Knölar "under" svansen?

F

fälttävlansnörd

Har funderat lite på detta ett tag; mitt sto har knölar på undersidan av svansroten *luddigt*. De är små, som myggbett ungefär. De gör uppenbarligen inte ont, de blöder inte, de växer inte, men de finns där och går inte bort!

Någon som vet vad det kan vara? Jag känner mej helt lost, har varken sett eller hört om det här tidigare. :confused:

Sv: Knölar "under" svansen?

Om det är en skimmel låter det som skimmelknölar, skimmelcancer. Brukar komma när de är runt 10-15 år.

Ja, det är en skimmel. Hon är ca 14 år, (import så vi har inget födelsedatum endast födelseår).

Är de farligt? Ska man ta bort dem?

min häst har oxå sånna. dom e inte farliga sålänge dom inte blir för stora.

Eftersom det är en skimmel så bör det vara "skimmelcanser" Min skimmel har det på svansen och dom har blivit större och fler :crazy:

LÅT DOM VARA......

Om man börjar "härja" med dom så kan dom sprida sej...

Alla, nästan, skimlar har mer eller mindre melanom, som det egentligen heter..
Men nu är det så att även om dom är MYCKET långsamväxande vilket innebär att runt 98-99% av alla skimlar hinner dö av ålderdom innan cancern hade tagit kål på dom, så kan man genom att ta prover, eller på annat vis mekaniskt skada knölarna, råka "trigga" dom "elakare" cancercellerna att börja föröka sej snabbare och sprida sej i kroppen med en total cirkulationskollaps som följd.

För det är så att i ALLA benigna melanom finns det maligna celler som ligger i dvala..
Och där ska dom fortsätta vara.....

Min förra skimmel fick sina första knölar under svansen när hon var ca 4-5år...
Hon var 22 år när hon fick sin dödliga cirkulationskollaps...
Efter knappt 2 veckors akut sjukdom..
Alltså hon reds som vanligt fram till hon fick den första symptomet, vilket var att hennes ena bakben svullnade och hon fick en vätskesvullnad under magen...
10 dagar senare var hon borta....

Min nuvarande skimmel är också 22 år, men har ännu inga synliga knölar....

Okej, tack för svaret. :bow:

Jag har låtit dem vara, de är väl knappt ett tiotal och hon har haft dem i ungefär ett halvår cirka.

jag vet en skimmel som hade sånna knölar sedan ungefär 10 år tills han blev 27 år då om tog bort han. Och dom knölarna var inte små måste jag säga. Två stora som satt på var sida om svasen

ponnyn jag har tävlat har precis likadana.
ungefär stora som en ärta, 3-4 st och blir varken större eller fler.
hon är 11 år.

har inte gjort nåt med dom men hoppas bara att dom ska fortsätta vara små...

det är säkert melanom...men oftast inget att "rota" i, låt dem bara vara... de brukar inte sprida sig i första taget... Det är väldigt vanligt att det börjar just under svansroten

Jag försökte hitta info om just detta!
Jag har ett sto på 6 år. Hon är en connemara(grå nu) men hon kommer nog att bli flugskimmel. Hon har som små knölar oxå, Inte alls stora men sisådär unger fär 10 stycken. Hon har dem vid bogen Och några i ansiktet, på halsen. Om man ska "låta dem vara"; vad menar man då?? Sprider dom sig om man tar på dem och sen har tar på hästan på ett område där den inte har dem?? Jag vill verkligen ha hjälp! MIn kompis sa att de kankse va skimmel canser:S Jag bara tänkte för canser låter ju inte så kul...:S

Tacksam för svar :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 196
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Hästvård Upptäckte idag att vår ponny har en knöl vid svansroten. På ovansidan, till vänster, alltså där det finns hår, nästa precis där svansen...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: Angel
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 314
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka