Gpower

Trådstartare
Vet någon vad skillnaden mella sadelknutor och proteinknölar ser ut och hur upp kommer proteinknölar. För min häst har knölar på ryggen där sadeln sitter och det är som skorpor och jag vet inte vad som är skillnaden, någon som vet?

Sv: Knölar

Proteinknölar finns inte

Jag har sett proteinknölar, så det finns. Enligt vet också. Såg de för bara 6 mån sedan då en häst medvetet gick på överskott men inte tålde det, det togs då bort.

Jag tycker det är svårt att skilja dessa saker åt utan att se bild. Du har inte möjlighet att fixa det? :D

Nej, proteinknölar finns inte. Däremot heter det foderknölar. Men det orsakas knappast av protein. Och villket protein skulle det å handla om ??? Protein är ju inte bara en sak.

Det brukar handla om någon allegisk reaktion av något foder, och ett högt näringsvärde kan spela in.

Kärt barn har många namn. Knölar i sadelstaden har kallats/kallas för proteinknölar, foderknölar, sadelstadsknutor, hårsäcksinflammationer etc. etc... Ganska ofta är det s.k. bakteriella follikuliter, d.v.s. infekterade hårsäckar. Tvättas med fördel med klorhexidintvål.

Någon direkt koppling till proteiner har man inte kunnat bevisa. Tycker man att hästen blir sämre/bättre på ett visst sort foder så är det kanske så. Utfodring påverkar ju huden, och en sadel ovanpå hud med nedsatt skyddsbarriär predisponerar säkert för inflammationer.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: Cactus
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 511
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 014
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka