Knölar mellan frmbenen

annaaa

Trådstartare
Min polle har fått som knölar små små mellan frambenen och även en stor 1x1 cm ca. När jag läst mig runt lite så misstänker jag jordbakterier och har nu under 4 dagar tvättat med bakteriedödande. Om dom inte försvinner nu tänkte jag kontakta vet. Men finns det någon annan som har erfarenhet av dessa små knölar och vet hur jag själv kan behandla? Hur långt tid tar det för dessa att försvinna?

I huden bara eller hur menar du?

Min är jättekänslig höst, vinter, vår. Ffa fällning. Får oftast både små pluttar i huden som blir lite torra runt sadelgjorden typ o hårdare knölar någonstans på ryggen under sadeln. Stör honom inte och försvinner efter ett tag/till sommaren. Jag rör dem inte alls o använder ludd där utrustning kan skava. Tror det i hans fall handlar om irriterade hårsäckar när han byter päls/har lång päls. De flyttar från år till år och har inget övrigt samband med utrustning/foder osv.

I huden bara eller hur menar du?

Min är jättekänslig höst, vinter, vår. Ffa fällning. Får oftast både små pluttar i huden som blir lite torra runt sadelgjorden typ o hårdare knölar någonstans på ryggen under sadeln. Stör honom inte och försvinner efter ett tag/till sommaren. Jag rör dem inte alls o använder ludd där utrustning kan skava. Tror det i hans fall handlar om irriterade hårsäckar när han byter päls/har lång päls. De flyttar från år till år och har inget övrigt samband med utrustning/foder osv.
Ja det är mycket möjligt att det är det då han varit väldigt känslig för fällning tidigare. Det är i huden det buktar upp de jag kan se har ingen päls på nästan som små finnar under huden. Men dock kliar dom...

För andras hjälp så frågade jag min hovslagare som ändå var och skodde och hon sa att jag skulle tvätta med jordopax så nu har jag tvättat varje dag morgon och kväll och ser faktiskt skillnad.:D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 015
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?