Knölar på benen

M

Morningstar

Ni får dumförklara mig men jag fattar eg inte vad det är för "knölar" som hästar får på insidan av benen????
alltså som "stenar" som växer ut...tell me:angel:

Sv: Knölar på benen

Tror du menar kastanjerna. De härstammar från när hästen var tretåig. Alltså en "rest" från "innertån". Hoppas du blev lite klokare..

denna vintern har det varit väldigt många "knörlar" på hästarna, de kan komma varsomhelst på hästen, och många veterinärer har fått frågan då det ser ut som hästarna har skabb då du kan rycka bort pälsen och knölarna följer med, det beror på att denna vintern har varit väldigt mild så det ör hud som har lossnat, som när vi ligger i bad så kan man gnugga av hud från våra hälar eller händer, på samma sätt är det hud från hästarna som av fukt då lösgör sig och bildar knölar på hästarna.

kan säga att vissa hästar har liet känsligare hud just på dom ställena, så ta det försiktigt att borsta eller nobbra bort dom! (inget att vara orolig för)

denna vintern har det varit väldigt många "knörlar" på hästarna, de kan komma varsomhelst på hästen, och många veterinärer har fått frågan då det ser ut som hästarna har skabb då du kan rycka bort pälsen och knölarna följer med, det beror på att denna vintern har varit väldigt mild så det ör hud som har lossnat, som när vi ligger i bad så kan man gnugga av hud från våra hälar eller händer, på samma sätt är det hud från hästarna som av fukt då lösgör sig och bildar knölar på hästarna.

kan säga att vissa hästar har liet känsligare hud just på dom ställena, så ta det försiktigt att borsta eller nobbra bort dom! (inget att vara orolig för)

Då är det ju inte kastanjerna..:angel: :smirk:

.

Vet inte om jag förstod dej rätt, om du mena att man SKA borsta och noppra bort eller inte göra det.

Men jag läste(tro det va här på buke någon länkat till en veterinärsida) om regnskållor. Att det är en typ av svamp som kan smitta till andra hästar om man inte är försiktig.
Man ska då INTE försöka pilla bort krustorna eller borsta bort dom utan borsta lite lätt bara.
Om krustorna lossnar kunde svampporerna spridas med luften till andra hästar. Så man ska även vara noga med att inte använda samma borstar till olika hästar.

Våran shettis har lite skållor då den har väldigt tjock päls.
Den borstas bara lätt så det ytliga smutsen (spån) tas bort.
Har funderat på rakning då det troligen är den tjocka pälsen och stundom milda vintern som framkallat skållorna.

Men:bump: för övrigt till TS; jag tror du menar kastanjerna som någon annan skrev.
Dom är ju lite som stenar, grå hyfsat hårda och inget man jättelätt pillar bort (inte på våra hästar iaf:o )

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: Valle
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka