Knepigt sto

Skulla

Trådstartare
Jag har ett islandssto som iår inte visar någon brunst. Hon får ägg men öppnar sig inte. Förra året visade hon brunst och blev betäckt men det tog sig inte. Vad ska man göra? Någon som varit med om något liknande?

Sv: Knepigt sto

Skulla skrev:
Jag har ett islandssto som iår inte visar någon brunst. Hon får ägg men öppnar sig inte. Förra året visade hon brunst och blev betäckt men det tog sig inte. Vad ska man göra? Någon som varit med om något liknande?

Det kan kanske beror på någon form av livmoderinflammation/ infektion. Vet inte riktigt om det kan göra så att brunst uteblir, men det är en vanlig orsak till att hästen inte blir dräktig. Vissa hingstar vill inte ens betäcka ett sto med detta problem.

Är hon gammal?
Vissa ston slutar ta sig tidigare än andra.Har du haft henne länge?Det kanske bara inte passar med avel på den hästen, vissa är ju så, de blir bara inte dräktiga , fast man inte hittar ngt fel å andra kanske blir dräktiga efter mkt om å men , men kastar fölet sedan osv.

Vad tror veterinären att det är?Som ngn annan skrev kan det ju bero på ngn slags inflammation i livmodern.

Jag praktiserade på ett stuteri för ett par år sedan och livmoderinflammationer och eller infektioner är tydligen väldigt vanliga, i synnrhet hos ston som går med valacker. När en hingst betäcker kommer det ju in sperma, och den "överblivna" sperman krystas ut när det är klart, då brukar ev smuts åka med ut. Om en valack däremot betäcker så kommer det ingen sperma, men det kan tänkas att han petar in en massa smuts i stoet. Detta kan bli kvar och leda till ovanst. problem. Normalt rensas skiten ut när stoet brunstar, men inte alltid. Om de går länge med inflammationen och det blir infekterat så fylls livmodern med var. Vilket tom kan synas på ultraljud. har de så mycket var i sig så brukar en del komma ut när de brunstar, man ser att brunstkisset inte är genomskinligt utan lite tjockare och gulaktigt.

En infektion som inte behandlas i tid kan leda till ärrbildning på livmoderslemhinnan och i värsta fall till att stet inte kan bli dräktigt/ inte kan behålla fölet dräktigheten ut.

Hursomhelst, fråga veterinären om han/hon tycker att det är en god idé att kolla detta. Enklast är att ta ett bakterieprov. Då stoppar veterinären in en lång tops i slidan på stoet och tar prov från livmodern, jag tror att detta måste göras när stoet är brunstigt, annars är ju livmodermunnen stängd och då tror jag inte att man får något bra prov. Om stoet aldrig brunstar och är öppen kan det nog vara läge att spruta igång brunsten med hormoner så att man åtminstone kan komma in och ta prover!

Livmoderbiopsier (vävnadsprov från livmodern) kan också användas såvitt jag minns, men det borde väl också kräva att man kan komma in i livmodern. Nu var det länge sedan jag var med på dessa undersökningar så jag minns inte riktigt alla detaljer.

Hursomhelst så får hästen antibiotika om dett visar sig vara en infektion och livmodern sköljs med koksaltlösning. Det brukar komma flera liter gult gojs ur små islandshästar!!! :eek:

Dessa infektioner och inflammationer kan hästarna gå med i flera år utan att de upptäcks. det är bland annat därför det är bra att ha separata hagar för avelsston och valacker. Och nu menar jag valcker som betäcker, annars skall det ju inte vara några bekymmer.

Hon har varit hos en veterinär i ca 3 veckor nu. har blivit sprutad men öppnar sig inte så det går ej att ta något bakterie prov. Hon är 11 år och jag har haft henne i 6 år.

hej,

Hmm, då vet jag inte vad man gör Pm:a tex martha eller silverkedjan, de är kunniga på det mesta inom avel. :)

Åhåj :D En får tacka, men jag är inte så duktig på avel :o ..det är däremot Silverkedjan och hel drös till som brukar uppehålla sg härinne

Är hon i hög kondition? Då brukar de vara på det viset ditt sto är nu, dvs ha ägg, och även kunna visa brunst, men inte vara så öppna i cervix så att sperman kan komma in i livmodern.
Det man kan göra är ju att dutta i dom lite pg när de är i brunst, men det har ni ju redan provat?

Så jobbigt. Mitt sto visar sig vara tvärsom, hon brunstade väldigt väldigt länge. Ev kan det varit en gulpropp som satt sig på tvären, trodde hingshållarna. Så hon ska vet.us o ultraljudas. Hoppas det löser sej.

Hon fick ett föl för 4 år sedan o har sedan gått med min valack men han är en gentleman och har aldrig försökt betäcka henne. Så sedan i stoflock o så tillfälligt hos en bekant som hade sin valack med stona men hon säger att han aldrig var på mitt sto. Får väl hoppas det är så, för jag tog för givet jag lämnade en frisk häst till betäckningen. Nu känns det dumt att ha tagit hem stoet tillfälligt, det vore varit bäst åka direkt till hingsten från stoflocken istället. Men nu blev det som det blev.... Lätt vara efterklok.

Nej hon är inte i speciellt bra kondition, hon har vilat i två månader. Hon står hos veterinären och verkar lite stressad, vet inte om det kan påverka henne.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V