Knölar, protein eller vad???

LillaGeisha

Trådstartare
Just nu kliar jag mig förbrilt i håbotten och undrar vad attans det är för knölar min häst har fått på v rygghalva.

Knölarna är hårda och ca en femtioörings storlek. Hon reagerar inte på tryck och några sitter på sådant ställe att jag har uteslutit sadeln. Det finns inga på höger halva.

Knölarna kom i samband med att jag började med Soja. Jag har ett hyfsat bra hö så jag gav henne bara en halv dl och skulle upp till en dl. I övrigt får hon bara 200 g betfor och 2,5 kg havre.

Då jag misstänkte reaktion på Sojan tog jag bort den och gav inget ytterligare proteinfoder. Höt och havren ger en kvot på 5,46 så därför har jag ingen panik.

Nu, snart tre veckor senare är knölarna fortfarande kvar. Ingen skillnad. Kan det ändå bero på Sojan? Ska jag avvakta längre eller bör jag leta efter något annat som orsak (kan bara inte komma på något). Geisha har fått Soja förr utan att reagera.

Som sagt, hon har inte ont och störs inte av dem på något sätt, men jag vill ju veta orsaken.

Snälla hjälp någon.

Mvh//LG

Sv: Knölar, protein eller vad???

var tvungen att prova att skriva ett test inlägg eftersom mitt milslånga inlägg på hästvårdssidan till dej inte gick att posta!??

har haft exakt samma problem nämligen. Pratade med många veterinärer och foderexperter, och detta är vad jag kom fram till:

Dom vet att dessa knölar påverkas av protein men dom vet inte hur eller varför. De påverkas även av grovtarmens aktivitet och funktion. Därför började jag ge jäst eftersom de sa att det sätter igång grovtarmen och innehåller B-vitamin m.m. Detta hjälpte mej, knölarna la sej efter någon vecka! (underbart). Fick rida med renskinn under sadeln tills de försvunnit.

de sa även att hästen skulle gå utan täcke mycket för att lufta området och man kunde tvätta dem med alsolsprit för att torka ut. Knölarna kan liknas med finnar sa de. (ej provat detta)

Köpte även ett anky-shabrak för att hästen inte skulle bli lika blöt under sadeln. (finns three horses-shabrak som är likadana fast billigare)

Hoppas det löser sej för de sitter ju på det sämsta stället verkligen!

Lycka till!

Detta blev lite sämre versin än det förra inlägget men hoppas det hjälper lite iaf :bump:

Jag gav ca 3 dl jäst i början, sedan när de var mindre gav jag typ 1 dl tills hinken var slut, och nu ger jag inte alls! Ekohallen har billigast jäst om den affären finns hos dej

Tack för svaret. Tror det var moderatorn som tog bort mitt inlägg. Tyckte väl att det räckte med ett :).

Var det foderjäst du gav? Ska i så fall pröva det.

Utan täcke, hjälp, hick.... Har ett rullmonster nummer ett modell större och kan lugnt säga att det är blött i hagen nu efter allt regn. Ja ja, bara att ta fram grovborsten och förbereda sig på skrubbning.

Det borde väl gå lika bra med en fårskinnspad direkt. Ska testa det också.

Mvh//LG

ja, det var av den anledningen jag inte ville prova utan täcke heller :rofl:

Och ja det är fodejäst jag gav. jag bladade det med betofrn för att hon skulle äta det (lät det inte stå blött, utan hällde det i krubban)

Och ja, fårskinn fungerar nog också, bara det är något fluffigt liksom

OM knölar i huden beror på proteiner så borde de finnas på fler ställen på kroppen än bara på ryggen...
Jag hade sökt svaret någon annan stans än i foderstaten...

Har du någon idé om vad för jag har själv gått i samma funderingar. Tar tacksamt emot allt.

Kan tillägga:

Sadel utprovad och ligger bra
Analyserat hö och uträknad foderstat.
Pälsen blank och fin
Pigg och glad i träning, har aldrig gått så bra som nu. Tränar mot MsV A.
Tänder kollade
Ingen feber, snuva osv

Dock är hästen lite känslig. Hon är allergisk mot knott. Får stora knölar i början av säsongen och jag brukar kalla henne en knölval. Vidare är hon allergisk mot nickel.

Senast ändrad:

Jag hade också funderingar kring det. men då fick jag på svar att de kommer oftast under sadeln eftersom det är ett så utsatt område, för smust, svett o.s.v. Det var därför det kunde hjälpa att rengjöra noggrannt m.m.

Men, man ska ju aldrig bortse ifrån att det kan vara något annat givetvis!

Kan det vara ringorm? :confused: Min kompis nya häst har även den en hårlös knöl i storleken av en 5 krona, och hennes andra häst har nu fått liknande utslag...

Nej, det är inte ringorm. Vet hur det ser ut. Knölarna är inte hårlösa utan drar du handen över ryggen känner du dem. De står inte ut jättemycket, man ser dem med blotta ögat om man VET att de är där.

Tack för svaret

Mvh//LG

Jag hade också funderingar kring det. men då fick jag på svar att de kommer oftast under sadeln eftersom det är ett så utsatt område, för smust, svett o.s.v. Det var därför det kunde hjälpa att rengjöra noggrannt m.m.

Men, man ska ju aldrig bortse ifrån att det kan vara något annat givetvis!

Om det är lite som finnar som din vet hade sagt så kan det ju rent logiskt komma bara på en sida. Man kan ju få finnar på enskilda ställen i ansiktet, eller hur :p .

Ska i alla fall prova foderjäst. Behöver ju ändå något som tillfälligt höjer proteinet och då är ju jästen bra. Alsolsprit har jag hemma och ska pröva att badda på det efter ridningen i dag. Kan ju inte skada i alla fall.

*putt putt*

Någon mer teori eller kanske någon kan bekräfta att vi är inne på rätt spår.

Det första jag tänkte på, innan jag läset svaren du fått hittills, var att det beror på någon slags störning i magen - förmodligen utlöst av sojan.

Så jag hade också tänkt att föreslå JÄST. Ren bryggerijäst har faktiskt lika mycket protein som soja så försök att få tag i det. Annars finns ju foderjäst, som är utblandad bryggerijäst, och har mindre smbrp/kg. (ca 250g smbrp)

Min ena häst fick sådana utslag av just soja. Enligt veterinär på Stenestad så var det troligen proteinutslag. Jag tog bort sojan och det tog flera månader innan utslagen försvann, men de kom aldrig mer igen. Hörde med förra ägaren och där hade samma sak häst då de gett soja.. Så det beror säkerligen på det. Håll ut, de försvinner men det tar lite tid, och du, pilla inte på dem, då tar det längre tid.!!

hae samma problem med min häst förra vintern. knölar under sadeln och på baken.

hon ömmade intet och var fullt frisk annars.
vetrinären sa bar att det inte var så mkt att göra åt den så länge hon inte led av det. låta henne gå så mkt utan täcke som möjligt och att alla täcken var tvungna att ha andasfunktion. nu är hon bra. de försvann efter några månader och verkar inte komma tillbaka:)

Nu finns det ju inget som heter proteinutslag eller knölar. Ska vi inte ta och avliva detta felaktiga påstående snart ?? Foderknölar är närmare sanningen, knappast protein. För villket protein av alla de 20 olika kedjor skulle det vara då ??

Min ena häst har oxå det... När jag fick hem honom hade han massor, nästan över hela ryggen...

Har lyckats bli av med dem , men det kommer nya med jämna mellanrum... Just nu är han avställd o går på ca 6 kg hösilage o nästan ingen müsli o mycket lite betfor. Knutorna dyker lik förbenat upp...
Funderar på om man ska ta ett skrap på det o se så det inte är "staffar" eller nåt?

Liknande trådar

Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 521
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar