knöl med gojja på knäet? *äckeltråd*

YorkWann

Trådstartare
När jag ryktade idag kände jag en liten knöl, som var ganska hård. Började pilla lite, och fick loss typ en bit skorpa, tryckte och det kom var (som om man klämmer en JÄTTElik finne :crazy: ) sen *splash* och det sprutar varoch sen blod! :crazy:

Sen rinner det på ganska bra, och jag ringer vet, efter som det blivit som en liten ficka, och den fylls på med vätska, hela tiden rinner blod.
Enligt vet så skulle jag avvakta, hålla rent, kolla temp, hålla still.
Han haltar inte, ingen feber, men ömmar när man pillar och trycker. Lade iaf en kompress med jodopax och lindade om, dock började han få av den på en gång....

Vad kan det vara??:crazy: Vi tror antingen något som bitit honom eller att han har en bit av nått i benet och att det är inkapslat?

Sv: knöl med gojja på knäet? *äckeltråd*

Det låter som när min häst had en fästing. Hittade först en stor knöl med skorpa på. Pillade bort och trycket och det kom massa var och blod. Lät det vara ett tag och sen kom en fästing ut. :cool:
Han var svullen och varade ca 5 dar efter. Hade samma tanke som du, att det var som en stor finne.

Det låter som när min häst had en fästing. Hittade först en stor knöl med skorpa på. Pillade bort och trycket och det kom massa var och blod. Lät det vara ett tag och sen kom en fästing ut. :cool:
Han var svullen och varade ca 5 dar efter. Hade samma tanke som du, att det var som en stor finne.

:crazy: Hövva....
Bara att klämma, och vänta då?

hur stor ungefär? nyfiken

det kom väl ut ungefär en handfull var, typ handflatan alltså, och sen rann det blod i flera minuter, innan jag fick stopp på det...

läbbigt :eek: berätta hur det ser ut imorgon..

ingen jod, det förstör celler i vävnaden!! på med alsolspritomslag istället på det för att torka ur varet

Uääääääärk!
Hur har det gått, blivit bättre idag *hoppas*?

Nja. Det var tillbaka idag, men inte med så mycket var som igår, men "fickan" hade fyllts på med vätska.

Ska dit ikäll igen och kolla det.

Lite bättre idag, fotfarande vätskefyllt, men inte så mycket var.

Hövva... nä, det har det inte! :crazy: :D

Är man nojjig om man ringer vet igen imorgon?

Jod är ett utmärkt preparat vid den här typen av skada. Du har rätt i att jod kan inverka negativt på ett icke infekterat sår under tidig läkning, men som desinfektionsmedel och till viss del etsning av en böldkapsel är det helrätt.

Haha, ringa är gratis. ;) Nästan.
Och det är ju bättre att ringa en gång för mycket än en för lite, om inte annat för sina egna nerver. :angel:

inga bilder? :( *besviken*

iallafall har min hund haft fästingbölder, dom har återkommit hela tiden så vi har låtit vet operera bort hela varsäcken och lite omgivande vävnad för att helt slippa problemet..

dock kanske det inte finns så mycket att ta bort på din hästs knä? är det framknäet eller bakknäet förresten?

*KL*
Sådana bölder fick min gamle valack av fästingar :crazy: vedervärdigt. Tog bort fästingen o dagen efter hade han klockrent alltid en sån där böld. Gjorde sm ni gjort, tog hål o klämde o sen försvann den av sej själv. Torkade väl in...:crazy:

som flera skrivit, sådär får min häst när han får fästingar. SKITÄCKLIGT! STOR "bula" med sårskorpa, MASSVIS med var och blod och sedan efter några dagar en äckelpäckel fästing *hata de små djuren:devil: * haha har aldrig tänkt på det som en jättefinne men nu när du säger de så haha det stämmer juh :P Ring vet du, hellre kolla en gång för mkt än en gång för lite tycker jag... :)

kl

Inte kommit ut någon fästing än, fortfaranade vätska i "fickan" dock blir det liiiite mindre för var dag, men jag ska avvakta till fredag, annars sätter vi in antibiotika.

Liknande trådar

Hästvård I går när jag kom till stallet fick jag veta att min häst var halt på höger bak så jag gick raskt ut och hämtade in honom från hagen!Han...
Svar
6
· Visningar
5 407
Senast: TinkerTant
·
Hästvård Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet, och om den ska ligga här under hästvård (annars får...
2
Svar
22
· Visningar
3 702
Senast: Korven
·
Övr. Djur Satt och klippte klorna på mitt sexåriga marsvin nyss, när jag känner en stor knöl baktill på henne. En knöl stor som kanske är ca två...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: Kilauea
·
E
Hästvård Min häst har ett litet sår, ungefär som min lillfingernagel, på utsidan av höger bakben, ungefär tio centimeter ovanför kotan, som...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: valtýr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka