L

lala

Min 20 åriga islandshäst har en väldigt konstig och äklig knöl ungefär vid manken, lite längre ner. Det är som en boll man kan köra runt med under huden, trycker man på den far den iväg. Vad är det för något?
Snälla hjälp!!

Sv: Knöl?!

är det ingen som har en aning om vad det kan vara? :confused:
snälla svara :d

Det låter som om det kan vara en helt vanlig fettknöl tycker jag. Kan man liksom "lyfta upp" den? om du är väldigt orolig tycker jag att du ska ta kontakt med veterinär!

ja det kan nog vara en fettknöl, min pappa gissade på det men jag våga inte tro på honom eftersom han inte kan något om hästar.
jag var just ut och provade "lyfta upp" den, hästen tyckte inte om det, han försökte gå undan lite, jag tror jag fick upp den en lite bit ialla fall.
vad är en fettknöl egentligen? hur/varför har den uppstått? kan man få bort den?

tack för ditt svar :)

kan ingen berätta för mig vad en fettknöl är?
hur och varför finns den? kan det vara farligt? kan man få bort den på något sätt?

Min häst har något liknande precis vid höftknölen. Har pratat med flera vet. men ingen kan ge något svar....
Den är stor som en ärta och flyttbar.

min häst hade en knöl på bringan när jag köpte henne, alla trodde att det var en fettknöl, den var liksom flyttbar och ömmade inte... sedan efter nåt halvår var min mamma där å pillade lite, det visade sig att det var en glasbit som på något sätt kommit in under huden...fast nu kanske jag bara skrämmer upp er, de allra flesta fettknölarna är ju faktiskt gjorda av fett ovh inte glas... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 105
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka