Knöl i örat

Jadzia

Trådstartare
Tasse har en knöl som sitter på insidan av själva öronlappen. Den är stor som en ärta, gör inte ont oavsett hur mycket man klämmer och petar och finns under huden. För en tid sedan bildades en liten sårskorpa på knölen och det vätskade lite, men nu är den torr och hel igen. Från början var den bara stor som ett knappnålshuvud, men den har växt under senaste året. Någon som vet vad det kan vara för något mysko?
Hunden verkar ju inte störas av den.

Vår förra hund hade något liknande, nästan precis som du beskrev den. Den satt i nacken och hann bli omkring ett körsbärs storlek innan vi åkte till veterinären. Jag minns inte vad det var för något, eftersom jag var så pass liten.
Men den opererades bort i alla fall.

det kan inte vara någon typ av fettknuta? men det kan kanske också vara någon liten tumör el liknande. himla svårt att säga. men fettknutor kan bli ganska stora och gör inte ont när man klämmer på den.

Jag skulle också gissa på en fettknöl. Vi har haft det på nån hund för längesen. De är helt ofarliga, men besvärar den hunden så kan man ju operera bort den.
Om den växer mycket så hade jag nog ändå låtit veterinären kolla så att det inte är en tumör, bara för säkerhets skull.

Min hund hade en liten knöl under magen som först såg ut som en finne. Sen växte den tills den till slut sprack. Och då kom det ut en inkapslad varkula.

Hm, svårt att svara på vad det kan vara.
Har varit med och tagit bort en troligtvis liknande knöl på ett öra på en hund, det var en slags godartad knöl (kommer inte på namnet på den just nu).
Om den blir större kanske du ska fundera på att ta bort den, men inte så länge hunden inte störs av den tycker jag.

Det kan vara..
En abscess är en ansvällning orsakad av varansamling under hudens hud. Lokal smärta och värme är symptomen. normalt ökar ansvallningen efter hand, mjuknar och brister till slut.

Eller....
Tumör
Benign (godartad)
Malign (elaAgilityd)

Benign tumör
1. Växer sakta.
2. Är väl avgränsad.
3. Känns kalla vid beröring.
4. Sprider sig inte till andra delar av kroppen.

Malign tumör
1. Växer snabbt.
2. Är inte tydligt avgränsad, det är ibland svårt att säga var tumören slutar och frisk vävnad börjar.
3. Känns varma.
4. Sprider sig till andra delar av kroppen.
5. Tenderar att bli såriga på ytan.

Eller.....
En helt valig vårta.

Eller en inflamerad hårsäck :)

Eller en broskknuta

Ganska vanligt i öronen på hundar som haft en skada i örat. Den böver inte ha varit så stor, bara så att brosket som finns naturligt i örat blivit lite rispat. Händer ibland efter lek eller mindre slgsmål mellan hundar.
Hade innan en ganska hundilsk dobberman som fick på öronen lite då och då. Han fick två sådana knutor i det ena örat och en i det andra. Helt ofarliga "ärr" i örat.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 014
Senast: Sol
·
Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 085
Hundhälsa Känner mig väldigt uppgiven just nu. Problemet är att min hund har helt tappat förtroendet för främmande människor i hanteringen...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 732
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar