N

Nataliiie

Har lite frågor om man ska tävla, med man osv.

Dressyr:
Måste man ha knoppar då?
Om hästen har lång och tjock lugg, kan man ha bara den utsläppt?

Hoppning:
I hoppning brukar man väl inte ha knoppar över huvud taget? man brukar väl bara ha öron luva eller är jag helt ute o cyklar :D?

Tacksam för svar :)

Sv: Knoppar.

Jag tycker att man ska knoppa vid dressyrtävling. Om man kan göra en snygg, inbakad fläta i luggen blir det ju jättefint men om det bara blir en stor, ful boll så är det nog bättre att låta bli=)
Jag brukar oftast knoppa vid hoppning också men det är inte lika viktigt som vid dressyr tycker jag! Kan ju vara bra att ha nåt att hålla i också, haha=)

Man måste inte ha knoppar vid dressyr och ma måste abolut inte ha luva vid hoppning. Fast risken är ju att dressyrnördarna tycker att du är lite skogsmullig ocm hela manen är utsläppt. Bara pannluggen utsläppt är ju ganska vanligt, händer även på elitnivå att dressyrhästar har utsläppt pannlugg.

*kl*

måste passa på att fråga, då jag snart ska starta en liten dressyrtävling. Vad är bäst: Fula knoppar, eller inga knoppar alls?
:p

Knoppad man är absolut inget måste! Varken i dressyr eller hopp. Använder inte huva vid hoppning :)

Då blir det nog inga knoppar. Min häst man är så tjock och yvig så det går inte att få snygga knoppar. Men jag tänker inte rycka den bara för en dressyrtävling.
Ardennerfläta "ponnyfläta" o allt vad dom kallas är snyggt på hästar med kraftigare kroppsform men även på ponnysar, fast då brukar dom hänga lite längre ner :)

Ardennerfläta "ponnyfläta" o allt vad dom kallas är snyggt på hästar med kraftigare kroppsform men även på ponnysar, fast då brukar dom hänga lite längre ner :)

Fast min häst är ett nätt halvblod :p Hennes man är inte tillräckligt lång för en sån fläta.
Vi tävlar i hoppning egentligen men hon håller på att sättas igång efter en skada och vi har inte kommit så långt att vi har börjat hoppträna ännu så därför tänkte jag vara med på grannstallets lilla dressyrCR :p

Jag har tävlat dressyr i både knoppar, fisknät och utsläppt man och det har funkat ;) Men visst tittar en del folk lite snett på en när man har den utsläppt. I år kommer det dock bli ardennerfläta (är samma ponny som fått stå ut med alltsammans)

Har aldrig haft varken knoppar eller luva på hopptävling, men många andra har.

*kl*

måste passa på att fråga, då jag snart ska starta en liten dressyrtävling. Vad är bäst: Fula knoppar, eller inga knoppar alls?
:p

Inga knoppar alls isåfall. Det fulaste är ju när en häst kommer med halsen fulll i "skatbon" som ser ut att vara gjorda av en femåring, till det gärna en slarvig inbakad svansfläta som slutar efter tio centimeter :crazy: då gråter jag (självutnämnd svansflätningsexpert) inombords...

*kl

Det där med huva verkar vara ett mode som kommit på senare år. När jag var på sista ponnytävlingen i i hoppning i slutet av 90-talet var det väldigt få som hade huva. Nu tycker jag knappt man ser en ponny utan huva på tävlingbilder.

Har jag fel eller kommer jag från den del av landet dit modet kommer 10 år efter? :o

Jag tror tom jag såg en dressyrponny med huva i Ridsport, minns jag inte fel så var det från EM i somras? :confused:

Fast dressyrponnyer brukar väl bara ha huva om de besväras av insekter eller så. Är det ens tillåtet enl TR med huva på dressyrtävling?

Jag vet inte. Jag tävlar inte och än mindre umgås jag med ponnydressyrare så jag vet faktiskt inte vad som gäller enligt TR 2009 :o Det finns iofs TR på förbundets hemsida för allmän beskådan.

Huva är tillåtet på dressyrtävlingen efter dispans från huvuddomaren och gäller då enbart för att skydda mot flyfän. Dispansen gäller hela startfältet. Utan dispans = ingen huva

*kl delvis*

om jag har fattat det hela rätt så knoppar man av två orsaker:

1) domaren vill kunna se hästens halsmuskel då de med hjälp av den kan se om hästen jobbar i en bra och lösgjord form på ett lätt sätt

2) pga prydligheten -lång och tjock och ovårdad (typ ojämn och stripig) man
kan lätt se slarvigt ut och helhetsintrycket blir kanske inte lika bra

tycker du ska göra som du vill, du kan ju ansa manen lite och se till att den är borstad och ser bra ut men var beredd på att du kan få en kommentar om det från domare (en del av dem är lite griniga över just såna saker)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 101
Senast: ildiko
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
705
Senast: Oknytt
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka