Sv: Knepigt sto
Jag praktiserade på ett stuteri för ett par år sedan och livmoderinflammationer och eller infektioner är tydligen väldigt vanliga, i synnrhet hos ston som går med valacker. När en hingst betäcker kommer det ju in sperma, och den "överblivna" sperman krystas ut när det är klart, då brukar ev smuts åka med ut. Om en valack däremot betäcker så kommer det ingen sperma, men det kan tänkas att han petar in en massa smuts i stoet. Detta kan bli kvar och leda till ovanst. problem. Normalt rensas skiten ut när stoet brunstar, men inte alltid. Om de går länge med inflammationen och det blir infekterat så fylls livmodern med var. Vilket tom kan synas på ultraljud. har de så mycket var i sig så brukar en del komma ut när de brunstar, man ser att brunstkisset inte är genomskinligt utan lite tjockare och gulaktigt.
En infektion som inte behandlas i tid kan leda till ärrbildning på livmoderslemhinnan och i värsta fall till att stet inte kan bli dräktigt/ inte kan behålla fölet dräktigheten ut.
Hursomhelst, fråga veterinären om han/hon tycker att det är en god idé att kolla detta. Enklast är att ta ett bakterieprov. Då stoppar veterinären in en lång tops i slidan på stoet och tar prov från livmodern, jag tror att detta måste göras när stoet är brunstigt, annars är ju livmodermunnen stängd och då tror jag inte att man får något bra prov. Om stoet aldrig brunstar och är öppen kan det nog vara läge att spruta igång brunsten med hormoner så att man åtminstone kan komma in och ta prover!
Livmoderbiopsier (vävnadsprov från livmodern) kan också användas såvitt jag minns, men det borde väl också kräva att man kan komma in i livmodern. Nu var det länge sedan jag var med på dessa undersökningar så jag minns inte riktigt alla detaljer.
Hursomhelst så får hästen antibiotika om dett visar sig vara en infektion och livmodern sköljs med koksaltlösning. Det brukar komma flera liter gult gojs ur små islandshästar!!!
Dessa infektioner och inflammationer kan hästarna gå med i flera år utan att de upptäcks. det är bland annat därför det är bra att ha separata hagar för avelsston och valacker. Och nu menar jag valcker som betäcker, annars skall det ju inte vara några bekymmer.