Knutor nacke

Sar

Trådstartare
Har upptäckt att min nyinköpta häst har två rätt rejäla knutor i nacken, precis där nackbandet ligger an. Vad beror detta på? Har tränger suttit för spänt? Hon ör för övrigt väldigt spänd i hela kroppen

Har upptäckt att min nyinköpta häst har två rätt rejäla knutor i nacken, precis där nackbandet ligger an. Vad beror detta på? Har tränger suttit för spänt? Hon ör för övrigt väldigt spänd i hela kroppen

Det går inte att svara på så här. Bäst är väl att rådfråga vet.

Det kan vara allt från muskelspänningar pga felaktig ridning eller pålagringar/gamla skador etc..
Det finns ingen på Buke som kan säga vad det är tyvärr.
Vi har för lite info om allt. :)

Det går inte att svara på så här. Bäst är väl att rådfråga vet.

Det kan vara allt från muskelspänningar pga felaktig ridning eller pålagringar/gamla skador etc..
Det finns ingen på Buke som kan säga vad det är tyvärr.
Vi har för lite info om allt. :)

Ok, det noterades inte på vet besiktning och hon verkar heller inte öm där. Har aldrig sett det förut så jag ville bara kolla om det var något vanligt förekommande...

Hur stora? (Alltså, är de som bromsbett eller större -knutor säger inte så mycket). Sedan som föregående säger så kan nog ingen här säga vad det är på din häst..

Min systers ponny hade en knöl stor som ett halvt hönsägg på ena sidan i nacken precis bakom öronen, den kunde "försvinna in" och byta sida när han ställdes åt andra hållet.. :crazy:
Efter veterinärbesök kom man fram till att det var någon slemsäck, nåt som kapslat in sig (många år sedan så jag minns inte exakt). Man gjorde inget åt det i just detta fallet, han ömmade inte och var inte påverkad av det.

Hur stora? (Alltså, är de som bromsbett eller större -knutor säger inte så mycket). Sedan som föregående säger så kan nog ingen här säga vad det är på din häst..

Min systers ponny hade en knöl stor som ett halvt hönsägg på ena sidan i nacken precis bakom öronen, den kunde "försvinna in" och byta sida när han ställdes åt andra hållet.. :crazy:
Efter veterinärbesök kom man fram till att det var någon slemsäck, nåt som kapslat in sig (många år sedan så jag minns inte exakt). Man gjorde inget åt det i just detta fallet, han ömmade inte och var inte påverkad av det.

De är större än bromsbett men mindre än ett halvt ägg. Tack för att du delade med dig @mooi, jag går helt enkelt kolla nästa gång vetrinär är till stallet

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 059
Senast: Bee
·
Kropp & Själ På senare tid har det börjat knastra nåt alldeles orimligt i min nacke. Ligger jag t.ex. på rygg med lite höjd kudde i sängen och ska...
2
Svar
27
· Visningar
2 990
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 751
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka