Kö-system på kurser?

Säger du det!? :laugh:

:D:D:D fast ibland såhär: :banghead:

Vi har instruktörsmöte imorrn (är ju själv hjälpinstruktör), kommer passa på att ta upp det här och se till att alla är införstådda med att man inte bara kan slänga in en och annan när man redan har 12 på reservlistan eller be någon att skicka in en anmälan och betala (!!!) när det sen visar sig att valpen är på tok för liten. :cool:

:D:D:D fast ibland såhär: :banghead:

Vi har instruktörsmöte imorrn (är ju själv hjälpinstruktör), kommer passa på att ta upp det här och se till att alla är införstådda med att man inte bara kan slänga in en och annan när man redan har 12 på reservlistan eller be någon att skicka in en anmälan och betala (!!!) när det sen visar sig att valpen är på tok för liten. :cool:

Vi är ganska få instruktörer hos oss (finns ju nackdelar med det också, såklart...) så att någon går förbi reservlistan har jag tack och lov sluppit i alla fall! :D
Jag lägger ut kurser i ungefär samma takt som jag får info av instruktörerna, men som nu till hösten kan det blir en del som läggs ut samtidigt, ja. :)

Ja, men då är det väl inte så många listor ändå? Eller? Man har ju inte fler listor än kurser, tänker jag. (Eller ja, för en del kurser kan jag ibland tipsa även andra listor om de är närliggande...) Jag har ett standardmail som jag bara kopierar, fyller i kurstypen, och skickar iväg. Visst tar det kanske två minuter, men jämfört med jobbet med hemsidan och anmälningssystemet (som tar mycket mer tid än det borde :cautious:) tycker jag det är ett litet jobb. :)

Vi är ganska få instruktörer hos oss (finns ju nackdelar med det också, såklart...) så att någon går förbi reservlistan har jag tack och lov sluppit i alla fall! :D

Ja, men då är det väl inte så många listor ändå? Eller? Man har ju inte fler listor än kurser, tänker jag. (Eller ja, för en del kurser kan jag ibland tipsa även andra listor om de är närliggande...) Jag har ett standardmail som jag bara kopierar, fyller i kurstypen, och skickar iväg. Visst tar det kanske två minuter, men jämfört med jobbet med hemsidan och anmälningssystemet (som tar mycket mer tid än det borde :cautious:) tycker jag det är ett litet jobb. :)

Vi är ett av Sveriges största BKs så vi har ett gäng instruktörer, även avtalsinstruktörer. Men det är inte instruktörerna som har hand om intresse- eller reservlistor, det är enbart jag, så för min del blir det ju en del pill speciellt eftersom vi har en hel del olika kurser. Allt från valp till patrullhund. Är man med i FB-gruppen och/eller får våra nyhetsbrev så blir man ju uppmärksammad på nya kurser ändå.

På min klubb kan man skicka in intresseanmälningar för att klubben kan se vilka kurser som folk är intresserade av. Men när kursen sen blivit bestämd läggs den ut på hemsidan (och notis på facebook) och då är det först till kvarn som gäller :)

På min klubb kan man skicka in intresseanmälningar för att klubben kan se vilka kurser som folk är intresserade av. Men när kursen sen blivit bestämd läggs den ut på hemsidan (och notis på facebook) och då är det först till kvarn som gäller :)

Ja, precis så som jag tänker mig att det "ska" gå till.

När jag fortfarande var aktiv på BHK blev det till slut för jobbigt med alla som ville, sen inte dök upp etc.

Vi tig fram ett system som jag tror de kör med fortfarande. Det blev en kursinskrivningsdag höst och vår, när de flesta kurserna gick, då fick alla komma och skriva upp sig på den kursen de ville gå. Var man inte där kunde man anmäla i mån av plats i efterhand. Den dagen användes också för att kolla av tex allmänlydnadspasset på de som behöv det.
För vinter- och sommarkurser blev det först till kvarnprincip när kursen lades ut.

På klubben där jag tränar skickar man in en intresseanmälan innan kursstarten är satt.

När tillräckligt många har anmält intresse skickas det ut lappar med information om kursstart, dagar och kostnad. Om man inte vill eller kan ombeds man kontakta klubben så att platsen kan gå till nästa i kön.

Vissa kurser tror jag riktar sig främst till de som siktar på tävling och om det blir platser kvar får även andra delta.

Jag har i alla fall fått intryck av att det är så det fungerar eftersom det är så jag har anmält mig till kurser.

Ungefär såhär har min klubb också. Först skickas mail till de som står på intresselistan och de ombedes svara inom viss tid. Då står också tilltänkta datum med så man ser om man kan eller inte. Man kan förstås svara att just denna kurs inte passar, men att man gärna står kvar på listan för framtida kurser om datumen inte skulle passa.
Sedan läggs kursen upp på facebook och hemsida för övriga att anmäla om det finns platser kvar.

Nackdelen tycker jag är att det ofta blir ganska kort framförhållning och, förutom valpkurser och allmänlydnad som går ganska regelbundet, så vet man inte alls när nästa kurs i t ex spår, tävlingslydnad eller rallylydnad blir. Jag har därför nu gått rallykurs på en annan brukshundsklubb en halvtimme bort. Detta för att vara säker på att få gå en kurs alls i år. Denna andra klubb planerar sina kurser terminsvis och lägger ut alla på en gång på hemsidan (och facebook) så får man höra av sig för anmälan, antar att de använder sig av "först till kvarn".

Nu går jag hos en privat instruktör men det kanske ger nån inspiration iaf. Så här funkar det hos henne:
- Den första dagen varje månad skickas ett nyhetsbrev med planerade kurser till alla som anmält att de vill prenumerera på nyhetsbrevet.
- Först till kvarn gäller.
- Om det finns platser kvar efter ett tag postas informationen på FB.

Jag älskar verkligen systemet med att nya kurser kommer upp ett specifikt datum, då behöver man inte sitta och vakta inkorgen eller FB.
Med tanke på att en klubb är större och antagligen mer aktiv än en ensam privatinstruktör så blir det väl lite långt med en månad. Ingen aning hur en klubb planerar sånt! Men man kanske kan försöka lägga ut dem varje vecka? Eller varannan, eller hur det nu skulle vara passande att lägga upp det. Och så posta info på hemsidan och FB (alternativt via ett nyhetsbrev också?) den dagen om att nya kurser ligger uppe och det är först till kvarn som gäller.

Edit: Kurserna som är med i nyhetsbreven är alltså nån månad eller två bort varje gång, så det är inte "månadens kurser".

Nu går jag hos en privat instruktör men det kanske ger nån inspiration iaf. Så här funkar det hos henne:
- Den första dagen varje månad skickas ett nyhetsbrev med planerade kurser till alla som anmält att de vill prenumerera på nyhetsbrevet.
- Först till kvarn gäller.
- Om det finns platser kvar efter ett tag postas informationen på FB.

Jag älskar verkligen systemet med att nya kurser kommer upp ett specifikt datum, då behöver man inte sitta och vakta inkorgen eller FB.
Med tanke på att en klubb är större och antagligen mer aktiv än en ensam privatinstruktör så blir det väl lite långt med en månad. Men man kanske kan försöka lägga ut dem varje vecka, typ varje måndag? Eller varannan, eller hur det nu skulle vara passande att lägga upp det. Och så posta info på hemsidan och FB (alternativt via ett nyhetsbrev också?) den dagen om att nya kurser ligger uppe och det är först till kvarn som gäller.

Varje måndag?! :eek: Haha jösses, nog för att vi är en stor BK men instruktörerna jobbar alltså ideellt, på sin egen lediga tid. :p Vi har möte varje vår och höst och planerar då in de flesta kurser, en del startar efter tid och intresse. Sen är det upp till varje instruktör om hen känner att hen vill starta en kurs i oktober, eller februari, eller när hen än önskar. Det är upp till instruktören och jag lägger ut information när jag fått den.

Varje måndag?! :eek: Haha jösses, nog för att vi är en stor BK men instruktörerna jobbar alltså ideellt, på sin egen lediga tid. :p Vi har möte varje vår och höst och planerar då in de flesta kurser, en del startar efter tid och intresse. Sen är det upp till varje instruktör om hen känner att hen vill starta en kurs i oktober, eller februari, eller när hen än önskar. Det är upp till instruktören och jag lägger ut information när jag fått den.
Jag har som sagt ingen koll alls på klubbar då jag aldrig besökt en, knappt ens en hemsida. Men då vet jag! :laugh:
Men ja, specifika datum, vilken frekvens som än passar ;), är fortfarande mitt tips då. För jag tror att de som hör av sig innan främst är sådana som är jätterädda att missa när något randomly dyker upp närsom.

Jag har som sagt ingen koll alls på klubbar då jag aldrig besökt en, knappt ens en hemsida. Men då vet jag! :laugh:
Men ja, specifika datum, vilken frekvens som än passar ;), är fortfarande mitt tips då. För jag tror att de som hör av sig innan främst är sådana som är jätterädda att missa när något randomly dyker upp närsom.

Fast "specifika datum" går ju helt enkelt inte. Vi är beroende av ideell arbetskraft för att överhuvudtaget ha kurser att erbjuda, och därför är det upp till instruktörerna när de önskar starta upp kurser eller ej. Det går tyvärr inte att jämföra med privata aktörer som har det som sitt levebröd. De kan ju planera på ett helt annat sätt än vi kan.

Och intresseanmälningar uppmuntrar vi ju till, det är bara det att det är svårt att administrera det i efterhand.

Fast "specifika datum" går ju helt enkelt inte. Vi är beroende av ideell arbetskraft för att överhuvudtaget ha kurser att erbjuda, och därför är det upp till instruktörerna när de önskar starta upp kurser eller ej. Det går tyvärr inte att jämföra med privata aktörer som har det som sitt levebröd. De kan ju planera på ett helt annat sätt än vi kan.

Och intresseanmälningar uppmuntrar vi ju till, det är bara det att det är svårt att administrera det i efterhand.
Men då är väl veckovis ett bra förslag, som jag tänkte? Om någon ny kurs planeras av någon, så får denna någon lägga upp infon måndagen efter att hen kommit på att hen vill hålla en kurs? Om det inte finns någon ny kurs så läggs inget upp. Men folk vet ändå att måndagar är dagen då de ska hålla utkik.

Eller är det så att nån kommer på en tisdag och ska hålla kursen på fredagen? Känner att jag inte alls fattat hur det funkar.

De som intresseanmält kan helt enkelt räknas som "människor som gärna vill att en kurs X ska starta", men får väl anmäla sig som vemsom, om inget mailsystem/privata FB-grupper eller annat kan användas för att ge dem förtur.

Men då är väl veckovis ett bra förslag, som jag tänkte? Om någon ny kurs planeras av någon, så får denna någon lägga upp infon måndagen efter att hen kommit på att hen vill hålla en kurs? Om det inte finns någon ny kurs så läggs inget upp. Men folk vet ändå att måndagar är dagen då de ska hålla utkik.

Eller är det så att nån kommer på en tisdag och ska hålla kursen på fredagen? Känner att jag inte alls fattat hur det funkar.

De som intresseanmält kan helt enkelt räknas som "människor som gärna vill att en kurs X ska starta", men får väl anmäla sig som vemsom, om inget mailsystem/privata FB-grupper eller annat kan användas för att ge dem förtur.

Fast vi ger ju inte så pass många kurser att det skulle vara möjligt att annonsera dem varje måndag, eller ens varannan, inte ens fjärde. All annan arbetskraft är ju också ideell (liksom min tid) och även jag lägger in kurser i mån av tid. Givetvis så fort jag kan, men jag kan förstås inte svära på att det blir en exakt måndag eller tisdag. Det blir liksom inte möjligt varken för mig eller instruktörer att förhålla sig till sådana bestämmelser.

Intresseanmälningarna funkar så som du beskriver redan idag, det var bara grejen att folk förväntade sig att få stå på kö som jag blev lite undrande över.

Fast vi ger ju inte så pass många kurser att det skulle vara möjligt att annonsera dem varje måndag, eller ens varannan, inte ens fjärde. All annan arbetskraft är ju också ideell (liksom min tid) och även jag lägger in kurser i mån av tid. Givetvis så fort jag kan, men jag kan förstås inte svära på att det blir en exakt måndag eller tisdag. Det blir liksom inte möjligt varken för mig eller instruktörer att förhålla sig till sådana bestämmelser.

Intresseanmälningarna funkar så som du beskriver redan idag, det var bara grejen att folk förväntade sig att få stå på kö som jag blev lite undrande över.
Okej, jag förstår :)

På vår klubb är det först till kvarn som gäller. Vi har inget kösystem utan folk får hålla koll på hemsidan själva. Vissa kurser blir fulla på jättekort tid, men så är det ju. Då försöker vår utbildningssektor vaska fram en till liknande kurs om möjligt.

Senaste terminerna har man fått lite notiser på typ fb om att "snart läggs kurserna ut, håll utkik!".

När jag höll kurser åt en klubb så hade vi instruktörsmöten några gånger om året där vi samordnade vilka som ville hålla vilken typ av kurs och när. Sen lades det ut en kursplan på hemsidan så folk kunde anmäla sig.

(Jag tyckte själv inte att det var ett så bra system eftersom det inte alltid framgick vem som var huvudinstruktör, om det var samma varje gång och när alla kurstillfällena var.
Hade själv aldrig anmält mig till något utan att veta exakt vem som undervisade och att det var samma instruktör alla tillfällena.)

Som privat aktör lägger jag ut mina kurser med minst en månads varsel, kortare än så upplever jag att folk är fullbokade.

Hos oss går alla kurser genom studiefrämjandet. Väldigt smidigt och de håller reda på anmälningar, kölistor mm.

Intressant, vi har nämligen också funderat på en sådan lösning. Men som jag förstod det sätter inte systemet "stopp" på samma sätt som vårt gör. Ni har alltså kölistor?

Hos oss går alla kurser genom studiefrämjandet. Väldigt smidigt och de håller reda på anmälningar, kölistor mm.
Hos oss går också alla kurser genom studiefrämjandet och jag skulle inte påstå att det är smidigt. Varken för kursledare eller deltagare. Men det beror nog tyvärr mer på den mänskliga faktorn än systemet som sådant. Bemötandet är dock alltid trevligt :up:
Vi har inte heller intresseanmälningar eller kölista. Jag hade gärna sett en intresselista/nyhetsmail motsvarande med en historia om att nya kurser är på gång. Som det är nu kan anmälan komma ut veckan före kursstart och då är det ofta svårt att lägga om redan planerade aktiviteter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka