Knölar???

N

Nobell

min ponny har fått knölar i sadelstaden. :crazy: Vi tror att de kommer ifrån kraftfodret men är inte riktigt säkra..någon som vet va de kan vara? o har tips på hur man behandlar?

Oftast är fodret helt oskyldigt. Oftare byte av vojlock, noggrann rengöring före och efter ridning och t.ex ett renskinn kan göra susen.

Jo de kan ju vara de me shabraken o de. men ryktar de gör jag väldigt nogrannt innan o efterridning..

Tack så mkt-

Kan vara sadeln som inte ligger helt oki... E den kollad?? Knölarna är hårsäcksinflamationer som e jobbiga att bli av med det gäller att göra rent dom, jag brukade tvätta först o sen på med propopolisgel som gör underverk (naturens eget atibiotikum)efter ridning.
Mvh/Maria :D

Ja den är kollad o den ligger bra.. men de kan nog vara hårsäcksinflamation som du säger..flre har nämligen sagt de!..Var kan man köpa de där naturläkemedlet?
Tack :bow:

Dessa knölar brukar uppstå pga av smutsig vojlock/ shabrak och det slipper du genom att tvätta rent eller byta vojlock så ofta du kan.
Det kan bli jobbigt nu för hästen då de uppkommit. En pläd eller fårskinn mellan sadel och häst undviker att det blir värre. Tvätta rent om det uppstått någit sår och lägg på nån bra kräm ex Idomin salva.

Sam

Som sagt, smuts.

Ge attan i att rida tills de försvunnit och sen byter du schabrak VARJE dag och tvättar dem emellan och borstar jättenoga.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
640
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
497
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar