Knölar i huden

vinkelina

Trådstartare
Märkte för någon dag sedan att min häst har fått små "knölar" i huden, De är inte irriterade och hon tycks ej bry sig om att jag klämmer på dem. ser lite ut som uppsvällda myggbett, de största är kanske nån cm i diameter, men de flesta runt ½ cm stora. Tror ej att det är insekstbett då vi ännu har så kallt här, bor rätt långt norrut.

Börjar fundera hur proteinknölar ser ut. Vi har flyttat för 6 veckor sedan och då bytt hö. Dessutom fick hon på tok för mycket hö de första veckorna, närmare 17 kg och hon skall ha ca 9. bättre att testa med torrhö?

Reaktion på torven? stått på spån tidigare.

Iom att hon själv inte bryr sig om det så tänkte jag avvakta, hon visar så tydligt om det är ok att man rör nått som är obehagligt/gör ont.

Sv: Knölar i huden

Jag har precis samma sak på min unghäst! har ingen aning om vad det är... Hans sitter dock i pannan, blev lite orolig när jag hittade dem igår... är dina helt stenhårda? Jag har precis samma reaktion, alltså ingen reaktion hur mkt jag än klämmer och petar. så han verkar ju inte ha ont. Men ska kolla om det kan vara proteinknölar!

Fast vi har ju nog en del mygg och andra kryp redan! Du har bara haft tur som inte har sett dem ännu...

Jag switchade min ena för första gången i år under gårdagen (hade tänkt ta den andra idag, men det glömde jag).

Har också fått bett på min ena. Hörde med min vän om vad det kunde vara och hon sa att det kunde vara efter täcket , men jag tror dock det är bett av djur som lägger sig under täcket på hästen. Nu har jag tagit av täcket på henne och betten eller vad man ska kalla det har blivit betydligt mindre....

Aha. Jag har bara inte sett dem ännu då. Dock brukar hon få kliande man och svans. Skall hålla ögonen på det

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 396
Senast: Corax
·
Hästvård Är inte van vid tunnhudiga pållar, har ju bara haft islänningar förut.. så nu får ni hjälpa mig lite ;) Hästen är drygt 1,5 år...
Svar
5
· Visningar
3 315
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Min labradorhane på 9 veckor har varit här i 6 dagar, och igår upptäckte jag denna knöl på magen hans. Den är stor som en ärta, sitter...
Svar
5
· Visningar
5 580
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II