Knöl på råtta

aiquen

Trådstartare
Jag hittade precis en knöl på Edlas bakdel. En rejäl knöl. Jag har dock inte lagt märke till den innan, och jag tar ju i råttorna varje dag, så antingen har den uppkommit väldigt fort eller så har jag helt enkelt missat den. :cry:

Den är i alla fall väldigt fast och går i princip runt hela bakbenet (eller inte själva benet, men fästet av benet om ni förstår vad jag menar). Det låter väl inte som en fettknöl? :(

Åh, och inte vet jag hur jag ska kunna ta mig till veterinären heller. Pappa är i Amsterdam så jag får varken tag i honom eller hans bil, och mamma befinner sig visserligen i landet, dock 6 mil härifrån och hon är upptagen hela dagen, så hon kan inte heller hjälpa mig... Likaså är det ju svårt för mig att låna hennes bil när även den befinner sig så långt bort. Fan!

Men vad tror ni att det kan vara? En tumör? Cancer? Kan den dessutom inte vara väldigt svår att operera bort med tanke på läget? Vad brukar en sådan operation gå på förresten, kostnadsmässigt? Ingen av mina råttor är ju försäkrade...

Som tur väl är verkar hon i alla fall inte ha ont av den, utan hon är pigg och glad som vanligt. Och det är ju en tröst.

Men faaan, ändå. :cry:

Sv: Knöl på råtta

Okej, nu har jag pratat med djursjukhuset i alla fall, och det är tydligen inget akut så jag fick tid om en vecka. Vilket känns lite jobbigt, jag hade ju helst velat kolla henne nu med en gång! Men så länge hon är pigg och glad så får jag väl lita på vet...

det låter ju onekligen som cancer, den sitter ju på ett bra ställe för operation men det låter ju inte bra att den sitter fast i benet. Klandra inte dig själv, det går ohyggligt fort för dem att växa fram. Eftersom den sitter där den sitter låter det inte så akut, jag åkte akut med min råtta men då satt tumören i ansiktet och påverkade ögat och andningen. se bara till så att tumören inte påverkar hennes förmåga att kissa och bajsa

Jag kan iaf säga som så att det låter som det Lolita fick, att det gick runt benet och allt. I hennes fall blev det ingen operation eller så utan hon levde med den i runt ett halvår om jag inte minns helt fel nu. Blev aldrig några problem, det blev lite krångligt för henne att klättra när den blev stor, men inte så pass att hon mådde dåligt utan hon klättrade på och var samma pigga och glada lilla Lolita som innan.

Hon fick visserligen avlivas när hon fick skavsår på den när hon var nästan 2 år gammal, tyckte det var gränsen - men poängen är att råttan kan leva rätt länge till utan att må det minsta dåligt, så även om det kan verka rätt illa så behöver det inte vara det :)

Åh, vad skönt att höra! Hon är ju bara omrking 1,5 år så jag tycker det är alldeles för tidigt att avliva henne redan. :( Jag vet inte hur min vet. ser på operation heller... Men kan hon leva vidare med den utan att må dåligt så är det ju helt underbart!

om råttan är ett och ett halvt så hade jag nog inte opererat, de kan ju som sagt leva länge med en tumör som sitter på rätt ställe som hennes gör, men att söva en så gammal råtta för operation, njaaa....

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar