Knepigt beteende!!?!

C

Cämz

Hej!

Har i stallet en islänning (vallack 11 år) som är otoligt märklig i sitt beteende mot andra hästar! Han går nu, och har gjort det sen han kom till gården för ca 3 år sedan, med min vallack som är lika gammal! Här är det min vallack som bestämmer trots att han är otroligt "vek" i vanliga fall och aldrig ger sig in i något bråk om rangen utan bara viker undan för de starkare. Tidigare fanns även en yngre vallack (4 år) i hagen och då bestämde denne! :confused:

Nu har vi provat att få ihop våra två "gubbar" med ett par andra hästar, vid olika tillfällen, och då har islänningen blivit alldeles, otroligt, vansinnig!!! :eek: Den första var ett sto på 2 år som han höll på att jaga livet ur! Har aldrig sett en häst så arg!!! Givetvis skiljde vi på dem åt så fort vi bara kunde och sen går det hur bra som helst att ha stoet i hagen bredvid och gå å beta mule mot mule... :crazy:
Sen var det en vallack på 4 år och en åring (hingst) som vi provade me och där var det stackars åringen som hamnade i kläm! Inte heller det funkade...

Så nu härom dagen skulle vi släppa ihop med ett 15 årigt sto som islänningens ägarinna nyligen köpt. Vi hade dem i hagar bredvid varandra i någon dag innan vi provade!
Min vallack gick fram och hälsade sen var det inte mycket mer med det (han har gått ihop med alla hästar vi provat med än så länge). Islänningen däremot blev återigen fullkomligt vansinnig!!! Han jagade stackars stoet nått alldeles... Högg sig fast i manken på henne och släppte inte fast hon sprang och bockade så mycket hon bara orkade !!! Sen står min vallack och bara tittar på! Bryr sig inte det minsta!

Hur kommer det sig att islänningen som är lägst i rang i hagen sen innan får detta knepiga beteende med nya hästar!:confused:
Kan ju tillägga att han har gått i hage med 20-30 hästar innan han kom till oss.
Hur kommer det sig att det är min "veka" vallack som bestämmer när det verkar som att islänningen är så tuff med andra! Varför tolererar han att min bestämmer över honom???
Som det är nu är det ju bara min häst han verkar tåla överhuvudtaget!???

Någon som har någon förklaring???
MaxiRipurh2.jpg

Sv: Knepigt beteende!!?!

Kan bero på att den häst med lägre rang i regel försöker skaffa sig ett lite bättre "läge" när det kommer en ny häst i hagen. Då har han chansen att ta sig upp ett snäpp på rangstegen. Har ofta sett att det är de ranglåga hästarna som kan bli riktigt fula när det ska placeras in nya hästar. I regel har ledaren sin position "säkrad" och behöver inte överbevisa sig på något sätt.

Har ni provat med att släppa islänningen ensam med någon annan häst än din valack?

OK!
Men det konstiga är att de vi släppt ihop med har varit högre i rang än min vallack! Så då har han utan att bråka bara tagit sin plats under den nya hästen... Det är precis som han inte bryr sig det minsta!
Medan islänningen bara är vansinnig!

*hmm* Nä min vallack har alltid funnits med i hagen!
Utom en kort period i sommras då min gick i sjukhage! Då gick islänningen med ett sto (konstigt nog tyckte han om henne). Fast detta stoet vaktade han med sitt liv! När hennes matte skulle hämta henne i hagen bara vallade han runt henne för att matten inte skulle få tag på henne! Snacka om knasig! Å snacka om förbannad stoägare!!! :D

Förresten när jag tänker efter så var inte min med när det var ihopsläpp med den 4-åriga vallacken å åringen heller! *funderade lite extra*

Jag har en vallack som blev kastrerad sent men som är uppvuxen i flock. Han är halvblod men har samma beteénde som islännigen. Han kan bara gå med en häst åt gången och det är inte alla hästar som han accepeterar heller. Just nu går han med en äldre vallack, men i sommar har han bit vis fått vara ensam i hagen. Har inte funkat med någon annan tillgänglig häst.
Det är hans hingstbeteénde som finns kvar och gör att han inte tar emot vem som helst i sin flock.

Ja, så kan det ju vara! Vi vet ju inte hur länge islänningen vatt hingst så....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka