Könsneutralitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Könsneutralitet

Kopplingen är självklar. Behandlas man olika blir man olika.

Det är inte EN sak som skapar könsnormer och makthirearkier, det är många, många små saker tillsammans. Dessa små, små saker måste vi komma tillrätta med ifall vi ska bli av med mäns överordning i samhället, våldsstrukturerna inom den manliga normen, extrem utseendefixering och annat mindre trevligt i vår omvärld.

Vi reagerar på vad omgivningen säger och vad omgivningen gör. Vi reagerar också på minspel, kroppshållning och sådant som INTE uttalas.

Förändring sker inte ifall vi gör en sak isolerat. Förändring sker ifall vi mobiliserar och tänker om på flera fronter.

De små sakerna som skapar en helhet må se fåniga ut var för sig. Tillsammans är de hela världen.
 
Sv: Könsneutralitet

Lupin skrev:
Själv föredrar jag variation här i livet.
---
Tänk om det bara fanns en sorts blomma med en färg. Och ett slags träd och alla såg lika dana ut. Väldigt praktiskt! Eller? Själv tycker jag det känns väldigt enkelspårigt och enahanda = trist.

Jag tolkar dig oxå som att variationen skulle upphöra (eller i alla fall starkt begränsas) om det bara fanns ett kön.

Jag tror du är tjej, precis som jag. Men jag är en helt annan "blomma" än dig! ;) Jag kan till och med tänka mig att jag är mer lik min man än t ex dig och många andra tjejer/kvinnor.
 
Sv: Könsneutralitet

anni0301 skrev:
Jag älskar manliga män och jag älskar själv att vara riktigt kvinnlig mellan varven (inbiten hästtjej å jägare) Jag vill ha en man som är stor å stark och som kan rädda lilla mig om det behövs!! *skrattar*

Bara man är medveten om att begreppen manlig/kvinnlig är något påhittat. Det finns inte medfött att män skulle vilja rädda tjejer, eller att tjejer vill lämna ifrån sig rodret till en man.

Om man slutade kalla dessa egenskaper manligt/kvinnligt skulle kanske fler män våga stå för sina behov av att bli räddade och få vara svaga och behövande, och fler tjejer våga vara trygga, starka och peka med hela handen och säga "ta´t lugnt lilla gubben, det här fixar jag, lita på mig!"

Själv har jag båda egenskaperna i mig!:) Och min man oxå. Vi turas om att vara starka/trygga och trasiga/behövande/förvirrade.
 
Sv: Könsneutralitet

Kat skrev:
Kopplingen är självklar. Behandlas man olika blir man olika.

Men man löser väl ingenting genom att låta bli att fråga om ungen i vagnen är en kille eller tjej?

Du får det att låta som att det kvittar hur medveten man är om könsroller, och hur aktivt man än jobbar emot dem - råkar man få veta vilket kön en unge har, då är det kört. Då kommer man att förstärka könsstereotyper så det bara skvätter om det.

Det tror inte jag.

Det är väl snarare något positivt om det inte lyser tjej eller kille om ungen i vagnen!
 
Sv: Könsneutralitet

Nej, jag tror inte det är KÖRT för att man vet vilket kön barnet har, men jag är övertygad om att det bidrar till att vi kommer att behandla det utifrån normer om vi vet det.

Sålänge inte allmänheten är medveten om detta faktum, så föredrar jag ifall så få som möjligt vet vilka könsorgan mitt barn har.
 
Sv: Könsneutralitet

Kat skrev:
Sålänge inte allmänheten är medveten om detta faktum, så föredrar jag ifall så få som möjligt vet vilka könsorgan mitt barn har.

Så vad ska du svara om folk frågar? Le hemlighetsfullt och säga "vågar du kika i blöjan"? ;)

Jag kan väl oxå tycka att det är irriterande att folk är så könsfixerade, men jag tror inte att jag kommer vägra svara ifall folk frågar. Jag tror till och med att jag kommer att rätta dem ifall de utgår från att min dotter är en kille, eller tvärtom.

Ska fundera på det...
 
Sv: Könsneutralitet

Jag kanske borde göra en kupp: Säga till alla att det är en tjej, ifall det blir en kille, och aldrig låta någon se honom naken. Så får jag se om folks bemötande av honom får sensationella konsekvenser!:idea:

Fast det funkar ju bara tills han börjar på dagis.
 
Sv: Könsneutralitet

havreflinga skrev:
Så vad ska du svara om folk frågar? Le hemlighetsfullt och säga "vågar du kika i blöjan"? ;)

Jag kan väl oxå tycka att det är irriterande att folk är så könsfixerade, men jag tror inte att jag kommer vägra svara ifall folk frågar. Jag tror till och med att jag kommer att rätta dem ifall de utgår från att min dotter är en kille, eller tvärtom.

Ska fundera på det...

Fråga varför de har sådant behov av att veta det.
 
Sv: Könsneutralitet

havreflinga skrev:
Jag kanske borde göra en kupp: Säga till alla att det är en tjej, ifall det blir en kille, och aldrig låta någon se honom naken. Så får jag se om folks bemötande av honom får sensationella konsekvenser!:idea:

Fast det funkar ju bara tills han börjar på dagis.

Du måste nog föda tvillingar då. Så du har en referensgrupp.
 
Sv: Könsneutralitet

Nej ingenting hindrar mig från att välja en man utan klänning - jag har faktiskt gjort just det!!!

Och jag har ALDRIG sagt att jag vill hindra andra från att välja män med klänning eller vad de nu skulle vilja. Jag ser bara inte något problem i att de flesta män inte vill klä sig i klänning, även om det nu råkar vara ett inlärt beteende (vilket det givetvis är!).
 
Sv: Könsneutralitet

Att inte bära klänning är bara en av miljoner begränsningar som könsrollerna sätter.
Könsroller är sällan förbud, men det håller dig kvar inne i ditt glashus.
 
Sv: Könsneutralitet

Du kanske sitter i glashus - jag gör det inte. Nu vet jag att du kommer att börja argumentera om att det gör jag visst, men jag är inte tillräckligt medveten om det, men jag känner mig i alla fall inte begränsad.
 
Sv: Könsneutralitet

Poängen, så som Havreflinga sa, är att du inte känner av begränsningar förrän du blir medveten om dem eller råkar bryta dem av misstag.
 
Sv: Könsneutralitet

Som sagt, jag visste ju att du skulle svara så ungefär.....

Det har vid enstaka tillfällen förekommit folk som trott att jag inte kunnat något för att jag är kvinna. Tänker speciellt på ett sommarjobb jag hade där det mest jobbade män, och där de (arbetskamraterna) sa till mig första dagen att de aldrig haft en sommarjobbare som klarat jobbet, och eftersom jag var kvinna så skulle det ju absolut inte gå. Men jag klarade ju jobbet, och det blev bevisat att de hade fel! DE var möjligen begränsade i sitt tänkande (av att jag var ung, kvinna och högskoleutbildad, vilket de inte var), men JAG var fortfarande inte begränsad. Jag kunde ju, och jag gjorde jobbet!
 
Sv: Könsneutralitet

Och om du inte fått jobbet av det skälet?

Jag har dragit detta i en annan tråd, men jag ska ta det igen:

Frågar man en VD i näringslivet hur han fick jobbet, så svarar han: "För att jag blev tillfrågad"
Frågar man samma VD om varför det är så få kvinnor på VD-poster svarar han: "De söker inte"
 
Sv: Könsneutralitet

KL

Bara jag som tycker det är snyggt med män i kjol? Vet att killarna (några av dem) i Red Hot Chili Peppers :love: har det i vissa videos. Så sexiga! Å andra sidan har de ju ofta bar överkropp också. Men kombinationen sångaren Anthony i bar överkropp och kjol är bara helt :d :love: . Har däremot bara sett män i klänning vid spex och liknande.
 
Sv: Könsneutralitet

anni0301 skrev:
Men hur snygg är egentligen en man i klänning??? :angel:

Det handlar ju inte om hur snyggt det är eller inte. det handlar väl om valmöjligheten. Jag tror att många "vanliga" grabbar skulle dr sig för att dra på sig en klänning och gå på fest.
Jag drar mig för att göra drag (mustach+kostym) på fest eftersom jag är rädd för reaktionerna...:crazy: fast jag tycker att det är jättekull att spränga könsbarriären.
Varför kan inte jag få pynta upp min mustach med lite mascara???
 
Sv: Könsneutralitet

Jag är kanske lite kokko i bollen; men VAD exakt vill ni som kämpar för könsneutralitet?
Kan ni förklara detta för mig i "punktform?" (bara för att jag ska enkelt få en överblick) HUR ser er "drömvärld" ut? jag skulle vilja försöka "se" hur ni tänker er den världen där alla är lika. HUR ska vi göra? Och HUR kommer det bli om vi gör så mot för idag?
När jag tänker neutralitet så ser jag framför mig en rätt trist värld!
 
Sv: Könsneutralitet

jag tycker att det känns lite.. jag vet inte..
Varför är det fel med kön? Är det ena könet sämre än det andra??
Vi tillhör olika kön, så är det med allt i naturen, annars skulle vi inte bli fler.
Att vissa barn sen blir klädda i rosa eller inte, det tycker jag heller inte spelar nån roll egentligen.

Däremot ska man lära sina barn, oavsett kön, att ta hänsyn till andra människor, att alla är lika mycket värda och att alla sysslor i hemmet är lika mycket bägge könens.

Och varför ska man ha könsneutrala namn??
Jag har ett namn som i utlandet är ett pojknamn och det är faktiskt riktigt jobbigt att bli ifrågasatt för sitt kön när folk ser ens namn. Jag vill inte bli tagen för en kille. Likaså när jag varit korthårig så har folk tagit mig för kille, inte alls kul.
Och då är jag ingen tjej som springer runt i högklackat, smink, rosa kläder osv utan just en "pojkflicka", men som sagt, det är inte kul att bli ifrågasatt för sitt kön, så jag har inte gett mina barn könsneutrala namn, för då behöver de inte ifrågasättas i det i alla fall.
 
Sv: Könsneutralitet

Precis sådär tycker nog ungefär 90% av jordens befolkning. Satan va tråkigt om inget kan va manligt o kvinnligt längre.

Usch nej, det måste motarbetas! Eller vänta, det behövs ju inte, vi kan bara fortsätta strunta i de som vill sudda ut allt som har med kön att göra :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: Modest
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 715
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 404
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 290
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp