Kniper med rumpan?

Albatross

Trådstartare
Igår tog jag hand om en kompis häst (och min egen hästs stallkamrat). När jag skulle lägga på henne täcket la jag vid ett tillfälle handen på hennes kors, så fort hästen kände min hand där knep den ihop med och sänkte rumpan samt pressade in svansen mellan benen. Samma reaktion fick jag när jag rörde baksidan av låren. Sen tyckte jag att hon gick lite kostigt med baken när hon hade fått på sig täcket.

Pratade med hästägaren om detta och enligt henne uppför sig stoet ifråga på detta sätt så snart man rör vid korset.

Jag undrar vad det finns för orsaker till ett sådant beteende (är medveten om att ingen konrekt diagnos kan ställas över internet och vill därför endast få idéer och förslag).

Sv: Kniper med rumpan?

Det kan bero på att hon är lite bakskygg, hon tycker helt enkelt att det är obehagligt att bli berörd på de områdena.

Osäkra hästar kniper ofta med svansen.

Många hästar gör så om de inte är tillräckligt vana vid momentet. T ex brukade min 4 åring göra så när man la på täcket i början, eller svanskappan. Det har han slutat med eftersom momentet numera är välkänt för honom.

Jag skulle nog kolla andra möjligheter också, åtminstone för att utesluta dessa. Tex ryggproblem, och det vanligaste är faktiskt problem i korset med övergången i ländryggen.

För visst kan det vara ett moment som måste övas in, för att utesluta att inga fysiska blockeringar finns skulle man nog undersöka det också.

Ja, hon är lite osäker, eller rättare sagt kan bli instabil i vissa situationer

Men den här madamen är 19 och har haft på sig täcke många gånger tidigare, så hon borde väl vara van vid det här laget.

Ja, jag har också funderat över om det kan vara något fysiskt. Men eftersom detta inte är min häst kan jag tyvärr inte göra så mycket.

min häst knep också med rumpan..visade sig att det va tornutskotten i korset som behövdes justeras..kan vara en sådan enkel grej och då är det bara att ta ut kiropraktorn :) hoppas att det kommer att fixa sig med hästen:)

Min kompis häst reagerade likadant när man satte på täcket (hennes häst var dock sne och hade ont i ryggen), det visade sig att hon reagerade starkast om man "kastade" på täcker, dvs att man svingar det över ryggen så hela täcket kommer på plats på en gång, då hade bugjordarnas spännen "slagit" i ryggen och hon hade tyckt det var obehagligt, fortsatte sedan med det även när täcket las på försiktigt "en bit i taget".... Antagligen kom hon ihåg hur obehagligt det en gång varit...

var hästen kall och ev. blöt? en häst som fryser står och spänner sig och detta resulterar i att hästen får ont i ryggen. kommer du då med din hand så får den ont. Är tänderna kollade? hästen kan ha tandvärk. Har hästen alltid så där "ont" bör den kollas upp av en VET och senare av en massör....

Kanoon bra av dej att berätta för hästägaren om problemet, innan du gick in på buke och berättade :)

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 469
Senast: Efwa
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 847
Senast: sambaengi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka