Knottrig häst

Marvin

Trådstartare
Mitt sto har fått massor med små knottror på framförallt benen, mest på kronor, kotor och karleder men även på skenbenen och mellan frambenen. Även mule och hals. Jag antar att det är knottbett hon har reagerat på. Det blir som små sårskorpor som sen faller av och lämnar ett öppet sår. :crazy:

Jag vet inte riktigt hur jag ska skydda henne, även om jag sätter på flug- eller exemtäcke så lämnas ju de mest utsatta ställen oskyddade. Jag misstänker att hon har exem, förra sommaren kliade hon av sig både svans och man vid installningen, och hade sår på magen och i skapet.

Hon är behandlad med motsvarigheten till switch som man använder till nöt och får, min vet sa att många fått bättre resultat med den än med switch. Verkar ju dock inte fungera klockrent...

Sv: Knottrig häst

Låter jättejobbigt, men du kanske kan få lite tips genom att kolla bland islands-trådarna, finns ju just en hel del islandshästar med eksem.

Min häst har fått liknande under våren... Vet inte alls vad det beror på, sätter sig på benen och vid svansroten, vet inte vad det beror på... Eksem hoppas jag inte på :crazy: Det har dock lugnat sig nu.

Hittade inte jättemycket på islandsforumet.

Hon har nu öppna vätskande sår över hela nedre delen av benen. Har gnuggat in henne med nån tjärsalva så hon stinker gammal whiskey.

Hon hade gått utan täcke i helgen, och hon har inga liknande knottror på kroppen, bara på hals, ansikte, ben och under magen. Hade kliat svansen lite igen också.

Ni andra med exemhästar, vad smörjer ni med??

Låter som om hästen har gått och betat där hon strukit mot något som hästen har reagerat.. kanske korsreaktion med något annat.

Så skulle det kanske kunna vara!

Hon fick knottrorna när vi bytte till en annan hage. Hon går nu på ett bete längre ifrån den hagen och det är svårt att säga om hon har fått några nya knottror, det är så mycket att det inte går att hålla räkningen. Får se om hon börjar läka ihop. Det verkar inte klia iaf.

Jag tror jag fick förklaringen från min veterinär: Björnbärsbuskar!

Nu blir det nog till att ut och leta var de är och ta bort dem.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst har haft som små "skorvar" på sina ben(inte alla), på någon kota och någon karled. Det är nästan som sårskorpor fast de är...
Svar
1
· Visningar
639
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 239
Senast: Vogue
·
Hästvård Nu vet inte jag om den här tråden hamnar rätt, för det blir lite både hästvård, ridning, och utrustning.. Jag har en häst i stallet...
Svar
13
· Visningar
4 426
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård