Kön på foster

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Isis

Är i vecka 19 och var på ultraljud nu i veckan. Har varit inställd på att inte få veta vilket kön bebisen har eftersom min läkare säger att det är ca 53 % chans att man ser rätt.
PÅ ultraljudet får vi en annan läkare och barnmorska och de frågor oss om vi vill veta könet. Visar en bild på det som ska vara snoppen på en pojke:) Syntes ganska tydligt och barnmorskan sa att det var nästan med 100 % säkerhet en pojke.
Jag blir förstås lika glad för en pojke som för en flicka men det känns så ovisst nu. Ena läkaren säger att man inte kan se med sån stor säkerhet och en eventuell snopp kan lika gärna vara navelsträngen och den andra läkaren säger att det är nästan 100 % säkert. :confused:

Ställer därför frågan till er som har fått veta könet under ultraljud. Hur väl har det stämt? Blev det "rätt" kön?
 
Sv: Kön på foster

Efter vecka 28 ska det vara lätt att se rätt i alla fall.
Ska ringa och beställa tid för Köns UL imorgon och se, kostar visserligen 400 men det är det värt!! VILL VETA!!!!
Dom sa inget om det när jag var i v 18-19 i alla fall.
 
Sv: Kön på foster

Vi fick inte veta när vi var på ultraljud i vecka 18+0, det gick inte att se, sa barnmorskan. Min syster däremot fick veta när hon var lika långt gången. Det verkar finnas många bud!
 
Sv: Kön på foster

Vet inte hur väl det stämmer alla gånger.
När vi var på ul i v. 17+2 så sa bm att hon tyckte det såg ut som en pojke, men hon kunde inte lova nåt.
Så jag är inställd på att det kan vara en tjej också.
Får se i april om hon hade rätt.
 
Sv: Kön på foster

En bekant till mig hade en väldigt tydlig "snoppbild" på ultraljudet, bm sa då att det nog med största sannolikhet är en kille, 100% säker kunde man inte vara, men det var lättare att se om det var en kille, tjejer kunde feltolkas däremot. För dom stämde det alldeles utmärkt, en liten kille blev det.
 
Sv: Kön på foster

Kul att det finns fler som också vill veta, annars känns det som om den vanliga reaktionen är att det är som att öppna julklapparna i förväg...

Själv kände jag det som att det blev en mer konkret person när jag fick veta könet. Jag räknar med att det är ganska troligt att deras bedömningar stämmer, de är så vana vid att uttyda ultraljud så det känns som om att de inte skulle uttala sig om de inte var ganska säkra (mer säkra än 50-50).

Tillägg: det är en tjej. ;)
 
Sv: Kön på foster

Å vad roligt Mino! Jag har en VISS förkärlek för tjejer just nu... ;)

Vi ville inte veta könet vid ultraljudet i v 18. Sen var vi på en ny ultraljudsundersökning i v 32 pga misstänkt njurbäckendilatation vid första UL (inga problem visade det sig) och då hade vi kunnat få veta kön. Dock bad vi att inte få veta det då. Jag ångrade mig faktiskt litegrann senare, för mot slutet när man ville köpa några kläder till den nyfödda var det verkligen svårt. Det visade sig nästan bara finnas kläder som menade till pojkar eller flickor - vi fick verkligen jobba för att hitta något som var vitt (speciellt som vi inte gillar varken gult eller grönt :D ).
 
Sv: Kön på foster

Jag vet :love:

man har ju inte så mycket att gå på i början. Men det är i allafall en aktiv tjej i magen (är i v 19). Min vilda lilla flicka. :love:

(och jag som aldrig nånsin skulle komma med några ögontindrande utspel...)
 
Sv: Kön på foster

Beror hur barnet ligger. Kniper 'det' ihop benen är det inte lätt se.
Sen tittar de ju inte extra efter könet för det är ju inte därför man gör ultraljudet....men man kan säga till att man vill veta OM de skulle se något...

Med barn ett spelade det inte någon roll men skulle jag få ett till vore det kul veta. Särskilt då för att förbereda ettan med vad det ska bli..
 
Sv: Kön på foster

Är inte det helt sjukt hur uppdelade kläderna är? Vi visste inte könet och fick en hel del kläder av två familjer med pojkar så det var ju pojkkläder, sen fick ju vi en pojke. Men ett tag önskade jag nästan en flicka bara för att visa att även flickor kan bära blått etc. En del kläder är neutrala och tex min mamma stickade en grön dress i en bra grön färg som är "neutral". Men ni ser, bara färgerna gör att VI tänker kön. Kanske borde vi alla föräldrar återerövra barnkläderna och köpa helt tvärtom tills marknaden blir mindre uppdelad. Dvs måste flickkläder vara extremt flickiga och pojkkläder extremt pojkiga, låt oss ha mer mittemellan!
 
Sv: Kön på foster

mino skrev:
(och jag som aldrig nånsin skulle komma med några ögontindrande utspel...)

He he, det är svårt att låta bli. Men vet du vad: det är helt ok att älska sitt barn! ;)

:love: :love: :love:

(jag har blivit helfånig efter Saras födsel :angel: )
 
Sv: Kön på foster

Jag fick veta v 20 att det troligtvis skulle bli en kille,BM var såpass säker så att hon sa att om det blev en tjej skulle jag höra av mig för då skulle hon sluta att gissa kön,gjorde iofs ganska många UL då Hampus var för liten trodde de,nu var det inte så,men han fortsatte att vara en kille på de UL också...och en kille blev det.
 
Sv: Kön på foster

Jo det är sjukt men samtidigt bidrar man ju lite till det själv. Jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig att sätta på något rosa på en pojke... Blått på en tjej är mer ok på något sätt (Sara har blå byxor, blå overall och blå filt - mest för att jag fick "chansa" innan hon föddes, ha ha).

Jag låter dock bli de allra mest flickiga kläderna nu när hon är född. Tycker det finns så mycket kläder som ser så otroligt fåniga ut, speciellt såna med en massa tryck och text osv. Däremot har vi "tvingats" ha på henne en massa rosa plagg, eftersom vi fått så många rosa kläder från kompisar/släkt. :D
 
Sv: Kön på foster

Japp, jag har själv sett snoppen på mina pojkar redan i v 18 resp 19 och den hängde kvar när de kom ut :D
 
Sv: Kön på foster

Håller med,min pojke är jättefin i rött,och det är inte det lättaste att hitta röda killkläder (killkläder-utan rosetter,små spetsar eller rosa hjärtan på)

Nu vill jag iofs inte klä honom i rosa,men hade han varit en tjej hade jag lätt kunnat tänka mig att använda blått på henne.
 
Sv: Kön på foster

Vi fick inte veta på UL, våran lill* vände sig med rumpan till hela tiden :rofl: jag hade lätt bokat könsUL om det funnits här uppe.... men nu på 5 dagar över tiden och man bara väntar så är det himla spännande att inte veta..... jag håller på att bli tokig... hahaha.....

80% chans att det är rätt vid vecka 18 UL sägs det vad jag har hört.....
 
Sv: Kön på foster

Om jag hade varit Du, hade jag inte lyssnat på någon av dem. Har två kompisar som varit på speciella könsultraljud och de har båda fått besked om att de väntar pojkar. Läkarna hade sagt att de var 110% säkert. Båda kompisarna tapetserade sina babypojkrum. Det inhandlades pojkkläder och de berättades till släkt och vänner att de skulle bli en pojk, vilket resulterade i att alla sprang och handlade födelsedagspresenter.

De blev en del att göra för de båda, när det tittade ut 2 små ljuvliga flickor. Det skulle tapetseras om, kläder skulle bytas och släkt och vänner fick alla byta paket. Något man gärna slipper när man precis har fått barn. :crazy:
 
Sv: Kön på foster

Tack för alla era svar :) Det verkar ju som så att det stämmer för vissa men inte för andra. Jag och sambon har valt att säga "han" till bebisen i magen men vi kommer absolut inte att blir besvikna om det blir en tjej. För min del får det gärna bli en tjej!;)
När vi handlar kläder och prylar så köper vi neutrala färger som både små pojkar och flickor kan ha.
 
Sv: Kön på foster

Nu är det drygt tio år sen sist jag födde barn, och när jag gjorde ultraljud var det oooootänkbart att berätta könet om man såg det, för täääänk om jag gick hem och tapetserade babyrummet i rosa och så var det en pojke (skulle aldrig falla mig in att inreda så.... mina barn har inte ens haft eget rum de första två åren) eller så kanske jag skulle få en förlossningspsykos eller det ena eller det andra...

Så jag tittade själv, och hade rätt båda gångerna.
 
Sv: Kön på foster

Men varför vill man veta det? Spelar det roll vad som kommer? Själv var jag av åsikten att det inte spelade någon roll, bara alla saker satt som de skulle och barnet var friskt.

Har en kompis som fick barn nyligen, jodå hon skulle få en pojke med säkerhet. Nu blev det inte så för ut kom en tjej, jag lovar att de blev besvikna eftersom de har två tjejer och en kille sen tidigare och ville gärna ha en kille till. Det var vad de hade bespetsat sig på, och så blev det nu inte.

Jag tror inte att de blev besvikna över barnet, men att det blev en tjej istället för UTLOVAD kille. Själv ser jag en smärre fara med att ta reda på könet, för ibland blir det inte vad man tänkt sig och detta färgar en som blivande förälder lång tid framöver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 927
Senast: Bapelsin
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
45 240
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 023
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 025
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp