Knöl vid sadel

C

Cadette

Min häst har fått en hård knöl precis bredvid ryggraden. Detta har´'inträffat' kanske 8cm från manken. Någon anledning vad som kan orsaka detta? Ngn sa att det var en "sadelknuta". vad är det och hur får man bort det? :confused:

Sv: Knöl vid sadel

Hej

vet inte riktigt vad sadelknuta är för något, men vad sägs om en fettknöl?Detta kan dyka upp på hästar, oftast är det i unga år som detta utvecklas ( har jag fått lära mig iallafall). Dessa blir hårda knölar av varierande storlek. Vi har en lektionshäst på min gamla ridskola med en sådan knöl..

Jag hade en valack förut också som fick en liten knut på ryggen bredvid ryggraden.. men vi antog att han var allergisk mot kornet eller melassen jag gav honom så vi tog bort kraftfodret helt och sakta men säkert började knuten försvinna.

Nja..om du menar fettknölen?så är svaret nej.

Luddes knöl är stor som en liten clementin och sitter strax framför sadeln och jag vet ett antal hästar som lever med sådana utan problem förutsatt att den inte sitter på "fel" ställe. Under sadel, träns eller sele..
Gör den inte det behöver du nog inte oroa dig, ring annars vet. dom kan ge dig ett riktigt svar. :bump:

Knölen är ganska så liten, och hon har inte ont av den.

Min häst har fått en hård knöl precis bredvid ryggraden. Detta har´'inträffat' kanske 8cm från manken. Någon anledning vad som kan orsaka detta? Ngn sa att det var en "sadelknuta". vad är det och hur får man bort det? :confused:

Jag skulle nog, av vad du beskriver, tippa på en proteinknöl.. De brukar uppkomma på ryggen..
Minska proteinintaget ett tag och se om det försvinner. Det är ofta ingen fara.

Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 106
Senast: super
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 232
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka