Kaki

Trådstartare
Jag undrar av vilka anledningar en häst kan få knölar? Min har fått en enkronors-stor knöl nedanför manken brevid ryggraden, han är inte öm någonstans på/runt knölen och jag kan inte komma på någon anledning till varför den dykit upp. Kan det vara en foderknöl? Proteinknöl? (har dock inte hittat någon mer knöl på hans kropp)

Tack på förhand för alla kunskaper ni bukare sitter inne med och gärna delar med er av :bow:

Sv: Knöl

Jo den passar, köpte en ny för ca en månad sen och hade en sadelmakare och det va väldans va vi provade så sadeln är det nog inte... Eller jag har ju iofs en pad under sadeln. Kan det vara paden som "skavt" även om det inte alls ser ut som något skav? Men det är ju bara på ena sidan hästen... Fast nu när jag tänker efter så är kanske knölen i kanten på paden. Hmm... ska kolla upp det imorgon! Tack för tipset. :) Ingen annan som tror något?

Jag är inte nån expert!!! absolut inte.
En del säger att ssadeln kan bli smalare med pad.
Om sadeln nu passa när ni prova ut den som behöver du väl ingen pad?
Eller du kanske är hoppryttare, då var det visst vanligt med pad då sadeln sitter olika i språng o på mark.
då kunde en pab vara bra (vad jag hörde på en föreläsning av en sadelutprovare)

Kan det vara en värmebula tros???
Ibland kan dom få det om man ridit och det varit varmt och man tar av sadeln för fort??

Min häst fick också en knöl vid sidan av ryggraden och den försvann när jag använde en fårskinnspad. Jag funderar på om jag måste stoppa om min sadel, eller rent av byta. en kompis till mig sa att det kan vara en inflammation i en hårsäck och då kan man prova att tvätta med jodopax ett par dagar och se om det blir bättre. Annars är det nog sadeln som är boven i dramat:(

Mjo men sadeln är aningen för vid och vi vill att hästen breddar sig och han har just nu en "mittimellanstorlek" så det är därför vi har padden.

Nog har jag ridit i värme... men vad ska jag göra om det är en värmebula?

En Equiline (eller kanske var det Equality line). Den går ner på sidorna fram typ som vingar och är utskuren för manken. Är till för att lyfta sadeln fram i väntan på muskler typ

Jag vet inte riktigt vad man ska göra.. Jag hade säkert slagit upp de i mina böcker eller letat på nätet..
Kan ju vara det.
Eller så är det helt enkelt ett stick från en insekt. Dom behöver inte ha ont av det.
Min polle fick ett stick på magen. Det blev en jättebula tillslut. Den satt i ett par dagar. Har nog fortfarande lite kvar. Fick den förra veckan.

Det kan oxå vara en proteinknöl?!
Har du kollat upp fodret det är relativt ovanligt men vissa hästar kan få knölar på ryggen precis som gallor av för mycket protein i fodret.

Fast han får varken mer eller mindre protein nu än tidigare så jag tror egentligen inte det har med fodret att göra. Och det är ju dessutom bara en knöl... vid proteinöverskott har jag trott att dom får flera knölar...

Kanske är det bara en insekt :) men ska kolla upp värmebula på internet när vi fått tillbaka internet hemma.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan! För två veckor sedan började min ponny få ifjolårs hö. Nu i veckan har jag upptäckt små knölar främst där selen sitter men även...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 455
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 226
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka