Könsneutralitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SSBLPD

Det går väl inte att undgå frågan: "är det en pojke eller en flicka?" eller är det kanske nåt som man inte alls frågar?
Är det alldeles uppenbart kanske? Råsa ryschpysch eller en liten blå slipover md bilar på?
Är inte barn bara barn? Varför är det då så viktigt med blått och råsa? Bilar och dockor?

en helt annan fråga: könsneutrala namn, är det bra eller dåligt?
Kim, Tim, vad finns det mer?
 
Sv: Könsneutralitet

med sonen iklädd bara blått "killkläder" (blått är min favvisfärg så det hade blivit mycket blått till 1:a barnet oavsett kön) fick vi ofta höra, vilken söt flicka, för det är väl en tjej va?

och med lillskruttiluttan som visserligen ärvt en massa kläder från sin storebror men även har ett par rosa "tjej-utsyrslar" (för nu har jag tröttnat på att bara köpa "killkläder") får vi ofta frågan "är det en flicka eller pojke?" när hon har i mitt tycke rätt uppenbara flickkläder...

och båda två leker/lekte med bilar OCH dockor...
 
Sv: Könsneutralitet

Nästan alla verkar väldigt intresserade av vad det är för kön på bebisen vi väntar. Många frågar om vi har tagit reda på könet. Många frågar oxå vad vi helst vill ha - pojke eller flicka. En mycket märklig fråga, tycker jag.

Visst, om jag redan hade haft ett helt gäng av ena könet, då skulle det självklart vara kul med en av andra könet. Men annars finns det väl massor av saker som är mer spännande än vilket kön ungen har? Jag tycker hårfärg, temperament, sjukdomar är mycket mer intressant.

När folk frågar vilket kön jag önskar mig brukar jag svara att det är synd att man måste välja. Jag avskyr könsroller. Det skulle vara häftigt med en pojk-flicka, flick-pojke, homosexuell eller något annat könsbrytande. De flesta verkar tycka att det är ett konstigt svar.
 
Sv: Könsneutralitet

havreflinga skrev:
När folk frågar vilket kön jag önskar mig brukar jag svara att det är synd att man måste välja. Jag avskyr könsroller. Det skulle vara häftigt med en pojk-flicka, flick-pojke, homosexuell eller något annat könsbrytande. De flesta verkar tycka att det är ett konstigt svar.

fast att få en flata eller en bög eller en grabbig tjej eller en tjejjig kille är väl ungefär lika spännande som att få en kille eller en tjej. :idea: det är nästan helt otroligt vilket FOKUS folk har på vad det ska bli för kön på bebisen. Det är väl ändå ett BARN som ska komma? Inte en man eller en kvinna..?
 
Sv: Könsneutralitet

Har hört massor med gången att jag får väl hoppas att det är en tjej den här gången. :confused:
Jag hoppas enbart på en frisk bebis.
Men man "måste" tydligen vilja ha en av varje.

När min son var mindre var det många som antog att han var flicka. Han hade ljust vågigt hår och ofta röda kläder.
Nu vill han inte veta av "tjejsaker".
Han har lärt sig massa dumt på dagis, tex att det finns nåt som heter tjejsaker och killsaker. Gillar det inte.
 
Sv: Könsneutralitet

SSBLPD skrev:
fast att få en flata eller en bög eller en grabbig tjej eller en tjejjig kille är väl ungefär lika spännande som att få en kille eller en tjej. :idea:

Precis! Det spännande är ju att lära känna individen! Det är ju inte så att jag föredrar t ex en bög framför en heterokille, men när folk pressar mig att välja kön, då passar det med ett sådant svar, tycker jag. För jag vill verkligen inte välja mellan typisk tjej och typisk kille.
 
Sv: Könsneutralitet

Har skrivit några uppsatser i ämnet könsroller, visserliggen på vuxna människor.
Men jag tror att man vill veta könet för att veta hur man ska bete sig gentemot barnet. Det sitter i ryggmärgen hos människor att man beter sig på ett visst sett mot flickor och ett annat mot pojkar. Exempelvis får flickor höra att de är söta, gulliga när de är små medan en pojke är stor och stark..

Vet inte, är bara en idé.:)
 
Sv: Könsneutralitet

Min dotter bär grönt brunt beigt blått svart grått rosa lila vitt osv :)
inte fan är hon en rosa ryshpyshflicka.. hon har väldigt lite rosa kläder.. för mamma hatar rosa :p
 
Sv: Könsneutralitet

Förra sommaren hade min son en rosa vagn fast med svart klädsel ( rosa chassi) och blå filt över, ljublå. Kläderna var faktiskt blå tror jag men mössan röd. All trodde han var en tjej. Och nu innan jag klippte hans underbara lockar kortkort ( innan var det faktiskt "tjej"långt) och han har mycket röda kläder för att jag älskar rött, så frågade dem om könet för trots håret så antar jag han ser ut som en liten pojk helt enkelt:p

På Willys igår skulle samme son helt klart ha en rosa mugg med drickpip, jaja vad göra den var ju faktiskt fin:banana:
 
Sv: Könsneutralitet

Jag ville faktistk veta könet på bebisen i magen, mest för att jag är så nyfiken. Inte för att veta hur jag ska vara mot den, och inte för att kunna handla grejer i förväg.

Min son hör lika ofta att han är stark som han får höra att han är gullig, söt och snäll.
Men man får inte säga att han är fin när han provar nya kläder tex, han är häftig eller cool. :cool:
 
Sv: Könsneutralitet

det är ju så att könet har stora konsekvenser för identiteten och villkoren för människor. Jag tycker därför att det är okontroversiellt att *fråga* om könet på ett barn. Att däremot styra barnet (som förälder eller annan närstående) in i ett begränsat könsrollstänkande är väldigt onödigt. Det är ju vad man gör med barnets identitet, könsuppfattningar och värderingar som är det centrala, inte att förvägra den ett kön eller låtsas som kön överhuvud taget inte finns. Och ärligt talat tror jag att en rosa eller blå tröja hit eller dit spelar ganska liten roll...
 
Sv: Könsneutralitet

WithoutFaith skrev:
Min dotter bär grönt brunt beigt blått svart grått rosa lila vitt osv :)
inte fan är hon en rosa ryshpyshflicka.. hon har väldigt lite rosa kläder.. för mamma hatar rosa :p


Om jag nu skulle få ett barn (vilket jag är fortfarande tok för ung ännu) å får en kille ska han dåfan ha en ROSA overall :D (även om jag hatar rosa måsta han bara ha det). Plus att hans mormor kommer att dränka honom i rosa ;) (min mamma älskar rosa å rosat å blåat ihjäl mig när jag var lite :angel: )
 
Sv: Könsneutralitet

Jag tänkte mest på barn som fortfarande är i magen. Men vad gäller barn som finns så är det väl ganska självklart att fråga om det är en kille eller tjej. Hur ska man annars kunna prata om det? "Hän" har ju inte hunnit etablera sig än. Och att säga "den" hela tiden låter ju lite trist.
 
Sv: Könsneutralitet

SSBLPD skrev:
fast att få en flata eller en bög eller en grabbig tjej eller en tjejjig kille är väl ungefär lika spännande som att få en kille eller en tjej. :idea: det är nästan helt otroligt vilket FOKUS folk har på vad det ska bli för kön på bebisen. Det är väl ändå ett BARN som ska komma? Inte en man eller en kvinna..?

Tycker du resonerar lite konstigt. Oavsett sexuell läggning så har ju fortfarande barnet/individen ett KÖN. Dvs pojke eller flicka. Och det dröjer ju till puberteten innan han/hon blir man eller kvinna....

Varför så provocerad av att barn har ett kön? Det är ju bara så, det finns pojkar/män och flickor/kvinnor. Bra va! Eller??? Förstår inte varför det ska vara så förbenat neutralt...varför skulle det vara bättre?

Vill man påverka samhället så får man väl ta och uppfostra sina söner till att ta ansvar hemma och lära sig städa, tvätta, laga mat, hjälpa andra och ha lov till sina känslor och se flickor/kvinnor som jämlikar. Och flickor till att det är ok att ta plats och ta för sig, dock utan att trampa ner andra, att man inte är en piga och att man ska tänka på sig själv med.

Själv tycker jag det är himla bra att det finns två kön! Fasiken vad trist livet hade varit om alla var könsneutrala....
 
Sv: Könsneutralitet

Jag tror det för många människor är rätt viktigt att veta könet på ALLA de möter, inte bara små barn. Det är helt enkelt en del av människors identitet.

Sedan kan jag nästan tycka att det är fånigt att sträva efter könsneutralitet. Jämlikhet mellan könen - JA, absolut, men jag vill ändå fortsätta vara kvinna. Jag vill inte bli en man eller ett "det" för att vara jämlik - jag vill vara jämlik och ändå fortsätta vara den jag är. Och det innebär BÅDE att kunna gå ut i garaget och byta däck på bilen och att gå på fest i en jättesexig klänning (jag gör båda!!!). Utan någon värdering i vad som är bäst (eller mest politiskt korrekt)!

Beträffande uppfostran av min dotter, så ser jag ingen konflikt i att hon gillar klänningar och rosa. Hon leker med bilar, hästar, dockor, gosedjur, lego, dataspel osv. och jag ser ingen anledning att styra henne i hennes val, eller att sträva efter könsneutrala kläder, leksaker eller aktiviteter.
 
Sv: Könsneutralitet

mino skrev:
det är ju så att könet har stora konsekvenser för identiteten och villkoren för människor. Jag tycker därför att det är okontroversiellt att *fråga* om könet på ett barn. Att däremot styra barnet (som förälder eller annan närstående) in i ett begränsat könsrollstänkande är väldigt onödigt. Det är ju vad man gör med barnets identitet, könsuppfattningar och värderingar som är det centrala, inte att förvägra den ett kön eller låtsas som kön överhuvud taget inte finns. Och ärligt talat tror jag att en rosa eller blå tröja hit eller dit spelar ganska liten roll...

Det är just att det anses ha stora konsekvenser som gör att det är begränsande att fråga sådana saker. Det är lite märkligt att du inte ser den följden.
 
Sv: Könsneutralitet

Roheryn skrev:
Sedan kan jag nästan tycka att det är fånigt att sträva efter könsneutralitet. Jämlikhet mellan könen - JA, absolut, men jag vill ändå fortsätta vara kvinna. Jag vill inte bli en man eller ett "det" för att vara jämlik - jag vill vara jämlik och ändå fortsätta vara den jag är. Och det innebär BÅDE att kunna gå ut i garaget och byta däck på bilen och att gå på fest i en jättesexig klänning (jag gör båda!!!). Utan någon värdering i vad som är bäst (eller mest politiskt korrekt)!

Ser du inte att det är ett problem att en man inte kan göra det valet att gå ut i garaget och byta däck på bilen och sedan gå på fest i jättesexig klänning?
 
Sv: Könsneutralitet

På vilket sätt är det begränsande att fråga om könet? Man har ju inte så mycket att gå på i början, de flesta frågar även om hur stort barnet var när det föddes. Själva frågan begränsar ingenting. Sen kan man tycka att kön i dagens könsrollsuppfattningar får för stor/osund/begränsande betydelse men det betyder inte att det är problematiskt att man överhuvudtaget har ett kön. Att blunda för att folk har ett kön kommer inte att förhindra folk från att kategorisera, de kommer fortsätta kategorisera om än i en annan form. Att däremot bearbeta dem så att de har ett mer öppet sinne och kan acceptera större skillnader trots kategoriseringen kan däremot göra mycket gott på många plan i samhället.
 
Sv: Könsneutralitet

För några år sen var jag på ett föredrag om kommunikation - väldigt bra föredragshållare f ö - och vi fick frågan: "Vad är det allra första man lägger märke till när man möter en annan människa?" Vi som lyssnade svarade med gissningar: "ögonen", "munnen" osv. Men föredragshållaren sa att det ALLRA första man ser är vilket kön personen har. Och att det är därför man inte kan sluta fundera på det när man ser någon androgyn person.

Jag tror han hade väldigt rätt - alla vi som lyssnade insåg att ja, detta ser man före alla våra andra förslag.

Så jag tror inte att det alls är konstigt att folk frågar och jag ser inget fel i det heller.

Jag ser inget fel i att det finns olika kön och att dessa är olika, så länge man inte lägger värderingar och säger att det ena könet är bättre.

För övrigt så ville jag ha en flicka så jag tyckte inte ens att det kändes konstigt när folk frågade vad jag ville ha (däremot fick jag fundersamma blickar när jag svarade). Men jag kan inte svara på varför jag ville det. Jag har hört att statistiskt sett så vill de flesta mammor ha flickor - men sen blir man glad oavsett vad man får.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 890
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 983
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp