Knottangripen!!

Corax

Trådstartare
Min 3-åring går fortfarande inne på nätterna men ändå är hon totalt uppäten av knott under magen/kring skapet. Jag är glad över att hon har haft huva ett tag redan då hennes öron brukar bli angripna.
De i stallet sprayar henne med flugmedel (kan inte åka ut själv just nu då jag har ett trasigt nyckelben :( )men det hjälper ju uppenbarligen inte. Och snart går hon ut på bete.

Vad fan ska man göra??
Flugtäcke skyddar ju inte under magen heller... Eller ska man klämma in henne i ett exemtäcke (halvblod):angel: ?

Varför älskar knotten vissa hästar men ratar andra??
 
Sv: Knottangripen!!

Jag har provat många olika flugmedel och olika hopkok som man kan göra själv, men det som jag tycker fungerar bäst är beckolja blandat med matolja. Visst blir hästen lite "flottig" men det är det värt eftersom alternativet är en "uppäten" häst.
 
Sv: Knottangripen!!

Corax skrev:
Min 3-åring går fortfarande inne på nätterna men ändå är hon totalt uppäten av knott under magen/kring skapet. Jag är glad över att hon har haft huva ett tag redan då hennes öron brukar bli angripna.
De i stallet sprayar henne med flugmedel (kan inte åka ut själv just nu då jag har ett trasigt nyckelben :( )men det hjälper ju uppenbarligen inte. Och snart går hon ut på bete.

Vad fan ska man göra??
Flugtäcke skyddar ju inte under magen heller... Eller ska man klämma in henne i ett exemtäcke (halvblod):angel: ?

Varför älskar knotten vissa hästar men ratar andra??

Du kan Switch hästen för det håller borta knotten. Du kan även lägga på henne ett täcke med magplatta. Bucas har ett mycket bra flugtäcke du kan prova.
 
Sv: Knottangripen!!

En hon med skap? :Angel:

Skillingarydsalva på juvret, Bucas Buzz Off flugtäcke (hals & magplatta på dem. Annars går det med eksemtäcke med, men juvret, vid armbågarna etc blir sönderätna ändå, men man skyddar mellan frambenen, det är eg skillnaden. Jag har haft både och), och så spraya på flugmedel på både täcket och oskyddade kroppsdelar. Det är receptet här. (jag använder Näckens insektsskydd, det enda jag tycker fungerar. Mina är switchade med, men det skiter myggen i, bara fästingarna som bryr sig i det)
 
Sv: Knottangripen!!

Jag har med näckens insektsskydd, de har även en olja som man kan smörja in juvret med när det är angripet och då slutar det klia.

Annars är tjärsalvan hyfsad som förebyggande.

Jag får ta in mina tidigt vissa dagar, just pga knott.
 
Sv: Knottangripen!!

supergladis skrev:
Du kan Switch hästen för det håller borta knotten.

ICKE! Hon ÄR Switchad... Nyligen dessutom. Våra knott verkar gilla att bli lite groggy av switchade hästar. :smirk:
 
Sv: Knottangripen!!

Finns det egentligen något som fungerar mot just knott och mygg?

Att switch inte hjälper märkte man jag för 15 år sedan när jag köpte det första gången.
Däremot håller det ju fästingarna borta.

Flusa finns ju på Granngården, men rekomenderas inte för häst, kostar som Switch ungefär, men jag vågar inte prova.
 
Sv: Knottangripen!!

*suckar*
Det känns som om jag har ett stort dilemma här... Hade jag varit kry så hade detta varit ett mindre problem då jag inte har något emot att kleta in diverse saker på min stackare till häst. Nu när någon annan måste göra det så vill de ha det så enkelt som möjligt.
Vanligtvis brukar jag smeta in med Killingaryd (försökte idag men med Smärta som resultat) och spraya med Renons eller liknande men hon har aldrig nånsin varit så här angripen. :cry:

Ska kolla in flugtäckena i morgon men det känns trist att ha ett på henne när jag inte kommer att kunna åka ut varje dag och kolla henne. Hon går dessutom med en bunt unghästar som gillar att gnaga på saker. :crazy:

Och va sjutton... Ljuver då. ;) Nöjd? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Knottangripen!!

Jag har Switch enbart för fästingarnas skull... Jag är LIVRÄDD för ehrlichia.

Har aldrig nånsin haft en så här biten häst så jag MÅSTE hitta på NÅTT. :(


Och jag önskar att jag kunde ta in henne när jag vill, men den möjligheten finns ju inte nu.
Förrförra sommaren blev hon ju så biten i öronen att det började rinna blod och var ner i hörselgångarna(inte undra på att hon är som hon är :angel: ). Utan hästsalvan så hade hon nog inte haft några öron kvar vid det här laget. Förra året började jag ju med huva...
 
Senast ändrad:
Sv: Knottangripen!!

Mj?

Spray är väl helt ok men att nån vill smörja in henne varje dag är nog mindre troligt.
 
Sv: Knottangripen!!

Ok! Klart det är kladdigt och så. Men fungerar bra. Men man måste tyvärr smörja helst både morgon och kväll om det ska fungera helt tillfredsställande. Det är först och främst till eksemhästar men jag använder det till mina andra hästar mot både mygg och knott.
 
Sv: Knottangripen!!

Morgon och kväll är uteslutet, tyvärr.
Vet inte om du missade att jag själv inte kan ta hand om henne med tanke på mitt brutna nyckelben och späckta finger. :(
 
Sv: Knottangripen!!

Nej, jag missade inte det. Men är man djurvän och ser att en häst lider oavsett om det är sin egen eller annans så hade jag iaf erbjudit mig att smörja på den hästen när jag ändå var där. Men det är jag det. *ler*
 
Sv: Knottangripen!!

blandningen beckolja/matolja måste väl gå att hälla i en blomspruta och spraya på hästen... då blir det ju enklare för den som ska hjälpa dig.
Jag kletar in min häst på kvällen (då jag oftast inte är i stallet på morgonen) och det har hjälpt honom i allafall. Är inte biten alls mot vad han brukar vara. Knotten har ju fullkomligt slukat honom innan jag började med detta.
 
Sv: Knottangripen!!

Corax skrev:
ICKE! Hon ÄR Switchad... Nyligen dessutom. Våra knott verkar gilla att bli lite groggy av switchade hästar. :smirk:

Hmmm.... jag läste någonstans att om hästen var mycket känslig mot knott så kan man Switcha den 1 gång i veckan. Har du provat det? Det kanske funkar. :)
 
Sv: Knottangripen!!

Jag tycker det fungerar ganska bra om man smörjer Chevalet lokalt under magen. Bättre än Switch just där. Det finns också ett nytt preparat på licens mot knott och fästingar mm som jag tror heter Top-spot on. Min kompis provar det just nu på sina hästar, hon har enormt mycket knott där hon bor. Jag har inte hört hur det fungerar ännu. (Skrivs ut av veterinär)
 

Liknande trådar

A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 382
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp