Knöl i bröstet

Okej, så nu har jag varit på mammografi och ultraljud.
Damen som skötte mammografin var jättesympatisk. Allt gick bra där, gjorde inte ont alls, utan kändes kanske mest bara lite bökigt. Säkert en fördel i detta sammanhang att ha lite hängiga bröst som jag :laugh:
Läkaren som skötte ultran var den första jag stött på hittills som skulle kunna kallas osympatisk-ish. Han gjorde sitt jobb, men sa absolut inget mer än nödvändigt under tiden. Hittills också den som varit den mest hårdhänt med mina bröst. Jag zonade mest bara ut och låg och tänkte på att jag är förvånansvärt bekväm med att visa mina bröst. Är jag kanske en nudist som ej kommit ur skåpet ännu?

Nåja, han sa när han var klar att det var vätskecystor, för tydligen hade jag en i andra bröstet också som jag ej märkt av.
Pratade med sköterskan sedan och hon sa att de kan komma och gå av sig självt, och ibland behöver de tömmas och ibland inte.
Läkaren jag besökte till en början ska ännu ringa inom de närmaste dagarna, så då får jag ställa alla frågor jag kan ha, men så här långt är ju allt bara bra nu :)

Idag ringde läkaren som jag var till i början, så jag fick möjlighet att få svar på en del frågor jag hade. Sade även åt henne att jag var mycket nöjd med sjukvården i det här fallet, och hur jag blivit bemött av alla jag varit i kontakt med.

Hoppas att det inte behöver komma fler kapitel i denna berättelse, utan att det är bra såhär nu.
En erfarenhet och lite kunskap rikare har jag blivit. Alla knölar är inte farliga, men bra att kolla upp :)

För ungefär ett halvår sedan hände det mig! En knöl i bröstet. Fick panik eftersom ungefär alla omkring mig dött i cancer de sista åren, bland annat min pappa (han var 56). Även på vårdcentralen blev de oroade och jag fick en akut remiss till mammografi. MEN vet du vad? Det var inget! Det var en helt ofarlig fettknöl typ även för mig! Tydligen inte helt ovanligt med ofarliga knölar, men man tänker ju alltid det värsta!

Kram!

Har också haft en knöl i ett bröst. Fick tid inom nån dag till VC och därifrån remiss till mammografi och ultraljud och finnålspunktion ytterligare nån dag senare.
Ofarliga mjölkkörtlar som klumpat ihop sig.
De verkar dock ha försvunnit nu i samband med amning.

Tydligen inte helt ovanligt med ofarliga knölar, men man tänker ju alltid det värsta!

Kram!

Så är det ju, att man tänker det värsta, för det är ju det man har hört om. Åt mig sade de att ungefär hälften av alla kvinnor någon gång under livet kommer att få sådana här cystor som jag hade, och då finns det ju flera sorters ofarliga knölar till också.

Med det menar jag ju självklart inte att man inte ska kolla upp ev. knutar, men att åtminstone för mig var det lite av en nyhet att det är såhär vanligt med ofarliga knutar.

Just av den anldningen är det bra att trådar som din startas.
Så kunskapen sprids.

Absolut, och jag hoppas ju att den här tråden kan vara någon annan till hjälp också.

När jag pratade med vänner om detta, så blev jag lite förvånad över att det var flera stycken som aldrig kände igenom sina bröst, jag trodde att det var så inpräntat i folk så att alla gjorde det, men tydligen inte. Så det är en sak jag hoppas att allihopa ska göra lite ibland, känna igenom brösten, och lära sig känna sina egna bröst. Är glad för att jag gjort det med jämna mellanrum, så då visste jag i allafall att den inte kunna vara där hur länge som helst.

Hade en vätskefylld cysta i ena bröstet när jag var 15. Alltså den paniken är inte nådig innan de kollade och tömde den. Jag trodde jag hade en massa svåra sjukdomar innan det var klart. Vill minnas att läkarbesök till mammografi då tog ca 15 minuter. Lite skillnad mot idag när det säkert hade tagit rätt lång tid.

Absolut, och jag hoppas ju att den här tråden kan vara någon annan till hjälp också.

När jag pratade med vänner om detta, så blev jag lite förvånad över att det var flera stycken som aldrig kände igenom sina bröst, jag trodde att det var så inpräntat i folk så att alla gjorde det, men tydligen inte. Så det är en sak jag hoppas att allihopa ska göra lite ibland, känna igenom brösten, och lära sig känna sina egna bröst. Är glad för att jag gjort det med jämna mellanrum, så då visste jag i allafall att den inte kunna vara där hur länge som helst.
Ja fast alla kan inte det. Jag kan idagsläget t ex inte göra det pga övergrepp. Därav går jag på mammografi lika ofta som de som har t ex haft cancer.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 062
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar