knutor ,knutor,knutor

delfi

Trådstartare
vad gör man med ärtstora hårda knutor som ligger precis under huden på ryggen där sadlen ska ligga.Trodde först att det var fodret (protein).Men efter förfrågningar hos två olika vet. så säger de båda att det nog har med sadlen att göra.den ena av vet. är också spec utb sadelutprovare och godkände sadlen.men han sade inget vidare mer om saken. Är det någon här på buke som har/haft samma problem? Vad har ni isf gjort åt saken?

Sv: knutor ,knutor,knutor

Jag har en häst med en sådan knöl på ryggen. Se tråd nedan:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=572651

Jag låter nog saken bero, har pratat med fler veterinärer efter att jag skrev tråden och de verkar inte vara så förtjusta i tanken att operera bort den, med tanke på ärrbildning etc. Jag har klippt hål i ett schabrak som popeye föreslog för att avlasta den lite.

Fick tips om att tvätta med något som heter Hibiscrub, men det verkar inte hjälpa heller. En annan vet. nämnde något preparat med hajfensolja (?) i som han hade hört skulle hjälpa. Fast han kom inte ihåg vad det hette.

tack för ditt svar ,känns som att det bara är jag som har en häst med knutor,som nu ingen vet hur/vad man gör med.men vi verkar ha samma problem, förutom att din häst bara har en, min har ca. 10. Det är väl bara att avvakta och se vad som händer

Fick behandla en av hästarna med cortison som sprutades in i knutorna med ca 3 vackors mellanrum. Min vet sa att det var mycket viktigt att inte använda sadel förren knutorna var borta. Har inte haft problem efter det.
/M

Hej! Hde problem med knutor ett tag. Detta kan ha berott på fel sadel...för nu har han en ny!
Min häst reagerade när jag tryckte på knutorna...så han blev sadelfri så länge han ömmade. När han inte var öm så red jag som vanligt. Sen blev han skadad och har inte ridits så mycket på nu...men nu är dom helt borta. KNa ju bero på att han har vilat från den dåliga sadeln...som nu är kasserad.
Du kan ju kolla på schabraket/vojlocken hur sadeln ligger...om den ligger jämns med anläggningsutan eller om den trycker mera nån stans osv. Eller om den har knutor nånstans på sadeln.
Kan säga att jag klippte bort håret runt knutorna och behandlade med asolsprit(tror jag det hette) finns på apoteket...men tyckte inte att det hände så mycket. blev bättre att vila från sadel och rida barbacka.

Mvh Martina

alla svarar "fel sadel" så jag börjar nästan tro på det,även att jag kollat med en utbildad sadelutprovare och fick OK.Även min häst hade stått länge när jag köpte henne.Omusklad och ur kondition och inga knutor.hon fick dem nästan genast när vi började rida henne, fast vi trodde det handlade om proteinet.Är det någon som testat med bomlös sadel,kanske det kan vara något? vi måste ändå skaffa en annan sadel nu när hon musklat på sig lite. :confused:

Om du har anledning att tro att sadeln ligger absolut rätt, testa att byta till en annan vojlock... har man en riktigt känslig häst kan de få "värme utslag" under vojlocken när det är varmt ute dessutom. Min häst har visat såna när jag haft en viss varmare och tjockare vojlock nu när det varit varmt väder. Har bytt till en tunnare och bättre andas vojlock och då får han inte nån reaktion... kan iallafall vara värt att testa?

Min häst började få sånna knutor för ngt år den. Min vet tittade på dom när hon var där och sa att jag skulle prova med en fårskinnsvoljock. När jag började använda den fick hon inga fler knutor och dom andra försvann efter hand. Kan vara värt att prova även om det kostar en del.

Vi hade en arab som hade nå slags fettknölar vid sadelgjordsstaden och vid manken, de behövdes inte ta bort. Men skulle de ha "spruckit" eller skadats så sa veterinären att de skulle behandlas. Proteinknutor vore logiska, men om det är uteslutet så kan jag inte hjälpa mer. :confused:

Min har fått det ibland, och då har det berott på att han gått mycket med täcken och mest troligt fått infektioner i hårsäckarna.
Har räckt med att ha han utan täcke och tvätta med tex lactacyd och se till att vojlocken är ren.

Skrubba med alsolsprit varje dag. Troligtvis inflamation i hårsäckarna.
Var jättenoga med att tvätta bort eventuell svett. :)

Min häst fick ocksså knutor tidigt i sommar. har tvättet med Lactacyd och baddat med klorhexidinsprit. De är nästan borta nu.
Mvh Aker

En bekant i stallet har samma problem som du. Har en ny sadel, utprovad för 6 månader sen. Fler och fler knutor. Vet tog hud prov för att kontrollera om det var svamp-negativt. Har under tiden blivit ordinerad att tvätta med allt från alsolsprit till dyra specialshampo. Detta har bara resulterat i att ett ännu större område blivit lite irriterat. Tjejen åkte till klinik där man tror att det är rester efter avmaskningen som lägger sig under huden!!!(Har letat efter info om detta men hittar inget)Knutorna blev sprutade med cortison och nu fyra dagar senare är de halverade. Proteinknölar lägger sig sällan i sadelläget utan ofta runt halsen säger de tre vet som tittat på hästen. Lycka till

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 460
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama