Knepig brunst

M

maximilia

Mitt sto verkar ha lite knepiga brunster. Innan har hon gått med bara ston i hagen, men sedan 1 1/2 år går hon med valackar oxå och då märker man ju brunsterna på ett annat sätt.

De 2 senaste vintrarna har hon tokbrunstat i nästan 2 veckor i februari/mars (har hållt på sen 2 mars och än är det inte över), och sedan en eller två gånger till under våren, fast inte lika länge. Sen märks ingenting på henne på hela sommaren.

Hon blir inte sur och grinig, utan väldigt mysig och gosig. Den här gången "skvätter" hon knappt nånting, annars brukar hon kissa så fort valackarna tittar på henne. Men hon låter sig villigt betäckas, vilket gör att hon får gå en egen liten hage.

Är detta normalt? Hur beter sig era ston? Hur skulle det gå om man vill betäcka henne nångång? Ska till vet för en annan sak nästa vecka och ska då fråga om detta oxå, men vill gärna veta hur era ston gör.

Sv: Knepig brunst

Mitt 5-åriga sto har visat brunst 2 ggr i sitt liv. En gång när hon fick gå med en schettisvalack tillfälligt och en gång för en annan valack, ny bekantskap. Och då har hon gått bredvid en hingst i hela sitt liv. Och hon står i box bredvid den.
Därmed inte sagt att hon inte varit brunstig fler gånger men mer som doldis. Inte speciellt lössläppt :angel:.
Jag kollade med vet. och han trodde att hon kanske är riktigt brunstig under ett dygn, men jag har då aldrig sett ngt.
Hon har gått ihop med hingsten ett par månader nu i vintras och det gick jättebra, ingen brunst, men nu har vi särat dom pga andra orsaker.

Senast ändrad av en moderator:

Hade problem med brunsten hos vårt varmblod. Gav henne munkpeppar och detta hjälpte faktiskt på henne. Vet att det inte fungerar på alla men det är ju värt att prova. Går att köpa på nätet. Var hos vet och frågade honom om brunsten. Han sa att man tidigare kunde ge dem hormoner, men det är inte längre lagligt. Om man har svåra problem kan vet stoppa in en steriliserad glaskula i hästen. Då tror kroppen tydligen att den är dräktig och brunstar därför inte. Vill man senare betäcka hästen är det lätt för vet att spola ut kulan. Kolla med din vet vad han eller hon rekommenderar. Min veterinär kunde inte uttala sig om munkpepparn eftersom det är en alternativ metod. Dvs inte medicinskt. Men jag testade och det gav bra resultat på henne. Hon brunstar nu mer normalt och inte hela tiden som innan.

Är det ingen annan som har ett sto som brunstar? :confused:

Vårat sto visar ingen brunst om hon inte har någon assnygg karl som uppvaktar henne intensivt :love: :p
Hovis har sagt att han känt på hennes kisslukt att hon varit brunstig, men jag har inte lärt mig känna skillnad... :angel: kiss som kiss :rofl:

Mitt sto visar mycket tydliga brunster, speciellt om hon går tillsammans med vallaker. Lugnare nu då hon enbart går med ston. Ger henne magnesium och det fungerar toppen. Nu går det att rida under brunsten vilket det inte gjorde tidigare. Billigare o bättre än munkpeppar.

Min får redan magnesium av andra orsaker. Men som sagt, det är inga som helst problem att rida eller pyssla, hon är jättemysig. Utan det är att det håller på så länge som är lite jobbigt.

Funderade lite på munkpeppar, men det är väl mest om dom är sura och så?

Vi gav munkpeppar för att hon brunstade så ofta och länge. Sur blir den hästen aldrig. Inte på oss iaf. Möjligen på andra ston.

Första brunsterna för säsongen kan vara lite 'ur fas', båda mina flickor har nyss klarat av första brunsten, eller nästan nyss för ena damen som håller i än. Dock är inte brunsten eg längre än normalt (än iaf), mer att man märker den HELA brunsten istället för bara under högbrunst.

K har tysta brunster, även med läckra grabbar i närheten. Blir lite keligare under högrbunst, men annars märker man inget om man inte kollar vulva. Sett henne visa brunst EN gång, som tvååring, vid hopsläpp med annat tokbrunstigt sto. Hursom, nu den här brunsten har hon varit lite grinig och ur slag, dvs den är jobbigare för henne. Sett det fenomenet förr på ston, att när hormonerna sätter igång igen på våren efter vintervilan kan de få atypiska brunster, både vad gäller beteende och längd.

Fblstoet köpte jag i november, hon hade en minibrunst när hon kom men sen varit inaktiv, förutom nu när hon dragit igång då. Hon ska enligt uppgift vara en sparkande pipleksak vid brunst, och även bli seeeg. De har provat munkpeppar osv utan resultat på henne. Hon har inte varit speciellt annorlunda här, lika glad och framåt som vanligt, inte lättare i baken eller surig mot mig. Däremot har hon varit lite extra 'lättupprörd' och 'lättaggad'. Men lååångt ifrån vad jag förväntade mig. Men vi får väl se när brunsterna kommer igång på riktigt..

K provade jag btw ge örtblandningen Regulate, mest för att se om hennes boxvandrande kunde vara homornbetingat. Hon BLEV arg och förbannad och märrig av det, så jag slutade illa kvick... :devil:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: mars
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 530
Senast: Emma-pemma
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 746
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka