Knottallergi på fjording??

S

Stormblomma

Hej!! Fick reda på att min häst har knottallergi för ett tag sen och jag undrar om det finns någon där ute som har lite tips? Jag undrar om det inte finns någon medicin som man börjar ge på våren så går det ut i kroppen? jag vet inte men ett mirakelmedel skulle sitta fint. Tycker så synd om honom om han ska behöva ha täcke på hela tiden:(

Och så undrar jag om det är normalt om en häst som fått fång är lite stel efter att den slutat äta medicin?

Tacksam för alla möjliga svar!!
 
Sv: Knottallergi på fjording??

Det finns massor emd trådar om knotteksem.

Hästen ska ha ett eksemtäcke, stallas in innan knotten kommer före solnedgång/uppgång, bra foderstat, linfröolja rekommenderas plus massor med "egna" tips.

Det finns ingen medicin mot knotteksem, mer än cortison intravenöst el via tablett på de hästar som lider mycket, dock med risk för fångangrepp.

Probimin rekommenderas o har hjälpt vissa hästar. Finns en aktuell tråd här om mat för eksemhästar mm om du söker.

Om fång vet jag inte så mkt.
 
Sv: Knottallergi på fjording??

Som Balderum Norr säger, sök på tidigare trådar. Där finns massor med tips. Men framför allt, använd eksemtäcke. Det är A o O. Det är inte synd om dom att använda täcke. De uppskattar det. Har själv två eksemhästar. Jag tar inte in dom på natten, de går ute jämnt,men de har vindskydd som de använder när knotten är som värst. Men de har ständigt täcke och jag sköter om dom varje dag. Tvättar dom ofta och smörjer med lindrande salvor. Nylander hästsalva funkar på mina. Ger också linfröolja i fodret som verkar lindra. Man får pröva sig fram till det som funkar bäst.
 
Sv: Knottallergi på fjording??

Tack så mkt för era svar!! jag hoppas att det blir lite bättre med linfröolja för jag ska testa! Annars så smörjer jag honom med en blandning av äppelcidervinäger (som sägs kyla ner) matolja (för att mjuka upp där huden är torr) och vatten. Det har gett mycket bra resultat men han kliar sig fortfarande. Hoppas att det blir bättre och så ska jag kolla runt lite på tidigare trådar:cool:
 
Sv: Knottallergi på fjording??

Stormblomma skrev:
Hej!! Fick reda på att min häst har knottallergi för ett tag sen och jag undrar om det finns någon där ute som har lite tips? Jag undrar om det inte finns någon medicin som man börjar ge på våren så går det ut i kroppen? jag vet inte men ett mirakelmedel skulle sitta fint. Tycker så synd om honom om han ska behöva ha täcke på hela tiden:(

Och så undrar jag om det är normalt om en häst som fått fång är lite stel efter att den slutat äta medicin?

Tacksam för alla möjliga svar!!
Varför är det mera synd om hästar som har täcke på sommaren än på vintern?
På vintern har dom ingen sjukdom!
Täcke är jätteviktigt om han har knottallergi. Därefter myggmedel.
Hästen lider inte av täcket, tvärtom dom tycker det är skönt för det lindrar stressen.
 
Senast ändrad:
Sv: Knottallergi på fjording??

Hur länge sen var det han hade fång?
 
Sv: Knottallergi på fjording??

Ponnyn slutade tiodagarsbehandling för ca. 11 dagar se. Han står inne i boxen nu men går ut ngn timme om dagen i en så gott som gräsfri hage. Sedan promenerar jag 10/15 min med han så ofta jag kommer åt..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: valy
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 324
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp