Kö-system på kurser?

F

Fruentimber

Jag har ju tagit över ansvaret för min BKs kursanmälningar och funderar på hur andra BKs/instruktörer gör. Har ni någon form av kösystem eller är det "först till kvarn" i kursanmälningar som gäller? Nu börjar det ju ramla in förfrågningar om höstens (ännu ej planerade) kurser och jag får intrycket att folk förväntar sig att bli uppskrivna som på en kölista inför t ex nästa valpkurs, trots att jag ber dem hålla utkik på hemsidan och skicka in en kursanmälan när kurserna väl ligger ute. :cautious:

Men det blir ju lite ohållbart? Dels för egen del som ska kontakta alla igen och kolla om de kan kursens planerade datum t ex, och dels är det ju ingen mening med att lägga ut en kurs på hemsidan som redan är full för att 12 står på kö.

Så, hur gör ni?
Eller ni som går kurs, hur förväntar ni er att det "ska" gå till?

Vi hade kösystem men det blev ohållbart. Nu har vi först till kvarn. Jag hade tyckt det var bäst med e-postlista där man skickar ut notiser om nya kurser

Här är det först till kvarn som gäller. Vill folk verkligen gå på kurs så har de koll och anmäler sig.

Ja, det riskerar ju bli en del sura miner antar jag? "Sorry, ni svarade inte inom 3 dagar, så er plats gick till nån annan". Ser ju inte helt okej ut heller att lägga ut kurser som direkt markeras som "full".

Jag har ju tagit över ansvaret för min BKs kursanmälningar och funderar på hur andra BKs/instruktörer gör. Har ni någon form av kösystem eller är det "först till kvarn" i kursanmälningar som gäller? Nu börjar det ju ramla in förfrågningar om höstens (ännu ej planerade) kurser och jag får intrycket att folk förväntar sig att bli uppskrivna som på en kölista inför t ex nästa valpkurs, trots att jag ber dem hålla utkik på hemsidan och skicka in en kursanmälan när kurserna väl ligger ute. :cautious:

Men det blir ju lite ohållbart? Dels för egen del som ska kontakta alla igen och kolla om de kan kursens planerade datum t ex, och dels är det ju ingen mening med att lägga ut en kurs på hemsidan som redan är full för att 12 står på kö.

Så, hur gör ni?

Först till kvarn här med, kurser läggs upp på hemsida först och när det är gjort länkas det in på FB-gruppen. Anmälan via hemsidan, formulär som går till den instruktör som håller kursen som håller ordning på ev kölista med reserver.

Då och då läggs det ut "intressekoller" på vilka kurser som kan önskas av medlemmarna, men det är bara för att se vilka kurser som önskas och ingen bindande anmälan där.

Jag tror inte på ett kösystem, det kommer säkert bli så att folk anmäler intresse, går kursen någon annanstans sedan eller av annan anledning inte är intresserade när den väl drar igång...

Däremot hade jag som "eventuell kursdeltagare" uppskattat en bra Facebooksida som går att följa, där det skrivs ut så snart kurserna finns uppe på hemsidan. Ett alternativ kunde vara någon form av nyhetsbrev som går att prenumerera på, men det kanske inte är lika lätt att ordna?

Jag skulle uppskatta om det las ut
-följande kurser planeras att hållas i höst, håll koll på hemsidan för aktuella datum och kursanmälan
Och så först till kvarn när anmälan öppnar.

På klubben där jag tränar skickar man in en intresseanmälan innan kursstarten är satt.

När tillräckligt många har anmält intresse skickas det ut lappar med information om kursstart, dagar och kostnad. Om man inte vill eller kan ombeds man kontakta klubben så att platsen kan gå till nästa i kön.

Vissa kurser tror jag riktar sig främst till de som siktar på tävling och om det blir platser kvar får även andra delta.

Jag har i alla fall fått intryck av att det är så det fungerar eftersom det är så jag har anmält mig till kurser.

Däremot hade jag som "eventuell kursdeltagare" uppskattat en bra Facebooksida som går att följa, där det skrivs ut så snart kurserna finns uppe på hemsidan. Ett alternativ kunde vara någon form av nyhetsbrev som går att prenumerera på, men det kanske inte är lika lätt att ordna?

Vi har både nyhetsbrev och en väldigt aktiv FB-grupp där jag lägger ut länk till kurserna på hemsidan så fort det kommit ut en ny kurs. :up:

På klubben där jag tränar skickar man in en intresseanmälan innan kursstarten är satt.

När tillräckligt många har anmält intresse skickas det ut lappar med information om kursstart, dagar och kostnad. Om man inte vill eller kan ombeds man kontakta klubben så att platsen kan gå till nästa i kön.

Vissa kurser tror jag riktar sig främst till de som siktar på tävling och om det blir platser kvar får även andra delta.

Jag har i alla fall fått intryck av att det är så det fungerar eftersom det är så jag har anmält mig till kurser.

Ja, intresseanmälningar tar vi förstås emot för att kolla vad det finns för intresse för vilken typ av kurs. Har vi fått in 30 intresserade av valpkurs får vi ju trycka lite på instruktörerna så att flera valpkurser startas, inte bara en enstaka. Men problemet för min del sen är ju att jag inte har tid till att kontakta alla 30 igen för att kontrollera om de kan gå den eller den kursen, det blir ju oändliga mail fram och tillbaka kan jag tänka mig. Våra tävlingsinriktade kurser är öppna för både nybörjare och tävlingsvana, beroende på nivå av kursen.

Vi har både nyhetsbrev och en väldigt aktiv FB-grupp där jag lägger ut länk till kurserna på hemsidan så fort det kommit ut en ny kurs. :up:
Då borde folk vara nöjda :D
Värre om det är som när jag försökte anmäla Ebrah till BPH. Det stod överallt att det snart skulle komma anmälningsformulär och senare, när jag tröttnat på att vänta skickade iväg ett mail så tog det en bra stund att få svar. I svaret stod det att nej, det skulle inte bli något med det tillfället, för den dagen var uppbokad av en uppfödare. Hade varit liiite bra att veta det tidigare :p

Ja, det riskerar ju bli en del sura miner antar jag? "Sorry, ni svarade inte inom 3 dagar, så er plats gick till nån annan". Ser ju inte helt okej ut heller att lägga ut kurser som direkt markeras som "full".
Fast här ligger kurserna ute lång tid i förväg, samt annonseras på facebooksidan.
Inga sura miner hittills.

Fast här ligger kurserna ute lång tid i förväg, samt annonseras på facebooksidan.
Inga sura miner hittills.

Ja, här också, förstås. Jag menade om man använde sig av kösystem och skulle vara tvungen att kontakta varenda en igen och invänta svar.

Vi har först till kvarn, men även en intresselista. Dvs att de som anmält intresse får ett meddelande när vi lägger upp en ny kurs. Även de som hamnat på en reservlista för en liknande kurs tidigare brukar få ett meddelande om det är jag som håller i kursen (hur andra instruktörer gör med eventuella tidigare reserver vet jag inte, det har vi inte ett gemensamt system för - kanske borde ta tag i det :crazy:). Jag håller dock på och ser över det systemet lite, jag skulle vilja stryka intresseanmälningar efter de "använts" en gång. Som det är nu ligger de kvar om vi inte får besked att den ska tas bort, inte någon höjdare tycker jag.

Men problemet för min del sen är ju att jag inte har tid till att kontakta alla 30 igen för att kontrollera om de kan gå den eller den kursen, det blir ju oändliga mail fram och tillbaka kan jag tänka mig.

Vi kör inte något oändligt kontaktande fram och tillbaka, utan de får info om att kursen finns helt enkelt. De får anmäla sig själva, om de är intresserade. Inte heller blir de kontaktade en och en, utan jag kör ett utskick till listan helt enkelt.

Vi har först till kvarn, men även en intresselista. Dvs att de som anmält intresse får ett meddelande när vi lägger upp en ny kurs. Även de som hamnat på en reservlista för en liknande kurs tidigare brukar få ett meddelande om det är jag som håller i kursen (hur andra instruktörer gör med eventuella tidigare reserver vet jag inte, det har vi inte ett gemensamt system för - kanske borde ta tag i det :crazy:). Jag håller dock på och ser över det systemet lite, jag skulle vilja stryka intresseanmälningar efter de "använts" en gång. Som det är nu ligger de kvar om vi inte får besked att den ska tas bort, inte någon höjdare tycker jag.

Ja, våra instruktörer har lite olika system... har jag märkt. :cautious: Jag tror inte att tidigare ansvarig skickat notiser till de som anmält intresse, utan gjort som jag, dvs påpekat att de ska hålla koll på hemsidan och skicka in en kursanmälan (måste ju ha alla uppgifter ändå). Reserver till kurs är det jag som har koll på, finns ett par stycken bara som jag kommer att återkomma till och be skicka in kursanmälan om kurserna passar.

Vi kör inte något oändligt kontaktande fram och tillbaka, utan de får info om att kursen finns helt enkelt. De får anmäla sig själva, om de är intresserade. Inte heller blir de kontaktade en och en, utan jag kör ett utskick till listan helt enkelt.

Blir väldigt många listor för min del... :p

Så, hur gör ni?

På min klubb så får man göra intresseanmälan och så försöker dom fixa en kurs när dom har tillräckligt många intresserade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka