Knotteksem

K

Kathleen

Har precis köpt ett sto som är allergisk mot knott. Någon som vet något bra medel för detta?? Hon går oftast med eksemtäcke, men hade varit skönt med ett effektivt medel också.

Tack på förhand!
Kathleen

Sv: Knotteksem

1. Köp ett riktigt insektstäcke. Jag har ett Boett, det har hjälpt oss oerhört mycket, hon kliar knappt.

2. Vanlig hederlig AVS 14, är klådlindrande och finns på Granngården.

3. Tvätta man och svans noga, ju renare häst, ju mindre äckelknott. Har jag uppfattat det i alla fall.

4. Swift pour on

:D

Hej.
Har eksemhäst(knott) sedan 8år tillbaka.
Köp Boett eksemtäcke (funkar allra bäst,håller längst)
Inhandla Prob produkterna(säljs nu till paketpris)
Schampoo,olja,Deo.
Bada hästen först med schampoo låt verka ca 5 minuter.Skälj av sedan noga.
Smörj utsatta ställen med oljan (får göras dagligen i 1 vecka)
Spraya med Deo kvällstid.
Var noga med att borsta dagligen då oljan läker ut eksemet och bildar skorpor som i sin tur kliar.
Bada sen hästen ungefär 1gg/mån beroende på eksemets utbredd.

Jag använder Probdeon,den är effektiv för min isis.
Sen har jag alltid under sommaren eksem täcke och flug-huva.
Globus flug-huva utan öron är att rekommendera!
Sen har jag hört att äppelcider vinäger ska hjälpa,man ska visst ha det i vattnet man svampar hästen med efter ridning(man kan väl ha det annars med).Jag själv har bara haft det ett fåtal ggr och inte märkt stor skillnad men många i mitt stall tycker det är bra.
Det är väl värt att prova!

Min syster har använt Probolja på hennes Islandshäst och det har funkat väldigt bra :) Så jag rekomenderar det!

Mvh
Jozzy

Svidknotten är så små så att de utan hinder går rakt igenom myggnät och de kan efter regniga sommarkvällar uppträda i mycket stora antal. Enkelt uttryckt kan man säga att de är så små att de knappt syns men deras stick gör betydligt mer ont än myggbett och kliar ofta längre.

Dessa små varelser kan ställa till förödande skada på djur och i vissa fall kan de döda älgar och även nötkreatur då de ibland uppträder i hundratusental. När djuren ligger får knotten lätt att angripa bukpartier där det är lite hår.

Funkar verkligen såna där täcken med hål i då?

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 225
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10