Könsneutralitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Könsneutralitet

Varför skulle svaret garanterat bli biologiskt? Vad är det jag inte följer här?
Jag är så gott som 100% säker på att de flesta av våra könsrollsbeteenden är inlärda.
 
Sv: Könsneutralitet

Jag skulle gärna vilja se ett konkret exempel på när jag säger att saker och ting är på ett visst sätt när jag borde säga att jag önskar det.

Ska hålla utkik efter det så talar jag om när det dyker upp;)

för ska sanningen fram bläckis, så tycker jag att du är mer enkelspårig problemlösning många gånger, även om du säger att jag är insnöad

Jag tycker inte att du är insnöad när jag säger att du har huvudet bland queermolnen - vad jag menar är att jag tycker du lever i en drömvärld. Det är skillnad.
 
Sv: Könsneutralitet

Nej, jag lever definitivt inte i en drömvärld. I så fall skulle jag vare sig vara cynisk eller deprimerad.
 
Sv: Könsneutralitet

För att det är så vi har använt biologin, för att berätta varför vi agerar som vi gör.

Okej, du är säker på att de är inlärda, då är du och jag överens, då ska vi bara övertyga resten av världen ;) .

Låt oss då säga att vi vill lära om, då har vi ju sedan länge passerat frågan om varför de kom från första börja, "varför" är en återvänsgränd.

Dessutom brukar alla diskussioner om stranda på just varför, jag kommer aldrig längre eftersom min motpart då börjar hävda att det är lite av varje som formar oss.
 
Sv: Könsneutralitet

Kat skrev:
Nej, jag lever definitivt inte i en drömvärld. I så fall skulle jag vare sig vara cynisk eller deprimerad.

Nej nej, jag menar inte att du lever i en drömvärld generellt. Men jag menar att du gör det när du beskriver världen genom queerglasögon.
 
Sv: Könsneutralitet

varför skulle världen vara mer falsk utifrån mitt perspektiv än ditt?

*begrip int*
 
Sv: Könsneutralitet

Falsk säger jag inte. Men som jag sagt tidigare: jag tycker inte att du beskriver världen som den är utan som du vill att den ska vara. Men jag tänker inte käbbla det om och om igen i den här tråden, vid tillfälle ska jag visa dig på ett sånt där "jag önskar"-fall i stället.
 
Sv: Könsneutralitet

Kan du inte försöka leta reda på ett då? För jag kommer att undra ihäl mig över vad du menar annars.
 
Sv: Könsneutralitet

Nej det sa jag inte, vi har mer inlärda.
Men dock är honorna "ömma och vårdande" (och hemskt aggressiva om någon rör deras barn :crazy: ) och hanarna "starka och beskyddande".
Som var det examplet jag tog tidigt :) .
 
Sv: Könsneutralitet

Tokmaja skrev:
Jag har inte förnekat till något det du skriver.
Men jag skrev också att vi faktiskt inte kan veta vart det inlärda går och vart det finns i personligheten.
Det som händer idag är att de som vill vara kvinnligt kvinnliga, dvs den "svaga" rollen (enligt många) blir idiotförklarade i stort sett, för att de vill "leva kvar" i rollerna.

Fram för jämställdhet i livet och i arbete, men som sagt.. visst är det inlärt att kvinnor använder smink, kjol och högklackat och inte män, självklart.
Men det som gör mig lite nyfiken är faktiskt varför det har blivit så från början! NÄR kom en viss "roll" till och varför. Säger heller inte att det är rätt.
Men genom att försöka styra över vad folk tar på sig eller färger på kläder, nån sa att det var inte fel att jag tog på min tjej rosa palettröja, utan felet var att jag inte tog på min son det. Skulle ju inte ta på honom en blå sådan heller, felet för mig känns som att det hakas upp sig på färger, tex rosa.
Jag håller absolut med att barnkläder borde naturaliseras lite mer, och inte rosa med små hjärtan på och blått med byggarbetare på, utan bara blått och rosa, så skulle nog fler killar ha rosa också.

Jamen här har vi problemet precis! För felet stannar inte vid att det känns fel att ta på sonen rosa paljettkläder. Om vi går utöver detta med färger finns en hel drös av "kvinnligt" omvårdande individer som är män. I deras fall är det inte lika okej att bejaka den sidan hos sig själva som fria individer, därför att det är så snävt avgränsat till kvinnor.

Det är därför vi kan diskutera olika kläder på olika kön därför att det i grund och botten hänger samman med andra normer som i en kedja. Det ena ger det andra som i sin tur ger det tredje. Och vips tar det sig uttryck i de mest konstiga saker.

Jag tror faktiskt inte att någon här vill styra något, utan att vi alla kan tänka efter lite extra genom att diskutera vilka normer som manifesterar sig i exempelvis rosa kläder.

Dessa normer gör ju också att en man inte får eller kan vara omhändertagande på samma sätt som en kvinna utan att avvika.

Tokmaja skrev:
Jag tror inte att lösningen på världsproblemet är att folk bär olika typer av kläder, utan att vi helt enkelt inte uppskattar varandra som människor. Vi kan tvinga på folk kläder redan nu, men varför inte istället "smyga" in de här färgerna och formerna hos både killar och tjejer.
Jag möter massa reaktioner när min lilla tjej kommer med brorsans gamla kläder med snickare på osv, det förvånar mig att många blir förvånade över att jag "vill" ha det på henne osv, jättetrist.

Och visst finns det olika djurarter, de vi främst får relatera till är väl apor antar jag eftersom de är våra närmsta släktingar, och redan hos dem finns könsroller och olikheter mellan könen.

Jag tror inte heller på en revolution av normer genom tokiga kläder. Men även reformer måste börja någonstans, och varför inte i ett sådant här samtal om vilka normer som egentligen finns! :)

När det gäller djuren vad är det som säger berättar när det är okej att jämföra oss med dem och när det inte är det? Det är ju ofta så godtyckligt, i det sammanhanget är det okej medan det i ett annat inte är det.

Ibland borde vi som kultiverade och civiliserade människor veta bättre än djuren för att i nästa stund stå handfallna inför "att allt är som det är, precis som hos djuren".
 
Sv: Könsneutralitet

mandalaki skrev:
För mig har du huvudet uppe bland queermolnen igen. Du beskriver samhället som du önskar att det vore - inte som det är. (Tack Petruska för att du satte mig på spåret när det gäller invändningarna mot queerteori för ett par veckor sen:bow: ). Ofta när du skriver "jag anser att..." så tycker jag att där borde stå "jag önskar att" i stället.

Det där, vad det var du tyckte att jag satte dig på spåren av, har jag grubblat lite på sedan du först nämnde det. Jag har ingen aning, nämligen, men det är ju kul att kunna vara till hjälp även när man inte fattar vad man hjälper till med eller hur man gör det.:)
 
Sv: Könsneutralitet

Jag fick leta igenom ungefär 510 inlägg innan jag hittade det;)

Du skrev: Jag stötte på kritik som sa att den så utpräglat hade konstruktivistiska, postmoderna drag att den verkade i så hög grad förneka kön att det liksom inte blev plats över åt feminism. Om det inte finns kön, verkar inte heller kvinnors underordning kunna finnas.

Och jag svarade: Nu fick jag en:idea: . Det där kanske förklarar vad jag ibland käbblar med Kat om. Jag tycker att hon beskriver hur hon VILL att det ska vara, inte hur det ÄR. Det där förklarar ju varför vi käbblar så och varför jag bara känner "nävisst, jag vill inte heller ha socialt konstruerade kön men nu HAR vi det och vi kan väl fan inte montera ner nåt vi inte ens erkänner?" typ.

Förtydligar för säkerhets skull: det är inte säkert att du menade att leda fram till min slutsats. Men det var ändå den slutsats JAG drog - och den förklarade för mig varför Kat och jag hakar upp oss i varann. Även om jag t o m har tolkat dig helt fel så kom jag på nåt som har med hennes och mina diskussioner att göra.
 
Sv: Könsneutralitet

Ja, det var ju inte det jag var ute efter. Men strängt taget är det ju bättre att någon, du tex, har nytta av ens inlägg än att ens intentioner går fram med exakthet.
 
Sv: Könsneutralitet

Tokmaja skrev:
Nej det sa jag inte, vi har mer inlärda.
Men dock är honorna "ömma och vårdande" (och hemskt aggressiva om någon rör deras barn :crazy: ) och hanarna "starka och beskyddande".
Som var det examplet jag tog tidigt :) .

Om honorna är hemskt aggressiva om någon rör deras barn, är inte de "starka och beskyddande" då?
 
Sv: Könsneutralitet

Yrla skrev:
Försöker du bevisa något eller är du bara rädd? :confused:

Vem vill leva i tidernas värsta diktatur där staten sitter och bestämmer exakt hur vi ska leva och vad vi ska tycka?

Så ja, jag SKULLE vara rädd om kat's världssyn blev verklighet, fruktansvärt rädd.
 
Sv: Könsneutralitet

Olius skrev:
Vem vill leva i tidernas värsta diktatur där staten sitter och bestämmer exakt hur vi ska leva och vad vi ska tycka?

Så ja, jag SKULLE vara rädd om kat's världssyn blev verklighet, fruktansvärt rädd.

Exakt vad i Kats världssyn skrämmer dig? Och varför?

Jämställer du Kats världssyn med "tidernas värsta diktatur där staten sitter och bestämmer exakt hur vi ska leva och vad vi ska tycka?"? I mina öron låter det snarare som normupplösning än blind lydnad...

Vad får dig att tro att hon förespråkar att staten ska ange villkoren?

Vem har angett villkoren för hur vi lever och vad vi tycker nu?

Eller är allt i samhället bara så som naturen har ordnat det?

Hur har den mänskliga kulturen påverkat oss hittills?

Vad hade vi tyckt utan den?
 
Sv: Könsneutralitet

Yrla skrev:
Jämställer du Kats världssyn med "tidernas värsta diktatur där staten sitter och bestämmer exakt hur vi ska leva och vad vi ska tycka?

Va!?:p Kan man få den uppfattningen om Kats "ideologi"? Jag tycker snarare att det låter för fritt och ostyrt.

Om nu nån är rädd för att könsrollerna ska försvinna (vilket tydligen många faktiskt är) så får man väl försöka se det positivt: De känner sig fria i alla fall.
 
Sv: Könsneutralitet

Kat tycker att alla ska tycka och leva som kat. Att säga att staten styr blev fel, det blir en kat-diktatur.
 
Sv: Könsneutralitet

Ja helga. Det vore ju förfärligt om alla människor kände att de kunde få vara och utvecklas som de själva ville, utan normer som bottnar i klassamhällen, könsförtryck och heteronormativitet. Ett samhälle där folk försökte vara snälla och bejakande emot varandra i första hand och där man skrattade åt olikheter och original, istället för att peka finger åt dem.

Hujeda mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 890
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 983
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp