Knölar pga. dåligt liggande sadel

Riley

Trådstartare
Upptäckte nyligen att min häst börjat bli för rak under arbete för sin nuvarande sadel, och tyvärr hann hon få någon form av tryckbulor där sadeln legat illa. Hon ömmar inte hur hårt jag än trycker på dem, men det ser fult ut, jag vill ha bort dem och undrar därför lite hur man går tillväga. Har googlat lite och sett att vissa verkar ha masserat med arnika, är det ett vettigt alternativ eller ska man be veterinären trycka i någon kortisonspruta?

Innan någon får damp tillägger jag att sadeln självklart ska bytas och att hästen inte rids alls nu.

Sv: Knölar pga. dåligt liggande sadel

Lägg ett fårskinn eller renskinn under den nya sadeln. Det är förmodligen hårsäcksinflamationer hästen fått. Tyvärr kan det ta lång tid innan de försvinner helt men det är bara att rida på. Min fick av illa sittande sadel i vintras efter ca 1 månad med bättre sadel och fårskinn var de mycket bättre men jag kan fortfarande känna små små bulor.

Så det är alltså ingen fara att lägga mer tryck med en sadel (passande, såklart) på dem? Jag vet ju att hästen inte har ont av dem, men jag tänkte så att man inte irriterar dem ännu mer och/eller på sikt gör så att hon får ont.

Men ja, är det "bara" hårsäcksinflammationer ska jag lägga ett fårskinn under sedan. Vid pälsbyten brukade hon få liknande knölar på sidorna under schabraket, dvs. där sadeln inte alls ligger an, och då har det hjälpt att rida med fårskinnsvojlock någon vecka.

Bäst att låta det vara, håll det bara rent och torrt och var noga när du börjar rida igen med att alltid ta rent schabrak och använda får eller renskinn under sadeln tills de har försvunnit.

Arnika kan hjälpa, använd tinkturen (innehåller alkohol så den har även en desinficerande effekt).

Arnikatinktur införskaffat, jag får testa på med det + fårskinn och hoppas det hjälper. Hur lång tid ska jag hålla på innan jag ringer veterinären, om det inte skulle ge med sig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka