Knepig hälta...

Amazon

Trådstartare
Fan, nu är hon halt igen. :cry:
Hästen har stått hela sommaren och blivit beh. i ett framknä och en kota. Cortison i knä och kota en gång, coctail i kota en gång. Efter coctailen har hon varit bra och jag började sätta igång henne jätte försiktigt.
På å.b 26/9 blev hon friskförklarad och jag skulle börja rida henne som vanligt enl. vet.
Men fega jag har tagit det lungt med mycket tömkörning rakt fram och korta lugna trav pass. Sissta veckan har jag börjat med lite gallopp, lungt och bara ca 20 meter åt gången på rakt spår.

Idag skulle jag bara skritta och trava lite lugnt i 35 min. Allt kändes ok i skritten men efter tre travsteg blev hon rejält nicke-halt!! :eek:
Jag satt genast av och kollade alla ben och hovar, men varken såg eller kände något ovanligt. Ledde hanne en bit och skrittade bra. Sprang med henne och efter några steg blev hon lika halt igen.

Gick till stallet och sadlade av. Kollade hovarna med mikroskop typ, men hittade ingenting. Klämde och kände på benen men kunde inte upptäcka något. Ut på asfalten och skritten var bra, travade och efter några steg nickade hon så hon nästan slog hakan i backen!!!

Ska ringa ATG på måndag för att boka tid! Suck.
Men jag fattar inte att hon inte visar något i skritt, för att sedan efter några travsteg bli så jävla halt!?!?

Sorry för långt inlägg!! :crazy: Var bara tvungen att skriva av mig.

Sv: Knepig hälta...

Har fått en tid på klinik i morgon kl 07:30...

Är liite nervös. Hoppas det inte är något alltför allvarligt. Hon är nu oren i skritten åxå, men ingen värme lr svullnad någonstans. Fortfarande råhalt när hon travar!

Jaja, det är väl bara att vänta sig det värsta, så man slipper bli totalt knäckt i morgon....

Så jävla typiskt!!! Hon skulle helt plötsligt inte gå längre in i transporten än att bakbenen fortfarande var kvar på lämmen. Jag höll på i 1,5 timme!!

Kastade sig ut och slog huvudet i den bakre bågen och rev upp ett ganska rejält jack på nosryggen på en av bultarna som håller ihop kåpan och bågen. Jag provade tre ggr till efter det, men grimman låg ju på jacket och jag ville inte göra det ännu värre. Så det blev ingen tripp till kliniken idag.

Sitter nu och väntar på att distriktet ska höra av sig och tala om när de kommer och tråcklar ihop henne...... SUCK!!!

Får väl börja om med lastträningen sen när hannes nylle är ok igen.
Men jag skulle ju behöva ha hennes hälta kollad. Vad fan ska jag göra nu...

Kanske ska försöka lura ut en vet. som har mobil röntgen eller vad säger ni??

Fan vad jobbigt det är just nu..

hoppas ni ursäktar mitt språk, men jag blir såå frustrerad!

Jobbigt för er !
Be distriktarn ta erlichias prov samtidigt .
Min valack visade för övrigt liknande symtom INNAN han fick fång.
Snubblig och ramlade i trav.
hej från hambo

Oj ,jag hade lite för bråttom... såg inte att din häst varit halt så länge.
Hej igen !

Distrikts vet. kommer vid 11, jag ska höra med henne om ett ev. erlichias prov.

Tycker så synd om pålla, men det käns som att jag inte kan hjälpa henne, och det är det värsta som finns.

Jaja, får väl försöka gaska upp mig lite, hon håller ju inte på att dö iaf..

Dessa hästar, dessa hästar, alltid ska de hitta på något.

Hoppas det löser sig för er

Nu har pålla blivit sydd med 6 stygn på nosryggen. Så nu är pannluggen flätad och ingen grimma på henne på ca 10 dagar, för att stygnen inte ska gå upp.
Det blir grimskaft runt halsen till å från hagen ett tag. Hon brukar sköta sig, så jag hoppas hon fortsätter med det.:banana:

Får hoppas att det läker som det ska, så vi kan lastträna och komma iväg och fixa benen...:D

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 643
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 418
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka