Knepig hälta.

M

Miloni

Undrar över en liten hälta. Hästen haltar på hårt underlag, eller går väldigt försiktigt med vänster fram rättare sagt och har svårt att vända snäva svängar.

Helt ohalt på mjukt underlag, igår hade han svårt för snäva svänger men det har han inte idag, idag svänger han som vanligt i hagen iallafall vilket han inte gjorde igår utan då var han försiktig även där. Jag tog inte ut honom från hagen idag utan lät honom stå så jag vet inte hur han är på hårt underlag idag. Men han kom travandes mot mej och svängde och rörde sej som vanligt och var pigg och framåt och därför så lät jag honom bara vara, annars hade jag ställt in honom över natten eller satt han i en mindre hage iallafall.

Märkte det i tisdags då jag tog in honom från hagen. Hovis var där och skodde och det gick jättebra. Onsdagen så lät jag honom vila, då var han precis som på tisdagen, lite försiktig och svårt att vända snävt. Idag var han som sagt som vanligt i hagen.

Han har hela tiden varit ren i traven oavsett underlag både på volt och rakt spår. Men i skritten då så märktes det igår och i förrgår att han var försiktig med vänster fram, ville inte ta ut steget riktigt.

Ingen värme svullnad eller ömhet någonstans. Jag har ringt vet. och har en tid på klinik som vi ska till om det inte blir bättre. Men jag hade gärna velat ha någon ide kanske om vad det kan vara för nåt. Kan vrickningar bete sej såhär eller är det alltid värme och svullnad då?

Supertacksam för svar så jag antingen kan lugna mej eller åka in akut.

Sv: Knepig hälta.

hovöm, vrickat sig, inflamation, fång, strålbensälta... finns mycket det kan vara, tycker du gör helt rätt i att kolla upp hästen när allt inte känns bra!

Hästen haltar på hårt underlag, eller går väldigt försiktigt med vänster fram rättare sagt och har svårt att vända snäva svängar.

Svårt att vända på vilket sätt? Om du vänder honom runt bakdelen för handen, är det åt vänster eller åt höger han har svårt att vända?

Går försiktigt med vf på vilket sätt? Ovillig att belasta (huvudet och halsen höjs i trav när vf går i marken)? Förkortat steg? Dålig bogmekanik? Hur beter sig hf och hb?

Finns rörelsestörningen oavsett ryttare, utrustning och på både raka och böjda spår?

Han har hela tiden varit ren i traven oavsett underlag både på volt och rakt spår. Men i skritten då så märktes det igår och i förrgår att han var försiktig med vänster fram, ville inte ta ut steget riktigt.

Menar du att hästen tappar fyrtakten i skritten? Men är normal i traven? Med lika steglängd och utan att nicka? Hur är galoppen då?

Ingen värme svullnad eller ömhet någonstans. Jag har ringt vet. och har en tid på klinik som vi ska till om det inte blir bättre. Men jag hade gärna velat ha någon ide kanske om vad det kan vara för nåt. Kan vrickningar bete sej såhär eller är det alltid värme och svullnad då?

Vrickning = felvridning av led så att ledkapseln och ledband överbelastas så att trådar går av. Det blir svullnad då. Men hästen kan ju göra sig illa, halka och överbelasta sig på diverse andra sätt också. Är hoven OK? Kan det vara ett spiktramp eller en hovböld? Kan det vara en muskelskada i bog eller bringa typ fläkskada om hagen är hal pga regnet?

Personligen tycker jag att det är bra att åka till klinik om man inte vet vad hältan beror på. Ledproblem kan komma smygande och vara luriga. Värma ur och försvinna för att sedan komma tillbaka igen.

Svårt att vända på vilket sätt? Om du vänder honom runt bakdelen för handen, är det åt vänster eller åt höger han har svårt att vända?

Han har/hade svårt att vända på de sättet att han inte riktigt ville belasta vänster fram riktigt och därför blir/blev det en väldigt knackig vändning, liksom hoppande eller hur man ska förklara det.

Går försiktigt med vf på vilket sätt? Ovillig att belasta (huvudet och halsen höjs i trav när vf går i marken)? Förkortat steg? Dålig bogmekanik? Hur beter sig hf och hb?
Det är framför allt bogen som man la märke till nu när jag tänker efter, den rörde sej inte mycket alls, det var mer bara benet som rörde sej eller hur jag ska förklara det.

Menar du att hästen tappar fyrtakten i skritten? Men är normal i traven? Med lika steglängd och utan att nicka? Hur är galoppen då?
Han tappar definitivt takten i skritten, tar kortare steg men rör inte huvet/halsen något. utan det är mer bogen på den sidan som han inte riktigt rör verkar det som. Traven är som vanligt, inget nickande eller stumma steg eller så, inte ens på asfalten.

Vrickning = felvridning av led så att ledkapseln och ledband överbelastas så att trådar går av. Det blir svullnad då. Men hästen kan ju göra sig illa, halka och överbelasta sig på diverse andra sätt också. Är hoven OK? Kan det vara ett spiktramp eller en hovböld? Kan det vara en muskelskada i bog eller bringa typ fläkskada om hagen är hal pga regnet?
Eftersom han skoddes samma dag som jag upptäckte det och hovis inte märkte någonting på hoven och allt där såg bra ut så tror jag inte det har med hoven att göra. Men det kanske kan vara hoven iallafall.

Eftersom han är mera halt dom första stegen när han stått stilla ett tag så tycker jag det verkar vara lite som en sträckning som stelnar till kanske när han stått stilla. Kylde nämligen benet i runt en halvtimma och sen när han skulle ut ur spolspiltan vara han ännu mera halt än när han gick in, när han gick in så märktes det inte mycket av hältan.

[/QUOTE]
Personligen tycker jag att det är bra att åka till klinik om man inte vet vad hältan beror på. Ledproblem kan komma smygande och vara luriga. Värma ur och försvinna för att sedan komma tillbaka igen.[/QUOTE]

Nu ska jag inte ta ut för mycket i förväg och tro att allt är bra men idag så haltade han ingenting, var väldigt pigg och framåt när jag ledde in honom från hagen även på asfalten och både i backar och svängar. Jag låter honom vila ett tag till för att se så det inte kommer tillbaka och sen får jag se hur jag gör med kliniken.

med alla dessa symtom du skriver hade jag inte bara låtit hästen stå ett tag. åk in på klinik!

War hästen halt före den blew skodd?

Första tanken är ju att det sitter i howen, men det är swårt att uttala sig om utan att ha sett hästen. Jag instämmer i kören som tycker att du ska åka till klinik.

Det började samma dag men innan skoningen. Ska jag åka till kliniken även ifall han är som vanligt igen? Har ju inte sett honom idag än men om man går på igår så verkade han fräsch igen.

Jag är så lättad, nu idag när jag var ute och gick med honom så visade han inte minsta tveksamhet till att gå på hårt underlag utan klev på som bara den i både upp och nerförsbackar. Snävare svängar funkar också bra utan problem åt båda hållen.

Nu hoppas jag bara det håller i sej så det inte vad det nu än var kommer tillbaka. Ska ringa vet. på måndag endå och höra om jag ska komma in iallafall även om inte hästen visar någonting.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka