turbofling

Trådstartare
Förra helgen upptäckte vi att Emilia (4mån) hade fullt med röda kontror över hela ryggen. Vi trodde då att det var värmeutslag. Den här veckan har det inte varit specillt varmt men nu har hon fått kontror över hela kroppen, dom på ryggen och några i ansiktet är röda annars är dom ofärgade. Hon har även flera torra fläckar på utsidan av låren och även huden vid dom ofärgade kontrorna är torr. Hon verkar inte besvärad av dom, men har senaste veckan varit lite gnälligare än vanligt och haft svårt att somna. Men pigg och glad mellan också.

Hon blev vaccinerad den 24 juni, men det är väl lite sent för en reaktion på det nu? Annars har vi inte ändrat något, samma ersättning, samma tvättmedel osv. Vi badade i klorvatten förra söndagen men torra fläckarna och ryggkontrorna fanns innan det badet. Hon badar en gång/v i bara vatten och masseras efter badet med babyolja.

Någon idé om vad det kan vara och vad man kan göra åt dom?

Sv: Knottror

Svårt att avgöra bara på text, men är det inte bara vanliga små "bebis plitor" då, dvs hormonplitor ?

Jag tror inte det, det hade hon många när hon var en pluttbebis, dom var mer som finnar. Dom här knotrorna är mycket mindre och hårda. Jag kan ha liknade ibland och då är det oftast en reaktion på något nytt tvättmedel eller så. Men mina kliar massor och det verkar inte Emilias göra.

Jag kan ha små hårda knottror på huden och det är för att jag är torr, jag har extremt torr hy och får torrexem om jag inte sköter mig.

Perfekt att bada badkar tillsammans med E med andra ord eftersom vi då badar i massa olja :)

Kan det vara något sådant?

Mina knottror är jätte små men känns ändå tydligt om man drar handen över det berörda området.

Det låter ganska lika och huden är torr under knottrorna. Vi badar oftast tillsammans hela lilla familjen och då bara i vatten och sen får Emilia oljemassage efter. Kanske ska införa olja i badet också, min hud blir också lätt väldigt torr på vintern men nu på sommaren är den ok men lite extra olja för den borde väl inte skada?

Fler tips?

Jag kan ingenting om bebisar men däremot mycket om torr hud med knottror efter ett helt liv med eksem :)

Olja i badet är ett bra tips, likaså insmörjning med olja. Jag fattar att man inte kan använda peeling på en liten bebis, men att torka lätt med en handduk i cirkulära rörelser över problemområdena för att rå på knottrorna kanske kan hjälpa, och sedan smörja med olja?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa Min tik började efter jul bli lite röd om tassarna och haserna (hon har vita ben och kort päls). Jag tänkte först att det kanske var...
Svar
4
· Visningar
1 239
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: matador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka