Knöl i bröstet

Ann-Onym

Trådstartare
Gammal användare, hemligt konto o.s.v.

Igårkväll när jag skulle börja sova kände jag av en knöl i vänstra bröstet. Var inte det lättaste att somna efter det kan jag säga.
Sitter nu och väntar på att få gå in till läkare, nervös är det minsta man kan säga.

Någon som har något upplyftande att berätta? Om så fast krävs, ljug och säg att det nog kommer bli bra

Min kompis kände också knöl i bröstet, varit iväg, flera gånger tror jag, men det var inget oroande.
Hon var såå nervös och hade sån ångest och mådde jättedåligt. En helt naturlig reaktion ❤️

Det behöver inte vara illa, det var inget farligt för min kompis, måste i te vara det för dej heller!
tur att du upptäckte den och kan kolla upp!

Kram

Lugn och fin! Har haft flera. Ingen av dem var farliga. Fick göra finnålspunktion på dem och då sögs det ut lite innehåll. Och mammografi och ultraljud, så klart. Lugn. Andas!

Har haft knöl, gjorde mammografi, ultraljud och finnålspunktion. Fick svar inom tre dagar och remissen till sjukan gick på en vecka. Sjukt imponerad över svensk sjukvård där! Jag hade bindvävsknutor, helt ofarliga. Håller tummarna för dig!

Tack för alla lugnande svar. Läkarens första utlåtande var att hon tyckte att det inte kändes som cancerknuta, utan först och främst just vätskeknuta. Hon skulle lägga in remiss till mammografi och ultraljud med att det är brådskande, så ska ringa och få en tid till det.
Fin och sympatisk läkare, första gången jag varit till detta vc.
Bor annars inte i sverige utan annat nordiskt land, ifall termer och procedurer känns främmande.

Och här går det undan. Tid till mammografi och ultra redan imorgon. Skönt.

Nu bodde du ju inte i Sverige men jag har uppfattningen att det i de allra flesta fall brukar gå snabbt, jag var själv och kollade brösten typ 30/12 2015 efter att det kommit blod/knepig vätska från ena bröstvårtan.

Mammografi och UL visar att jag har ett flertal små cystor i det ena bröstet, godartade. Men det gör det svårt att palpera, sköterskan kunde inte heller säga bu eller bä. Gissar att en ny knöl skulle kännas ändå.

Håller tummarna!

Nu bodde du ju inte i Sverige men jag har uppfattningen att det i de allra flesta fall brukar gå snabbt, jag var själv och kollade brösten typ 30/12 2015 efter att det kommit blod/knepig vätska från ena bröstvårtan.

Mammografi och UL visar att jag har ett flertal små cystor i det ena bröstet, godartade. Men det gör det svårt att palpera, sköterskan kunde inte heller säga bu eller bä. Gissar att en ny knöl skulle kännas ändå.

Håller tummarna!

Hittills verkar alla jag haft kontakt tagit det på allvar, utan att för den skull spä på oron, känns skönt

Hittills verkar alla jag haft kontakt tagit det på allvar, utan att för den skull spä på oron, känns skönt
Jag har haft cancer så jag har av naturliga skäl blivit rätt påläst på knölar och annat.....

Knöl är inte lika med cancer. Cancer är inte lika med knöl.
(jag hade inga palperbara knölar)

1. alla knölar i bröst ska undersökas.
2. den absoluta majoriteten är bara just en "knöl".

Jag kan räkna upp massor av kvinnor i min närhet som haft ofarliga knölar. Bröst blir lätt knöliga, av en massa olika orsaker.

Senast ändrad:
Jag har haft cancer så jag har av naturliga skäl blivit rätt påläst på knölar och annat.....

Knöl är inte lika med cancer. Cancer är inte lika med knöl.
(jag hade inga palperbara knölar)

1. alla knölar i bröst ska undersökas.
2. den absoluta majoriteten är bara just en "knöl".

Jag kan räkna upp massor av kvinnor i min närhet som haft ofarliga knölar. Bröst blir lätt knöliga, av en massa olika orsaker.

Just nu känner jag mig lite mindre orolig än igår, dels p.g.a. alla fina svar här, och dels av läkarens lugnande ord :heart
Så hoppas nu att allt går bra imorgon (även om jag kanske inte får några svar där och då)
Har aldrig varit i mammografi förut, så det blir ju... intressant, speciellt eftersom mina bröst är pms-ömma nu också.

Just nu känner jag mig lite mindre orolig än igår, dels p.g.a. alla fina svar här, och dels av läkarens lugnande ord :heart
Så hoppas nu att allt går bra imorgon (även om jag kanske inte får några svar där och då)
Har aldrig varit i mammografi förut, så det blir ju... intressant, speciellt eftersom mina bröst är pms-ömma nu också.

Jag har har en ofarlig knöl i ena bröstet. Min mamma hade knölar som upptäcktes på ordinarie mammografin som de opererade bort (det här var länge sedan och hon hade andra besvär som gjorde att det var bäst att kolla dem ordentligt). De var ofarliga.

Personligen tycker jag inte att mammografin gör ont (fast de får dra lite i mina minituttar för att få in dem :laugh:), även om man har PMS och är öm pga det. Säg till innan bara så är de extra försiktiga :)

Här finns en till som upptäckte knöl i bröstet (en påskhelg dessutom).
När jag väl fick det kollat (efter flera veckors väntetid - inte så imponerad av sjukvården då), mammografi, ultraljud och FNA, visade det sig också vara en godartad knöl.
Så, andas! :)

Jag har har en ofarlig knöl i ena bröstet. Min mamma hade knölar som upptäcktes på ordinarie mammografin som de opererade bort (det här var länge sedan och hon hade andra besvär som gjorde att det var bäst att kolla dem ordentligt). De var ofarliga.

Personligen tycker jag inte att mammografin gör ont (fast de får dra lite i mina minituttar för att få in dem :laugh:), även om man har PMS och är öm pga det. Säg till innan bara så är de extra försiktiga :)

Okej, med tanke på att jag har en tendens att babbla lite extra när jag är nervös så kommer jag säkert att säga till om det :D

Här finns en till som upptäckte knöl i bröstet (en påskhelg dessutom).
När jag väl fick det kollat (efter flera veckors väntetid - inte så imponerad av sjukvården då), mammografi, ultraljud och FNA, visade det sig också vara en godartad knöl.
Så, andas! :)

Ajdå, förstår att du inte var så imponerad av sjukvården då, men bra att det var en godartad knöl

Du skulle ha hört mig när jag var hos min magläkare första gången :angel: Det är tydligen inte så många patienter som häver ur sig: "Men det ser ju inte alls ut som på Dr House!" :rofl:

:rofl:
Jag tycker det är lite facinerande hur åtminstone jag själv fungerar när jag är nervös, endera så babblar jag en massa, eller så blir jag tyst. Allt bara beroende på situationen och varför jag är nervös.

Jag hade också en knöl. Det var helt normal körtelvävnad. Väntetiden för att komma till mammografin var en månad för mig. Jag tycker inte mammografi gör ont, men det är obekvämt att stå med tutten fastklämd.

Jag har så knöliga bröst att det är löjligt. Undersökt varenda en och fick tid snabbt.

Jag är även diabetikern vilket gör att jag får lättare knölar och jag går på undersökning ganska ofta pga av alla knölar. Inte varit något alls :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 062
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar