Könsneutralitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Könsneutralitet

Olius skrev:
Du vill ge frihet åt de 5 procenten och förtrycka de 95.

Nej tack.

Det är DU som i det här fallet definierar vad frihet är. Så vad är frihet?

Är det frihet från förtryck? Frihet från förtrycket av den dominerande uppfattningen av verkligheten och livet?
 
Sv: Könsneutralitet

Olius skrev:
Kat tycker att alla ska tycka och leva som kat. Att säga att staten styr blev fel, det blir en kat-diktatur.

Gör hon?! Jag tycker mest att hon vill frigöra oss från ett redan befintligt förtryck så att vi blir fria att välja. Är det förtryck för dig?
 
Sv: Könsneutralitet

Yrla skrev:
Gör hon?! Jag tycker mest att hon vill frigöra oss från ett redan befintligt förtryck så att vi blir fria att välja. Är det förtryck för dig?

Lägger mig i...

Jag delar givetvis inte Olius rädsla för Kat-diktatur!!:rofl:
Jag anser också att vi redan nu tvingas till saker, även om diktatorn är svår att peka ut.

Vad jag kan förstå däremot är en rädsla för en "frihet" som man inte känner sig sakna. Som när någon säger till en att "i den här miljön kan du vara fullständigt fri att göra vad du vill". Jaha, och så gör man vad man vill, vilket råkar vara att hålla sig nykter, diska och gå tidigt till sängs. Och de där frihetsivrarna blir aldrig nöjda med en då.

En intressant fråga blir ju: Vem är fri (att handla som man vill, givet att ingen skadas avsiktligt) och när?

Om man inte känner sig bergränsad av heteronormerna, så kan jag förstå att den frihet som män i klänning och polyförhållanden erbjuder inte nödvändigtvis känns befriande, utan snarare jobbig.

Men det betyder självklart inte att Kat vill tvinga oss alla att leva så, utan bara att hon vill att vi ska kunna leva så om vi vill, utan en massa jobbiga fördömanden.
 
Sv: Könsneutralitet

Ja, Petruska. Det är precis så även jag uppfattar Kat. Hon vill ge oss friheten att välja att inte vara förtryckta och begränsade av en osynlig diktatur som kallas Naturen eller det Normala.

Hon vill visa hur inget av det är givet eller självklart och hur vi därigenom redan är förtryckta även om det känns bekvämt.

Men jag uppfattar inte heller att hon vill bestämma att alla ska anta erbjudandet om något friare, utan att hon vill ge oss fler alternativ. På riktigt.
 
Sv: Könsneutralitet

Jag tränar boxning, åker motorcross och skjuter luftgevär och en del säger att det är "killgrejer".
Enligt mig är det inte "killgrejer" från första början utan då var det "tuffa" grejer.
Boxning, motorcross och skytte är rätt "tufft" och därför blir det automatiskt "killgrejjer" eftersom killar ska vara tuffa.
Ridning, dans m.m. är mer "mesigt" och därför håller tjejer på med det eftersom de ska vara lite mer mesiga än killar.
Det är mina åsikter.
Är det inte så det är då?
Kommentarer?
 
Sv: Könsneutralitet

Jeffajter skrev:
Boxning, motorcross och skytte är rätt "tufft" och därför blir det automatiskt "killgrejjer" eftersom killar ska vara tuffa.
Ridning, dans m.m. är mer "mesigt" och därför håller tjejer på med det eftersom de ska vara lite mer mesiga än killar.

Jo, eller tvärtom oxå. Ridning blir mesigt för att tjejer håller på med det. Men om man tänker efter är ju inte ridning särskilt stillsamt och mesigt. Och i vissa tider och vissa kulturer är/var ridning riktigt tufft, för att huvudsakligen män höll på med det.
 
Sv: Könsneutralitet

havreflinga skrev:
Jo, eller tvärtom oxå. Ridning blir mesigt för att tjejer håller på med det. Men om man tänker efter är ju inte ridning särskilt stillsamt och mesigt. Och i vissa tider och vissa kulturer är/var ridning riktigt tufft, för att huvudsakligen män höll på med det.

Ja, exakt...min mamma gjorde aldrig skillnad på min bror och mig med leksaker t.ex. Vi hade dockor och bilar tillsammans och sedan fick vi själv leka med det vi ville. Jag kan ju säga att jag lekte både med dockor och bilar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 890
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 983
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp