Fast även svenska stjärnor blir uppmärksammade när de dör. Claes Ingesson var uppmärksammat både på sportnyheterna i usa och överallt i europa när han gick bort och hans storhet kan inte överhuvudtaget mätas med Cobe Bryant. Nu senast har Marie Fredriksson blivit uppmärksammad i hela världen. Samma Avicii. Cobe är en av de största, kanske den största, i sin sport och basket är nog större än du tror, finns det någon skola idag som inte har en basketkorg uppsatt? Bara för att du inte är intresserad av sport i allmänhet eller basket i synnerhet, innebär det inte att det inte har ett stort nyhetsvärde. Jag läser sällan sporten och har ingen tv. Är helt ointresserad av basket. Trots det visste jag vem Cobe bryant är. Och man kan ju vända på det - att en så ointresserad människa som jag ändå vet vem det är bevisar ju att han har gjort nåt rätt i sin sport...
Nja, jag tror att du missuppfattar mig.
Jag är mycket, mycket intresserad av sport. Jag har själv idrottat på elitnivå i en lagsport.
Och just för att jag är så intresserad, så är jag också mycket kritisk mot hur "sport" har blivit ett slags moderna Gladiatorspel (dock med få dödsfall under själva sportandet), där "bröd och skådespel" åt folket är så viktigt.
Om folk ägnar sig åt att dyrka olika sportstjärnor, ägnar sin tid åt att vara fans åt lag, eller att fundera på hur de ska spela på idrottsevent, så har de ju inte tid att analysera det politiska systemet, protestera mot nedskärningar i välfärden, eller bry sig om klimatförändringar.
Jättebra, för då kan makten bevara status quo, och slippa en massa viktig granskning.
Idag är sport, av den sorten som den kablas ut i medier, en big business, och en lönsam sådan.
En business som är kopplad till ekonomisk brottslighet, bristande hänsyn till människorätt, och olika slags fusk.
Att röra på sig, att känna glädje i tävla, och att ge sådana som har extra talang rimligt betalt för den tid de offrar, har jag absolut inget emot, men att någon ska få en miljard om året för att sparka boll, när vederbörandes lagkamrat inte får en tiondel ens har jag emot. Eller att damer inom många (lag-)idrotter även på landslagsnivå, får betala delar av sitt idrottande själva, medan killarna får betalt.
De där stora pengarna pengarna borde ju gå till att ge massor med ungdomar av båda könen möjligheten att idrotta, och t.o.m. kunna fortsätta med idrott på hobbynivå som vuxna/äldre, inte till att bygga privata förmögenheter som inte ger något tillbaka till samhället.
Vet du själv hur det kommer sig att du visste vem Kobe Bryant var?
Och nu menar jag stort utrymme på sidor för allmänna nyheter, inte på sportsidor.