Jag skulle behandla den som eksemhäst men ändå hoppas på det bästa! Är det den lindrigare sortens eksem så krävs oftast inte jättestora insatser för att få hästen någorlunda symptomfri. Se till att hästen är i "bra skick" inför sommaren, dvs har fått bra foderstat hela vintern, rätt mängd av rätt sorts mineraler osv, och börja med eksemtäcke och/eller insektsmedel relativt tidigt på våren. Man kan också börja smörja i förebyggande syfte innan symptom visar sig. Jag använder numera Ökozon, har tidigare använt AVS14, Nylanders osv... För mina hästar funkar Ökozon överlägset bäst, jag smörjer dem kanske varannan - var tredje dag under "eksemsäsong" och har täcke på från det att de får börja gå på gräs (oftast början på maj). Vet att många börjar med täcke tidigare än så, men för oss funkar detta!
Tänk också på att eksembehandlingen är långsiktig och "självförstärkande" - har man lyckats hålla hästen någorlunda symptomfri en sommar, så får man det (oftast) lite lättare nästa sommar osv. Med tiden kan man lyckas få en väldigt lättskött eksemhäst om man börjar behandla i tid! (sedan beror det givetvis också på hur "svårt" eksemet är, jag pratar om hästar med någorlunda lindrigt eksem)