"knuffas" med bogen

nettizen

Trådstartare
Hej! Jag har en 3årig tinkervalack som jag haft 1 månad nu.. Helt underbar i alla lägen, men till min fråga nu är att han gärna "går" på en med bogen rätt ofta... och viftar med frambenen om han vill nått.. Hur får man bukt på det? Tips?;)

Nettizen
 
Sv: "knuffas" med bogen

Att en häst går på en med bogen eller genar mot en med bogen ser jag "dominasnaktigt" (detta är mina åsikter och inte fakta :p ) typ när jag jobbar i rundkorall (med tränare) och hästen vänder mot mig med bogen ser jag det "kaxigt" (hittar inte bättre ord nu), jag vill att hästen vänder utåt och inte in mot mig. Dock beroende på vad jag tränar och situation, ibland styr man ju hästen själv så den vänder åt det hållet, men då är det ju på mina villkor. Jag skulle inte acceptera att en häst "körde över mig" med bogen. Skulle träna min space och lära hästen att respektera mig. (inte med våld utan med träning)
 
Sv: "knuffas" med bogen

Att en häst går på en med bogen eller genar mot en med bogen ser jag "dominasnaktigt" (detta är mina åsikter och inte fakta :p ) typ när jag jobbar i rundkorall (med tränare) och hästen vänder mot mig med bogen ser jag det "kaxigt" (hittar inte bättre ord nu), jag vill att hästen vänder utåt och inte in mot mig. Dock beroende på vad jag tränar och situation, ibland styr man ju hästen själv så den vänder åt det hållet, men då är det ju på mina villkor. Jag skulle inte acceptera att en häst "körde över mig" med bogen. Skulle träna min space och lära hästen att respektera mig. (inte med våld utan med träning)


tycker oxå det känns lite dominansaktigt.. t ex. om jag leder honom och han stannar.. "manar" jag på honom går han ej rakt fram utan sneddar på en..
något tips på träning? ;)

Nettizen
 
Sv: "knuffas" med bogen

Se till att du tar mer plats. Han är ett barn, han har antagligen inte koll riktigt på vad han kan göra med dig och inte. Min unghäst vill också helst sitta i famnen om han fick, då kan jag tex hoppa upp och ner på stället, kanske flaxa lite med armarna eller nått, så att han uppmärksammar mig och lär sig att om han manglar mig så blir jag "tokig".

Det där med frambenen är också en unghästgrej, ev någon rest från när han var hingst. Typ alla mina hästar som jag haft sen de var 1-3 år har varit lite flamsiga med frambenen i början. Jag säger bara bestämt NEJ, och beroende på situation kanske jag backar honom något steg. Om han strular med frambenen när jag ska kratsa hovarna så håller jag bara i, följer med, säger NEJ och så snart han står fint så sätter jag ner hoven.

Man får ha en del humor och tålamod när man har unghäst :angel:

Absolut viktigast är att du inte börjar knuffa tillbaka, för då tror han att ni börjat en ny lek, knuff-leken. Och den vill man inte leka med stora starka kallblod :p
 
Sv: "knuffas" med bogen

Se till att du tar mer plats. Han är ett barn, han har antagligen inte koll riktigt på vad han kan göra med dig och inte. Min unghäst vill också helst sitta i famnen om han fick, då kan jag tex hoppa upp och ner på stället, kanske flaxa lite med armarna eller nått, så att han uppmärksammar mig och lär sig att om han manglar mig så blir jag "tokig".

Det där med frambenen är också en unghästgrej, ev någon rest från när han var hingst. Typ alla mina hästar som jag haft sen de var 1-3 år har varit lite flamsiga med frambenen i början. Jag säger bara bestämt NEJ, och beroende på situation kanske jag backar honom något steg. Om han strular med frambenen när jag ska kratsa hovarna så håller jag bara i, följer med, säger NEJ och så snart han står fint så sätter jag ner hoven.

Man får ha en del humor och tålamod när man har unghäst :angel:

Absolut viktigast är att du inte börjar knuffa tillbaka, för då tror han att ni börjat en ny lek, knuff-leken. Och den vill man inte leka med stora starka kallblod :p


Tack:)
nä ingen knuff lek tack hihi det ser man i hagen att han och 5åriga stoet har.. knuffa bogar ;)
nä man ser ju när han tänker lyfta frambenen OFTAST.. aa humor & tålamod får man ha..
Men tur han har ett underbart temperament och lugn iaf :bow:


Nettizen
 
Sv: "knuffas" med bogen

tycker oxå det känns lite dominansaktigt.. t ex. om jag leder honom och han stannar.. "manar" jag på honom går han ej rakt fram utan sneddar på en..
något tips på träning? ;)

Nettizen

Han går dit där du är, det är naturligt, jag tycker inte du ska läsa in dominans där ännu. Det där är jättevanligt när de inte vet vad som väntas av dem. Han är osäker på vad du ber om, och tryggheten har han hos dig, var glad för det.

När jag "tränat" in att gå framåt på signal har jag gjort följande(beskriver lite grovt så du förstår tanken):
Om hästen står still, med huvudet dit vi ska.
Så ställer jag mig typ vid bogen på hästens vänstra sida, en bit ifrån, kanske 1,5 meter.
Jag står med ansiktet vänt mot hästens sida.
I vänster hand håller jag grimskaftet, pekar med den handen vart vi ska och sträcker grimskaftet lite.
Väntar lite för att låta honom få en chans att göra rätt och gå fram.
Gör han inte det så använder jag(med högerhanden) kanske änden på grimskaftet, ett spö eller liknande och börjar irritera honom på bogen, mot armbågen till. Han jag ett grimskaft så snurrar jag änden mot bogen, först i luften en stund för att ge honom en chans att fatta. Har jag ett spö knackar jag i luften mot bogen.
Här lägger jag till en smackning också.
Går han ändå inte fram så låter jag änden av grimskaftet snudda honom i varje varv, med spöet knackar jag lätt på honom. Håller på "en liten stund" så att han får en chans att fatta, smackar lite.
Skulle han mot förmodan ändå inte gå fram ökar jag kraften från grimskaft/spö lite samtidigt som jag smackar.

Tillslut har jag blivit tillräckligt irriterande för att han ska kliva fram som jag bad om. Då upphör omedelbart allt, massor med beröm och godis.

I början är det viktigt att belöna minsta antydan till att han gör det du ber om, även om det kanske bara är att flytta fram vikten lite första gången.

Att du har ett grimskaft/spö i högerhanden gör att han inte dras emot dig så mycket när han går fram. Igen, handlar det om att ta plats.
 
Sv: "knuffas" med bogen

Ja jag skulle inte börja knuffas och bråka heller. Jag är en sån som berömmer med röst, kel och eftergift.

Hästar som gått i flock vet zooner och regler, man behöver visa dem att det även gäller människor till en viss del och inte bara häst. Min häst var väldigt bufflig och kastade med ena framhoven då hon kom till mig, då hon vevade med framhoven och skrapade med den ansåg jag att hon var less irriterad, jag sa ifrån, när hon slutade fick hon gå och göra något annat som belöning.

Hennes bufflighet var att hon gärna knuffade iväg en med huvudet, nu får hon klia sig med huvudet men vet vart gränsen går, och gör det bara när jag bjuder in till det, och slutar direkt jag ber henne göra det. Hon stod också väldigt nära mig, vilket jag tycker är jpbbigt för det är svårt att jobba med en häst som står i famnen.

Jag började jobba med repgrimman, lärde henne vad som betyder backa, flytta baktdel osv http://www.youtube.com/watch?
v=O3JU65OK618&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=O3JU65OK618&feature=player_embedded
nu gör hon dessa övningar mer och snabbare, här på videon tar hon bara några steg, första gången vägde hon bara lite bakåt osv.

När jag går med henne och hon är för nära mig i ryggen gör jag "kycklingen" och använder det långa repet som en piskande svans. Lyssnar hon inte gör jag allt lite mer våldsamt och går samtidigt bakåt DIREKT hon backar börjar jag lungt gå framåt igen, det handlar mycket om energinivå. Dom känner ganska tydligt om du står och hoppar och flaxar med armarna utan energi, eller om du står och hoppar och flaxar med armarna med en massa energi.
 
Sv: "knuffas" med bogen

Han går dit där du är, det är naturligt, jag tycker inte du ska läsa in dominans där ännu. Det där är jättevanligt när de inte vet vad som väntas av dem. Han är osäker på vad du ber om, och tryggheten har han hos dig, var glad för det.

När jag "tränat" in att gå framåt på signal har jag gjort följande(beskriver lite grovt så du förstår tanken):
Om hästen står still, med huvudet dit vi ska.
Så ställer jag mig typ vid bogen på hästens vänstra sida, en bit ifrån, kanske 1,5 meter.
Jag står med ansiktet vänt mot hästens sida.
I vänster hand håller jag grimskaftet, pekar med den handen vart vi ska och sträcker grimskaftet lite.
Väntar lite för att låta honom få en chans att göra rätt och gå fram.
Gör han inte det så använder jag(med högerhanden) kanske änden på grimskaftet, ett spö eller liknande och börjar irritera honom på bogen, mot armbågen till. Han jag ett grimskaft så snurrar jag änden mot bogen, först i luften en stund för att ge honom en chans att fatta. Har jag ett spö knackar jag i luften mot bogen.
Här lägger jag till en smackning också.
Går han ändå inte fram så låter jag änden av grimskaftet snudda honom i varje varv, med spöet knackar jag lätt på honom. Håller på "en liten stund" så att han får en chans att fatta, smackar lite.
Skulle han mot förmodan ändå inte gå fram ökar jag kraften från grimskaft/spö lite samtidigt som jag smackar.

Tillslut har jag blivit tillräckligt irriterande för att han ska kliva fram som jag bad om. Då upphör omedelbart allt, massor med beröm och godis.

I början är det viktigt att belöna minsta antydan till att han gör det du ber om, även om det kanske bara är att flytta fram vikten lite första gången.

Att du har ett grimskaft/spö i högerhanden gör att han inte dras emot dig så mycket när han går fram. Igen, handlar det om att ta plats.

Okej det är nog som du säger med tryggheten och osäkerhet för han följer ju som en hundvalp annars :) :love:
 
Sv: "knuffas" med bogen

Precis, jag tror att det är hundvalpen i hans inre som gör att han trängs. Synd att han är lite stor, bara.

Jag tycker att skuggis metod låter en aning komplicerad. Med mitt eget sto, som också helst ville gå på mig särskilt när något var spännande när hon var yngre, har jag bara sett till att ta plats, enkelt och konkret. Knuffar hon med bogen håller jag ut armbågarna så att jag blir lite större, och beröm när hästen går med ett trevligt avstånd mellan sig och dig.

Min häst ville även gömma sig bakom mig när hon var lite osäker, och då gick hon så nära att jag var orolig för mina hälsenor. Det fick jag bort genom att vifta lite med armen bakåt när hon kom för nära. Numera går hon fortfarande gärna bakom mig när saker verkar farliga eller om det tex är halt så att hon inte litar på underlaget, men hon håller ett lagom avstånd.

Hon ville också klia sig mot mig, men då föste jag bara undan henne. Numera kan jag be/låta henne klia sig mot mig ibland. Jag tycker att hon ger rätt bra massage av skulderbladen så jag vänder skulderbladen mot henne och så kliar hon.

Viftandet - där hade jag berömt när hästen slutar vifta. Jag säger "ner", och sätter hästen då ner foten berömmer jag. Sätter hon inte ner foten, för jag hennes huvud åt den sidan som hon viftar med benet på, då måste hon sätta ner foten och jag får något att berömma. Svårast att komma åt tycker jag det är när hästen viftar med höger fram när jag står på vänster sida och vice versa, men man kan ju också bestämma sig för att det inte direkt spelar någon roll att hästen gör så.
 
Sv: "knuffas" med bogen

*kl*
2 av mina 3 knuffas med bogen, eller kan gå på en lite, unghingsten är värst :p Gör han det knuffar jag bara tillbaka lite. Det är mest när vi leker och så länge han inte går längre som att slår eller sparkar så :p Vi knuffas ungefär lika mycket på varandra XD Valacken kan med bli lite väl "på" när vi trickar och busar men då han med är världens snällaste så ser jag ingen anledning till att säga ifrån :D
 
Sv: "knuffas" med bogen

Hehe, äntligen en själsfrände. :laugh:
När jag stod i vägen i dörren och Madam ville ut så krafsade hon mig lite försynt på ryggen med hoven. Folk som såg det trodde inte det var sant, en häst som gör som en hund. :D

Vi var väldigt fysiska båda två, tätt-intill och gärna i knät och lekte vi så blev det ta-på-varann-kurs ibland och blev hon riktigt i gasen så blev det hästbusslagsmål på hög nivå, det var fler än en gång jag hade hennes klapprande tänder i örat eller näsan. :o :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 481
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp