Här hemma blev vi till stora frågetecken, när just det här iofs tragiska dödsfallet genom olycka kablades ut i alla tänkbara medier.
Trots stort allmänt idrottsintresse, i synnerhet hos min man, så var det inte ett namn som fick det att ringa speciellt många klockor.
Visst, fantastisk idrottsperson, visst en stor profil inom sin sport, och med socialt samvete, som vi nu kunnat läsa oss till.
Men, om man ska vara ärlig, rätt irrelevant för oss i Sverige.
Basket är inte en jättesport jämfört med många andra sporter, handboll har kanske 200.000 licensierade spelare, medan basket har 50.000 spelare, då avstår jag från att nämna fotboll, skidåkning, innebandy eller för den ridsport, alla sporter som i vi i Sverige har fler utövare av och ett nära förhållande till, som utövare, eller som fans.
Om nu Kobe Bryant råkar vara legendarisk, och fantastisk i USA, så tycker jag nog att dessa spaltmeter, och långa inslag som producerats de senaste dygnen i svenska medier är överlastade, och alldeles för stora.
Visst, ett omnämnande av olyckan ska naturligtvis ske, men i denna utsträckning?
Det tar fokus från viktiga saker att diskutera i medierna ur Svenska och Europeiska förhållanden, oavsett om frågorna rör sport och idrott, eller något annat.
Det kanske är så, att det är enklare att skriva om någon/något där man kan ta en massa färdigt material från olika nyhetsbyråer, än det är att skriva något eget?
Eller är de svenska nyhetsredaktionerna helt enkelt så underfinansierade i dagsläget, att den här tragiska olyckan, är en bra story, för att få klick/tittare, och därmed pengar, oavsett dess relevans?
Ni som skrivit i den här tråden, vad tycker ni? Och vad visste ni om Kobe Bryant före olyckan?