Knivhögg hunden efter attack mot familj...

Is

Trådstartare
har ni läst detta i Aftonbladet?
http://www.expressen.se/nyheter/han-attackerade-hund-med-kniv--efter-attack/

Sammanfattning.
"En familj med två barn och två hundar är på picknick när en "kamphund" kommer från ingenstans och attackerar. Pappan i familjen väljer att skada hunden med kniv för att få hunden att avlägsna sig från platsen."

Detta kom upp i mitt facebookflöde och det diskuterades frisk om hur vida pappan gjorde rätt eller inte... Många var väldigt upprörd över pappans agerande.

Min spontana tanke är att hela händelsen är fruktansvärd, att kniv kanske va drastiskt men ärligt hur mycket kan karln ha hunnit tänka mer än att freda sin familj?

Fyfan. Men ja, man tager vad man haver? Det är ju i princip omöjligt att påstå att han gjorde fel när man inte var där. En så pass stor hund som verkar vara utan spärrar, då gör man väl vad man kan för att freda sig. Uppenbarligen dog den inte.

Jävlar så trött jag blir på slappa jävla "hundägare" som låter sitt skit springa löst.

Kolla ursprungsartikeln som Expressen länkar till:

Då går vår basset Hampus – hjälten i sammanhanget emellan – och får ta stryk. Han får ett illa bett över nosen. Jag går in och försöker bryta bort hunden. Då hugger den efter mig.

Den aggressiva hunden kastar sig återigen över familjens hund Hampus.

– Han biter tag i strupen och skakar honom mot marken för att ha ihjäl honom.

Patrik Carlenberg tar då till kniven, som han använt till att tälja grillpinnar.

– Jag hugger hunden en gång ytligt i skinnet och en gång mot fläsket i ryggen. Då släpper han och ser hotfullt på min hustru som står bredvid.

Jag förstår honom och tycker att han gjorde rätt.

Helt rätt. Jag hade nog inte själv kunnat göra det, men jag har sparkat och slagit på hundar som angripit mina.

Samma här och jag har även själv blivit attackerad när jag försvarat mina egna hundar (ärr över lillfingret av ett bett som tog illa).

Efter den incidenten lärde jag mig hur man effektivt slår av ryggraden på en attackerande hund, och hade också med mig en käpp på promenaderna. Just den hunden attackerade flera andra hundar i olika situationer. Ägaren fortsatte bedyra att hunden var så snäll och "aldrig hade gjort så tidigare". Varje gång.

Tycker att det är självklart att pappan handlat rätt.

Alla som behövt sära på två hundar som rykt ihop vet hur tröstlöst det är. Har inte hundarna halsband/sele är man nästan chanslös. Den här saknade iaf koppel enligt artikeln. Kanske även halsband.
Och när en större hund går på en mindre....ett felhugg räcker för olycklig utgång.
Jag förstår pappan. Speciellt med barn inblandade.

Jag förstår inte ens hur det kan bli debatt om en sån grej faktiskt. Familjens hund höll på att bli ihjälbiten, husse räddar sin hund. Utifrån lagen borde det vara klockrent att den andra hundägaren brustit i sitt ansvar, kniven är nödvärn.

Nu är det några år sedan jag utdelade välriktade kängor mot en ovtjarka och en schäfer som gav sig på en cockerspaniel på ett torg, jag kände ingen av ägarna men såg vad som höll på att hända långt innan. Säkert 40 personer såg mig sparka hundarna, men jag tror inte att någon tänkte att det var fel, för cockern hade varit slamsor på nolltid annars.

Nej, det ska vara noll acceptans mot sådant. Framförallt ska inte människor som har såna hundar få ha dem, för det är sällan hundens fel.

Jag förstår inte ens hur det kan bli debatt om en sån grej faktiskt. Familjens hund höll på att bli ihjälbiten, husse räddar sin hund. Utifrån lagen borde det vara klockrent att den andra hundägaren brustit i sitt ansvar, kniven är nödvärn.

Nu är det några år sedan jag utdelade välriktade kängor mot en ovtjarka och en schäfer som gav sig på en cockerspaniel på ett torg, jag kände ingen av ägarna men såg vad som höll på att hända långt innan. Säkert 40 personer såg mig sparka hundarna, men jag tror inte att någon tänkte att det var fel, för cockern hade varit slamsor på nolltid annars.

Nej, det ska vara noll acceptans mot sådant. Framförallt ska inte människor som har såna hundar få ha dem, för det är sällan hundens fel.
:bow::bow::bow::bow:

Om det pågår debatt om det här skulle jag kunna tänka mig att det beror på att ordet kamphund används. Då hamnar, i mina ögon, fokus ofta fel. "Man ska inte förtala en hel ras, det är inte dåliga hundar, bara dåliga ägare" osv.

Men i det här fallet räcker det för mig att det tydligen rör sig om en hund i 50-kilosklassen. Som bassetens ägare försvarar hunden och familjen mot på ett adekvat sätt. Han strimlade ju inte hunden, han verkade ha brutit dess beteende med knivstick som inte sårade särskilt djupt.

Om det pågår debatt om det här skulle jag kunna tänka mig att det beror på att ordet kamphund används. Då hamnar, i mina ögon, fokus ofta fel. "Man ska inte förtala en hel ras, det är inte dåliga hundar, bara dåliga ägare" osv.

Men i det här fallet räcker det för mig att det tydligen rör sig om en hund i 50-kilosklassen. Som bassetens ägare försvarar hunden och familjen mot på ett adekvat sätt. Han strimlade ju inte hunden, han verkade ha brutit dess beteende med knivstick som inte sårade särskilt djupt.

I det jag läste nämndes det inte ens att han pratade om kamphund bara att han måste "vara dum i huvudet" typ. Jag gav mig inte in i debatten där men tänkte att jag kanske var värdens hemskaste människa som inte ansåg att pappan gjorde fel..... Men de är tur buke finns :p

I det jag läste nämndes det inte ens att han pratade om kamphund bara att han måste "vara dum i huvudet" typ. Jag gav mig inte in i debatten där men tänkte att jag kanske var värdens hemskaste människa som inte ansåg att pappan gjorde fel..... Men de är tur buke finns :p
Tycker det var lika befogat om hunden varit en Golden eller blandras.

Jag tvekar inte att ta till så mycket våld som krävs för att värja min hund mot en annan som attackerar. Jag har sparkat till en am-staff i bringad med rätt ordentlig kraft när den försökte flyga på min i höstas. Nu var läget inte tillräckligt laddat utan sparken var tillräcklig för att hunden skulle backa, men det är inte alltid som en sådan "lindrig" sak hjälper och då får man trappa upp försvaret tills man får den reaktionen man är ute efter.

Tycker att pappan agerade fullständigt rätt i det läget. Trots adrenalinkicken han måste ha fått så hade han ändå sinnesnärvaro nog att hugga hunden på "lindriga" ställen för att inte göra mer skada än han var tvungen till. Jag kan mycket väl tänka mig att risken att man själv får en blackout och hugger på ställen som kan innebära direkt livsfara för hunden kan vara ganska stor när man försöker försvara sin egen hund och ffa sin familj.

Jag har egentligen inga invändningar mot att man försvarar sin hund mot en annan hund om ägaren till denne saknas och slagsmålet är allvarligt.

Det jag vänder mig mot i denna historia är att det verkar vara en efterkonstruktion där hussen med kniv kryddat historien med aggression riktad mot sin familj för att rättfärdiga sitt handlande, vilket egentligen är onödigt.

Kamphundar kan förvisso vara farliga för hundar och andra djur men i regel är de inte oprovocerat aggressiva mot människor om de inte är skadade, hotade eller dylikt, och jag tycker det är beklagligt om den här storyn är överdriven och därmed ökar på dessa fördomar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka