Knöl vid manken

A

AnnaVirrPanna

Min pålle har fått en liten knöl vid manken...känns nästan som en vårta eller finne men den ser inge kontig ut bara hårt under hunden liksom. Den ömmar inte och den blir inte större eller irriterad av sadeln. En i stallet sa att det kan vara en proteinknöl och tyckte ajg skulle dra ner på kraftfodret, har provat att ta bort lusernet men fortsatt med betfor och havre han får inte mycket alls eftersom han är lätt att hålla i hull och inte går överdrivet mycket. Är det en proteinknöl? Kan det vara något annat? Om det är en protein knöl hur lång tid tar det från att man dragit ner på proteinet tills den försvinner?

Tack på förhand // Anna
 
Sv: Knöl vid manken

Jag tycker det låter som en liten inflammation i en körtel. Min häst fick en likadan grej i höstar under sadeln. Stallägaren talade då om att det var en sorts svettkörtelinflammation" (tror jag det hette). Den försvann av sig själv men min kompis som är djurvårdare sa att man kan också behandla med klorhexidin så går det bort snabbare. Kan kanske vara en sådan?
 
Sv: Knöl vid manken

PS Blir det inte flera så tror i alla fall inte jag att det har med proteinet att göra.DS
 
Sv: Knöl vid manken

kanske vart får man tag på det där klorhexidin för det kan väl inte vara farligt ifall det inte är det heller eller?
Tack för ditt svar.
 
Sv: Knöl vid manken

ok...så det blir alltså flera knölar av proteinöverskott...det visste ajg inte. Tack
 

Liknande trådar

Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 846
C
Hästvård För två år sedan fick min shetlandsponny, valack, protein knölar detta berodde på att han fick linfrö som är väldigt proteinrikt...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Challe99
·
S
Hästvård Min häst har fått små knölar på buken. Jag tror att det är foderknölar?? Vi har för några veckor sedan bytt hö till ett annat (De går...
Svar
1
· Visningar
1 159
Senast: sunnyday
·
T
Foder & Strö Hej allihopa! Hoppas verkligen någon kan ge några tips! Fick min häst i somras(Juli) och då hade han redan som utslag på sidorna om...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Tove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp