"knutor" i huden.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare annamon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 306
A

annamon

Hej!
Jag undrar om det är någon som har en ide om vad det är som en av mina hästar har fått för "åkomma"...
Det är som knutor i huden som verkar klia väldigt mycket. Han har fått på ca tre-fyra ställen på höger sida, inget på vänster sida. Jag tror att de först uppkom av att jag började använda täcke på honom och att han då blivit för varm och därmed fuktig under. Inte bra- jag är ingen stor anhängare av täcken, använder inte på nån av mina andra hästar,men den här killen skall visas på hingstpremiering i slutet av Mars och då gör det sig lite bättre om han inte har en jättevinterpäls.
Jag pratade med vet. och han trodde på regnskållor, fast till saken hör att de ska visst inte klia egentligen. Han rekomenderade i alla fall att använda Hibiscrub på de kliande ställena med knutor.
Jag har bytt täcke på honom, han har nu endast ett ofodrat regntäcke och står utan på natten. Än så länge har han inte satt så mycket päls så kan han hålla sig som nu är jag nöjd, bara vi blir av med dessa kliande utslag. Det verkar ha blivit bättre men är inte helt borta.
Vore intressant om någon har en ide om vad jag ska göra...

A

Sv: "knutor" i huden.

Min ena häst fick jag tvätta för någon vecka sen med Hexocil (bakteriedödande schampo) då hon fått regnskållor pga den fuktiga luften nu i höst. Tvättade 2 gånger med 1 veckas mellanrum, är nästan helt borta nu. :) Tvättade även täcket och alla borstarna. Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 905
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 789
Senast: ainasoja
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 480
Senast: Simply me
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 810
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka