Knottallergi eksem

curious

Trådstartare
Hej. Har en fråga ang knottallergi. Om en tvåårig häst helt plötsligt börjar klia man och svans väldigt mycket på sensommaren, så taglet går av. Kan det vara en ren tillfällighet och aldrig mer komma tillbaka eller kan man räkna med att den blir känslig varje sommar framöver?

Jag skulle räkna med att den nog kommer vara känslig även framöver.
Det KAN faktiskt hända att de får klåda av störningar i magen, min 5-åring har aldrig kliat sig förrän denna sommar då han hade ont i ryggen och av det fick någon magstörning(stress/magsår). Jag TROR att om jag ser till att magen är i trim nästa år så lär han inte klia sig, men jag kommer ändå förbereda mig för att räkna honom som eksemhäst.
Se över din unghästs status tycker jag, hur ser det ut med mask, mineraler, stress osv. Och så ser du till att boosta immunförsvaret under vintern och så börjar du tidigt med eksemtäcke på våren, typ april. Så ser du hur det utvecklar sig.

Jag skulle behandla den som eksemhäst men ändå hoppas på det bästa! Är det den lindrigare sortens eksem så krävs oftast inte jättestora insatser för att få hästen någorlunda symptomfri. Se till att hästen är i "bra skick" inför sommaren, dvs har fått bra foderstat hela vintern, rätt mängd av rätt sorts mineraler osv, och börja med eksemtäcke och/eller insektsmedel relativt tidigt på våren. Man kan också börja smörja i förebyggande syfte innan symptom visar sig. Jag använder numera Ökozon, har tidigare använt AVS14, Nylanders osv... För mina hästar funkar Ökozon överlägset bäst, jag smörjer dem kanske varannan - var tredje dag under "eksemsäsong" och har täcke på från det att de får börja gå på gräs (oftast början på maj). Vet att många börjar med täcke tidigare än så, men för oss funkar detta!

Tänk också på att eksembehandlingen är långsiktig och "självförstärkande" - har man lyckats hålla hästen någorlunda symptomfri en sommar, så får man det (oftast) lite lättare nästa sommar osv. Med tiden kan man lyckas få en väldigt lättskött eksemhäst om man börjar behandla i tid! (sedan beror det givetvis också på hur "svårt" eksemet är, jag pratar om hästar med någorlunda lindrigt eksem)

Tack för svar. Detta är inte min egen häst utan det är en häst som är till salu som jag ska åka och titta på. Jag har ingen egen erfarenhet av eksem/överkänslighet förutom en ponny i stallet som får jättebesvär på sommaren. Kanske dumt att ens fundera på att köpa en häst som visat detta nu på sommaren?

Tack för svar. Detta är inte min egen häst utan det är en häst som är till salu som jag ska åka och titta på. Jag har ingen egen erfarenhet av eksem/överkänslighet förutom en ponny i stallet som får jättebesvär på sommaren. Kanske dumt att ens fundera på att köpa en häst som visat detta nu på sommaren?

Svårt att säga. Den ena av våra hästar köpte jag förra vintern. Jag visste då att hon kliat sig under några dagar/veckor i augusti sommaren innan, samt att hon kliat sig någon sommar som unghäst (däremellan ingenting). Jag valde att köpa henne ändå (9 år gammal), och har i år behandlat henne som eksemhäst enligt mitt förra inlägg. Inget överdrivet kliande, inga sår, och lång fin man, samt tävlat på SM-nivå med Young rider (och hon går ute på lösdrift dygnet runt året runt). Så det har gått utmärkt! :)

Det man skall tänka på om man funderar på att köpa en eventuell eksemhäst är att man har möjlighet att behandla eksemet åtminstone varannan dag. Jag skulle också fundera över miljöbytet - att flytta en eksemhäst till fuktiga, knottrika marker känns ju inte som någon höjdare, medan många eksemhästar blir bättre på blåsiga öppna ytor nära havet.

Eksem förvärras ofta av stress, så skulle jag byta miljö på en eksemhäst skulle jag försöka göra det under icke-eksemsäsong så att hästen vant sig när knotten kommer...

Problemet är väl att man inte säkert VET. Går det så bra som med min häst, så är det ju inget problem att köpa en "eventuell eksemhäst" (vet fortfarande inte om hon har eksem "på riktigt", vad det nu innebär), men det kan ju också bli riktigt illa för hästen - det finns hästar som fått tas bort pga eksem, tyvärr.

Om man kan ha hästen i ett stall som är "eksemvänligt" och man verkligen vill ha just den hästen, så kan det väl vara ok. Man får dock tänka på att säljare kanske inte alltid är 100% ärliga, den KAN ha kliat sig tidigare. Å andra sidan kan ju en häst börja klia sig av olika orsaker när som helst.
Jag skulle nog inte backat om det var HÄSTEN för mig, om kemin bara sprakar. Annars hade jag nog avstått.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar