ko ensilage?

lis

Trådstartare
Jag har i en annan tråd skrivit om mitt svårfödda dräktiga fullblod som jag vill ska lägga på hullet. Nu ikväll när jag pratade med en bekant om mitt problem så säger hon:
Men det är väl inte värre än att du köper ensilage utav en ko bonde? Dom brukar ju ha klöver i sitt ensilage och det är ju jätte bra för ditt svårfödda sto. Se bara till så det inte är för blött för då måste hon äta så stora mängder..

Kan man verkligen ge det till min häst?? Varför skulle det vara bättre än ett hösilage med förhoppningsvis bra värden? Bara för att det är klöver i? Vad är det bra för? Frågade min bekant dessa frågor också och då sa hon att hon hade hört eller läst det någonstans:crazy:
Tacksam för svar.

Sv: ko ensilage?

Det spelar väl egentligen ingen större roll vad man ger för slags fodermedel bara hästen får det den ska ha rent näringsmässigt.....(och fibermässigt/sysselsättning/hygien osv)

Du får jämföra med människor....om 2500 kalorier kommer från "svensk mat" eller "fransk mat" eller "grekisk mat" osv spelar ju ingen större roll bara man får i sig daglig dos av alla näringsämnen som behövs för en välbalanserad kost.

Eller i ditt fall om du ger ensilage med höga proteinvärden och inget krafftfoder eller sämre hö fast med krafftfoder så spelar det ingen större roll så länge man får rätt näringsämnen (och kvoter mm).

Det du behöver göra är väl att ta reda på vad du behöver ge för att få henne i bättre hull och sedan med hjälp av det välja ett grovfoder som passar så bra som möjligt....

Naturligvis så förstår jag det, men om vi säger såhär istället: vad är det som är bra med klöver i hösilaget till en svårfödd häst? Innehåller klöver mkt mer protein än vanligt gräs? Har nämligen fått för mej att det inte är bra att hästar äter för mkt klöver, och vet tyvärr inte varför.. Därför ställer jag mej frågande till varför jag ska ge klöver ensilage till mitt sto,då jag aldrig hör talas om att andra gör det? Om det nu är så enkelt att "bara" skaffa klöver ensilage till mitt svårfödda sto,varför ger inte alla som har svårfödda hästar det isåfall? Eller har jag missat nåt?

Näringsvärdenas utgång ligger till största delen på, hur mycket sol, regn, gödsel samt när det slogs ut. Visst styr man ju upp vissa önskemål med fröblandningen, men ovanstående är A och O.

Det är ju så att vi som har produktionsdjur inte har något större intresse oftast att sälja vårt foder till andra. Har man som vi en stor besättning så finns det ju inget att avsätta och så är det ju för väldigt många. Samt att vi många gånger har andra ensileringsmetoder än just enbart balar. Tornsilo, plansilo bl.a. och som i vårt fall strumpa. Går inte att sälja sådant annat än till några få som kommer och hämtar i t.ex. en släpvagn var och varannan dag.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Klöver ligger högt i protein och hyfsat högt i energi. Klöverbete har hållit mina svårfödda fbl i hull utan tillskottsfoder sommartid. Klöver är också rätt smakligt, vilket kan vara en fördel.

Båda mina fbl har ätit markant mer kilo foder av blött silage med btw, så man fått i dem med.

Men räkna baklänges. T ex min herre behöver 120 MJ. Hö vill han max äta 10 kg/dygn. 120/10 = 12 MJ/kg foder behöver det vara. Går inte, finns inte sånt hö.
Av silage med TS 60% kan han tänka sig äta en 13 kilo, 120/13 = 9,2 MJ/kg foder behöver det vara, samma lika där, finns knappt. Blött silage med 55% TS kan han tänka sig äta 20 - 25 kilo av, 120/20 = 6 MJ/kg foder behöver det vara. Det går att hitta.

Så där är blött silage bäst, inte för det är bättre värden än hö/torrare silage/kg foder, utan jag kan få honom att äta mer, och det går att hitta ett foder med 'rätt' MJ/kg foder.

Ett foder med klöver i = smakligare tycker han = äter mer. Så där är en fördel med klöver. Osv.

Som redan sagts, var energin och proteinet kommer ifrån är sak samma, men hur mycket av fodermedel X man kan få i hästen kan skilja stort. Och GENERELLT vill kobonden ha högre värden/kg foder till sina mjölkkor än hobbyhästägaren vill ha till sin häst.

Men, strunta i vad fodret 'heter', och gå på innehållet, samt jämför det med hur mkt av det du kan få i hästen.

Om vi säger ett foder har 11 MJ/kg TS innebär det i hö 9,2 MJ7kg foder. Då får jag i honom 10 kg hö = 92 MJ. I silage med 50% TS innebär 11 MJ/kg TS 5,5 MJ/kg foder. Då kan jag få i honom 20 kg = 110 MJ.

Fodret är EXAKT lika bra, det enda som skilher är vattenhalten. Men med hö får jag i honom 92 MJ via groovfoder, med blött silage får jag i honom 110 MJ via grovfoder. Stor skillnad i hur mkt kraftfoder jag behöver lägga på alltså. För trots att höet och silaget är EXAKT likvärdigt, så är SMAKLIGHETEN i hans värld väldigt olika. Det är också en aspekt att tänka på.

Vi väljer bort klöver från våra vallar pga torkningstiden. När man tar in till kor gör det inget om det är för blött. Medans de flesta hästägare vill ha det så torrt som möjligt även fast det plastas.
Marker där klöver växer är väl näringsfattigare, men nu minns jag inte ifall det är kväve eller fosfor det är brist på. Därför odlar vi alltid ärter eller annat grönfoder innan den sås in igen med timotej.
I övrigt vet jag inte varför du inte skulle kunna ge klöverrikt foder, om hon är svårfödd är det ju bara bra med högre näringsvärden.

Senast ändrad:

Tack för era svar:bow:. Nu är jag mkt klokare:D. En mjölkbonde jag köpt hö av tidigare år vet jag har klöver i sitt ensilage så jag ska fråga honom om jag får köpa en bal. Det skadar ju inte att testa,för äter hon mer av det är det ju bara bra. Och då får jag skicka in analys på det och jämföra med det lite torrare hösilaget och se vilket som passar henne bäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Mitt fullblod kommer hem ifrån fodervärden på lördag. Hon är riktigt, riktigt mager. Jag har sett bilder på henne och hon har inte en...
2
Svar
26
· Visningar
4 772
Senast: derficutly
·
Foder & Strö Jag har haft min häst i ungefär 1½ år, men har haft honom på foder ända från början och har därför låtit fodervärden ta ansvaret för...
Svar
8
· Visningar
1 133
Foder & Strö Jag har läst runt här på bukefalos men blir ändå inte klockare, vet inte om det e jag som e trög :confused: Finns många trådar men vet...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka