Knölar på magen

D

Djamillah

Min katt på 9 år har fått ganska stora knölar på magen. De sitter lixom fast i huden och inte i musklerna. De går att röra på om man säger så :p Hon verkar inte ha ont av det. Är det någon som vet vad det kan vara, om det är något som bör kollas upp eller om det kanske är fettknölar?

Tack på förhand!

Sv: Knölar på magen

Är det allvarligt? Hur ser dom ut? Sitter dom precis under spenarna om du fattar eller kan dem sitta en bit ifrån? Mjuka eller hårda? Storlek?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, de växer ju...jag upptäckte en som var som en ärta ungefär, just under huden. De syntes bara som "bulor", själva huden var normal. Vi var t vet som kunde ta ut den och skicka på analys. Den var elakartad men kissen hade inga besvär under flera år, det kom fler efterhand på olika djup, mest vid juvren+på magen men jag tror hon fick en på halsen också...minns inte riktigt. Det är nog ungefär som bröstcancer så jag tror det sprids via lymfvägarna. De får lätt såna om man ger p-piller men kan få dem av andra anledningar också. Min kisse blev iaf 14 år, trots tumörerna! :)

Sitter din kisses knölar huden? Jag kom på att det kan ju även vara inflammerade talgkörtlar.
Hoppas jag inte skrämde dig nu. :crazy:

Nej, dem sitter under huden :p Hon har fått mycket p-piller så det skulle ju kunna vara möjligt...

:( Ja, då är det troligtvis det...finns ingen behandling, tyvärr...men din kisse kan nog leva många år till utan besvär! :)
Hon är ju redan rätt gammal oxå. :D
Min var "normalpigg" lääänge men blev plötsligt väldigt kelen och efter det gick det ganska fort...

Kan man inte operera? Ska försöka övertala mina föräldrar att åka till veterinären...

Mja...tror inte veterinärerna gör det...för det kommer ju nya knölar och alla syns inte ens. Vi tog bara bort den ytliga, för jag ville veta om den var "elak". Om man ska operera varje gång det kommer en ny så blir katten sjukare av operationerna, än den blir av knölarna, så det är bättre att låta det ha sin gång. :cry:
Ni kan ju ringa och prata med veterinären i allafall! :)

Har också haft en katt med juvertumörer. Hon blev 15 år, vet dock inte exakt när det först upptäcktes eftersom hon inte bodde hos mig då. Men hon klarade sig ett par år. Det är oftast ingen idé att operera, men försök att ha koll på hennes allmäntillstånd. Hur pass stora är tumörerna?

Jag är ju inte säker på att det är det men hon har en som är stor som en väldigt liten köttbulle. Jag har för mig att hon har haft några andra förut men som har försvunnit. Är detta möjligt? Eller kan knölarna handla om hormonrubbningar på något sätt. Min mamma påstår att det är möjligt, hon är läkare... :confused:

För övrigt är hon glad och kelig (löper tror jag). Hon har dock blivit lite tjockare på senare tid, men är ute och springer i skogarna.

Juvertumörer kan man operera bort och det brukar gå bra ett tag, men risken finnas att de kommer tillbaka.
Om man opererar bort juvertumörer så skickar vet in dem på analys och då får man veta om de man tagit bort var elakartade eller godartade.
Juvertumörer har att göra med hormoner och en honkatt som är kastrerad får väldigt sällan juvertumörer.
Så beroende på hur mycket tumörer (om det nu är det) det är så skulle det kanske vara en bra ide att kastrera och ta bort de knölar som finns.

Men i första hand iallafall kontakta veterinär och se vad h*n säger.

Man brukar operera, om det "bara" är isolerade tumörer. Är hon dessutom inte kastrerad gör man det samtidigt, så minskar risken för fler tumörer, även om det kan vara mer eller mindre kört om man gett p-piller i många år.

Varför envisas folk med att ge p-piller när det oftast slutar såhär? En tidigt kastrerad katt får inte juvencancer.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30