Kniper med bak!

I

iisa

Hej!

Min häst e. Rebel ZI f 1997, kniper gärna med bakbenen när han hoppar. Jag undrar om det är någon som har nått tips på vad jag kan göra åt det, finns det typ några bra benskydd eller lik. :confused:

Tacksam för svar!:)

Sv: Kniper med bak!

Menar du att hästen inte öppnar upp bak? Eller hur menar du med kniper?

Det finns speciella teknikskydd.

teknikskydd.jpg

Senast ändrad:

Ja han drar iblan in bakbenen nästan under sig ist för att lägga ut dem. Jag vet att det finns tecknikskydd, men undrar om någon som har erfarenhet av några som fungerar, och hjälper på just det problemet

Just domdär ligger på en gaska saftig summa, 1499 kr. Men det finns nog många fler märken än Doda som tillverkar teknikskydd.

Kommer säkert fler folk som har andra märken på teknikskydd som kan skriva vart dom köpt sina.

Jag använder Veredus höga till bakbenen (orginalet), de går att dra åt mer än Eskadrons. De fungerar mycket bra på en av hästarna. Kostar mindre än Doda. Går att beställa i välsorterade butiker.

Hur hjälper DODA skydden?:bow: *persoon med häst sosm har samma problem*

" Doda teknikskydd hjälper hästen att "öppna upp" bakbenen i språnget.
De är ett bra hjälpmedel för hästar som har tendens att knipa med bakbenen. Bör endast användas sparsamt för bästa effekt. "

De klämmer åt lite så att hästen känner av det i avstampet.

Men jag måste säga att det skall användas med eftertankte, vissa hästar börjar överhoppa sig enormt vilket kan orsaka mer eller mindre akuta skador. Inget för amatörer alltså!

Men ska de inte vara hårdare robust läder?
Är de inte de som e typ poängen?:D

Visst är de i hådare material, men inte fullt så hårda som Doda. Kände på ett par Doda skydd i scandinavium och jag tyckte rent ut sagt att de var fruktansvärda! Men märkte oxå att det var väldigt stor skillnad mellan skydden inom samma märke, vissa var väldigt mjuka oxå.

Ja dels är det det med oxå skyddets utformning, att det är lite högre!

Men vänta nu innan ni köper dyra teknikskydd.

På vilken nivå hoppas hästen? Hur hoppar hästen för övrigt teknikmässigt? Vad har hästen för inställning till hoppning? Hur pass välriden och välskolad är den och vad har du som ryttare för erfarenhet??

Teknikskydden används som någon skrev endast vid ett fåtal tillfällen, man har dem alltså bara på tävling och någon gång innan för att se hur de reagerar.

En del hästar klarar knappt att hoppa med dem då de tycker de är fruktansvärt obehagliga.

Orutinerade och inte helt färdiga hästar ska absolut inte ridas med dem.

Jag tycker att de är till för elithästar som kan behöva extra bakben. För hoppning på lägre nivå är det fullständigt meningslöst. Jag har sett dem på en häst (som för det första knappt behövde dem) som första språnget överhoppade sig något enormt, och sen vågade den inte hoppa mer med dem.

Om inte annat så prata med era tränare innan. Det finns annat man kan göra för att få hästarna att hoppa bättre bak. Det handlar om hela hästens uppbyggnad med styrka och balans. Om nu bakbensproblemen beror på något sådant är det elakt att slänga på ett par teknikskydd.

Bara en tanke innan ni slänger ut en massa pengar!

/C

Ovanligt klokt inlägg! Håller verkligen medf dig!

Men vänta nu innan ni köper dyra teknikskydd.

På vilken nivå hoppas hästen? Hur hoppar hästen för övrigt teknikmässigt? Vad har hästen för inställning till hoppning? Hur pass välriden och välskolad är den och vad har du som ryttare för erfarenhet??

/C

Min häst hoppar upp till 1.45 är rutinerad och orädd och skulle inte ta stryk av att jag provar om tecknikskydd funkar på honom.

Men jag håller helt med dig, om man bara rider låga klasser, har en ung/oruttinerad häst så tycker jag inte att man ska sätta på den tecknikskydd.

en övning du kan göra är att hoppa en 5½ med breeeeed oxer.
de brukar jag göra på de hästar som kniper i baken o drar in bakbenen.

Det sa Jens Fredricson också på en clinic jag var på en gång. Att hoppa längdhinder som tvingar hästen till att öppna upp sig mer (både fram och bak egentligen).

Men till TS: Vad säger din tränare då?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat