Knölar mellan ganacherna!!!

Sv: Knölar mellan ganacherna!!!

alice skrev:
Inte I ganachen men MELLAN ganacherna, under huvudet. Hästarna får/kan få (många kvarkafall är även utan bölderna och misstas som en "vanlig förkylning". Problemet är att hästar inte blir "förkylda" som vi människor...) bölder MELLAN ganacherna. Dessa är varfyllda och spricker/kan spricka efter viss tid och varet kommer ut. Dessa bölder kan bli stora som grapefukter om man har otur. Har man ännu större otur kan dessa bölder uppkomma inuti kroppen vilket ger en allvarlig sjukdomsbild.
En häst kan ha kvarka UTAN att ha feber! Känner till hästar som haft kvarka men som bara har haft "stegring" någon enstaka dag, dvs inte hög feber!
Kvarka är MYCKET smittsamt och enl vår länsveterinär bör man ta ut vet vid "förkylningssymtom" just in case PGA den enorma smittspridningen som just nu sker!

Sen tycker jag personligen att folk bör tänka till en gång extra INNAN man följer med "polaren" till stallet om man själv håller till i ett annat stall. Det är ETT sätt att begränsa smittspridningen!

//Alice

jag har inte sagt nåt om att en häst inte kan ha kvarka utan feber. jag trrodde bara inte att bölderna satt mellan ganacherna på huvudet. men ok, jag ger mig, då är det väl kvarka då kanske.

Glimfeather skrev:
okej, jag är ingen kvark-expert, men svullnar det verkligen upp mellan ganacherna då?

Ja, svullnad och knölar (varfyllda bölder) är ett av de allra mest karaktäristiska symptomen för kvarka.

Menar nu inte att kritisera någon enskild, men blir faktiskt lite förskräckt när människor som har egna hästar har så lite kunskap om grundläggande sjukdomslära hos häst att man aldrig har hört talas om det.

jag vet att hästen få varfyllda bölder vid kvarka!!! jag har faktiskt läst hästsjukvård, men inte i någon av böckerna har det stått nåt om att de sitter mellan ganacherna, inte heller någon av mina lärare har sagt nåt om det. jag har alltid haft för mig att bölderna sitter precis bakom ganachen, det visar alla bilder. men, men man lär sig nåt nytt varje dag och jag får väl tacka för den nya kunskapen.

jag tror det är svårt att veta vilken lymfkörtel kvarkan tänker göra till en böld .. :smirk: och eftersom det finns rätt många i huvud-hals regionen kan det ju bli antingen mellan ganacherna ( med omnejd ) eller bakom men åt halsens håll..

Mellan ganascherna sitter lymfkörtlar. Dessa kan svullna upp till följd av en infektion i det område de dränerar. Allt från en övre luftvägsinfektion till infekterade sår i kindslemhinnan, bihåleproblem, infekterade tandrötter kan alltså ge denna ospecifika reaktion. Även insektsbett och hudsår. Vid kvarka fås nästan alltid en reaktion i dessa lymfkörtlar och den KAN också omvandlas till bölder. Bölder från kvarka kan förövrigt hamna var som helst i kroppen.

Att misstänka kvarka i ett fall där hästen har en reaktion i sin lymfatiska vävnad mellan ganascherna utan att visa upp något av de typiska symptomen tycker jag är att ta i. Likaså att börja tala om bölder, det är inte heller sannolikt. Att knölarna skulle vara hamsterpåsar fyllda med grus och sand tänker jag inte ens kommentera.

Hon har fortfarande ingen feber eller är allmännpåverkad på något sätt. Knölen är fortfarande där, stenhård är det, vilket får mig att tro att den antagligen inte är fylld med var.

ska inte skrämmas ( och sannolikheten kanske inte är jätte stor ) men tänk om det är en tunör?

somsagt vill jag inte skrämmas, men OM ( det mot förmodan(?)) skulle vara det är det ju bättre att kolla upp det tidigare

Min ena häst hade ju en böld mellan ganacherna i våras, som jag var inne och kollade upp dp Och hua vad rädd jag var att det skulle vara en tumör eller ngt ( jag trode nästan att jag inte skulle få med mig hästen hem igen ) men det var ju bara en böld ( och inte kvarka heller )

Men jag får sån hypokondri nu för tiden gällande mina hästar.

Det jag skrivit tidigare i tråden är inte för att jag understryker Kvarka i det här fallet, jag bara diskuterade saken lite.. :smirk:

Din häst har kanske bara reagerat över ngt ute som flera sagt.

Hoppas det inte är ngt farligt bara!

Vad var det för slags böld din häst hade då?? Och vad gjorde de åt den??

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 181
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 845
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar