Knepig att svänga

D

Dressyrtroll

Har en kille som är ganska hingsttrock och därmed riktigt svår att svänga. Han känns osmidig och långsam i sidorna. Han fungerar mycket bra på rakt spår.
När jag tex vill lägga en volt så flyter han ut, han spårar inte riktigt och blir seg i handen även om jag är kvick. Redan när jag gjort halvhalt och vill påbörja volten så får jag honom knappt in på den.

Jag jobbar honom i olika tempon och längningar, han får göra olika vägar. Volter i olika storlekar.
Han jobbar ofta i en bra form där ryggen får arbeta.

Jag har tillgång till bra tränare, men vill även höra erfarenheter/råd från andra håll.

Någon som har ett bra knep?

Sv: Knepig att svänga

hingsttrock Vad är det för något?

En häst som spretar med yttre bog, och därmed flyter ut är inte lösgjord i sidorna. Utan att ha sett hästen så skulle jag rekommendera lösgjörande övningar som att rida på en liten volt och ta skänkelvikning ut på en större.
Eller rida framdelsvändning på en sexmetersvolt, innåtställd, undan inner skänkel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Takire
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: escodobe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar