Sv: Knölar mellan ganacherna!!!
jag har inte sagt nåt om att en häst inte kan ha kvarka utan feber. jag trrodde bara inte att bölderna satt mellan ganacherna på huvudet. men ok, jag ger mig, då är det väl kvarka då kanske.
alice skrev:Inte I ganachen men MELLAN ganacherna, under huvudet. Hästarna får/kan få (många kvarkafall är även utan bölderna och misstas som en "vanlig förkylning". Problemet är att hästar inte blir "förkylda" som vi människor...) bölder MELLAN ganacherna. Dessa är varfyllda och spricker/kan spricka efter viss tid och varet kommer ut. Dessa bölder kan bli stora som grapefukter om man har otur. Har man ännu större otur kan dessa bölder uppkomma inuti kroppen vilket ger en allvarlig sjukdomsbild.
En häst kan ha kvarka UTAN att ha feber! Känner till hästar som haft kvarka men som bara har haft "stegring" någon enstaka dag, dvs inte hög feber!
Kvarka är MYCKET smittsamt och enl vår länsveterinär bör man ta ut vet vid "förkylningssymtom" just in case PGA den enorma smittspridningen som just nu sker!
Sen tycker jag personligen att folk bör tänka till en gång extra INNAN man följer med "polaren" till stallet om man själv håller till i ett annat stall. Det är ETT sätt att begränsa smittspridningen!
//Alice
jag har inte sagt nåt om att en häst inte kan ha kvarka utan feber. jag trrodde bara inte att bölderna satt mellan ganacherna på huvudet. men ok, jag ger mig, då är det väl kvarka då kanske.