Knepig analys...

A

Ardnas

Stallägaren lovade att fixa en kopia på hösilage analysen åt mig, då bonden de köper av redan hade analyserat. Men nu när jag äntligen fått den, så är det bara analysvärden på proteinet och energin?? Alltså inget kalcium, inget fosfor, inga andra mineraler överhuvudtaget... Måste jag då göra en egen, ny analys eller tror ni de värdena finns någonstans, fast de inte står på analyspapperet? Varför analyserar man och bara tar energin och proteinet?? :confused:
(Jag är megaless nu... först har jag fått vänta nästan en månad på den utlovade analyskopian, och nu säger den inte ens allt jag behöver veta... SUCK!)
 
Sv: Knepig analys...

Men nu när jag äntligen fått den, så är det bara analysvärden på proteinet och energin?? Alltså inget kalcium, inget fosfor, inga andra mineraler överhuvudtaget... Måste jag då göra en egen, ny analys eller tror ni de värdena finns någonstans, fast de inte står på analyspapperet?

Nej, det är med största sannolikhet så att de tagit en analys på bara protein och energi. Står inte mineralerna på analysresultatet är de inte analyserad. Så om inte bonden i efterhand analyserat mineraler, så är de inte analyserade.

Och för att få reda på dem måste du göra en mineralanalys. Du beh inte analysera om protein och energi, utan kan nöja dig med bara mineralerna. Något billigare än att göra en 'hel' analys.

Varför analyserar man och bara tar energin och proteinet?? :confused:

För att det är billigare och för att det är det bönderna ffa är intresserade av. Och för det är det som köparna frågar efter när de ringer.

Min hösilagebonde lärde sig att analysera förra året. Han hade haft så många som ringt och frågat vad analysen visade, och när han sa han inte hade någon var de inte intresserade. Så förra året hade han analyserat. Jag ringde då (ny kund) och frågade efter analys, och svaret var 'Vänta, jag ska hämta den. Jag vet inte riktigt, men jag tror det är bra värden va?'. Så jag fick tolka lite åt honom vad det var vi hästmänniskor var ute efter ;) (och jadå, han hade UTMÄRKTA värden =)). MEN, han hade ingen mineralanalys. Helt enkelt för att jag var den första som på telefon frågat efter 'jaha, det låte rju bra, mineralerna då?' :angel:

Jag var på honom i år om att 'Men snälla XX, jag vill ha mineraaaaler med ju!', men hans ärliga svar var att. 'Det är nästan bara du som frågar efter dem, och även om en del andra frågar efter dem, så de köper fast det inte finns mineralanalys, bara SRP och MJ är bra'

Nu har jag lirkat med honom så att han ska göra en mineralanalys till nästa år, vi får väl se om han kommer ihåg det bara..

Men det är ett kostnadsskäl till viss del, men nog mest att det de får frågor om inför köp är SRP och MJ, mineralerna är ju inte lika viktiga när det handlar om 'ska jag köpa eller ej', och när de då sen inser att 'damn, det fanns ingen mineralanalys' så skiter de endera i den eller analyserar själv.
 
Sv: Knepig analys...

*Djup suck* Jaha, då är det väl bara att fixa en sådan också... Att ingenting här i världen ska kunna vara lätt... :crazy:
Och så ska jag också vara på bonden om en mineralanalys till nästa år! :devil: Man får väl hoppas att fler börjar fråga efter fullständig analys, så kanske fler bönder börjar med det!
Jag kan ju iaf räkna på protein/energi till dess att jag får mineralanalysen.
Tack för svar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Sara75
·
Foder & Strö stallägaren hängde igår upp hösilage analysen (hon gjorde bara lilla eftersom bonden sa att han kommer göra ett byte till senare i höst...
Svar
1
· Visningar
1 498
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 064
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp